Stora störningar uppstod i telenätet

En stor del av Norsjö kommun är utan telefoni och enligt Telia har även andra områden drabbats av nedsatt kapacitet. Göran Josefsson, räddningschef i Norsjö och Malå, uppmanar personer som behöver hjälp att vända sig till brandstationen i Norsjö.

På Telias driftskarta över den fasta telefonin syns inga störningar i området på onsdagsmorgonen. Skärmdump: Telia.se.

På Telias driftskarta över den fasta telefonin syns inga störningar i området på onsdagsmorgonen. Skärmdump: Telia.se.

Foto: Norran

Norsjö2019-10-22 18:47

Göran Josefsson berättar att en kabel ska ha grävts av, vilket har lett till att hela det fasta och mobila telenätet har slagits ut. Felsökning pågår, men i nuläget finns ingen tidsprognos för när telefonin tros vara åtgärdad.

De som behöver hjälp med någonting kan vända sig till brandstationen i Norsjö.

– Man behöver fysiskt gå dit om man behöver hjälp med sjukvård eller så. Personalen kan prata med varandra via Rakel-systemet och även kontakta SOS.

Kommunen har utfärdat ett viktigt meddelande om händelsen på sin hemsida.

Uppdatering, 21.14:

Beredskapen har även höjts vid brandstationer i Jörn och Boliden. Magnus Nyberg vid räddningstjänsten förklarar att de förbereder sig för strul även där.

– Men när vi hördes sist så nådde vi varandra, berättar han.

På Telias driftkarta går det att se hur omfattande störningarna är.

undefined
Så här såg läget ut vid halv tio-tiden på kvällen, enligt Telias driftkarta.

Enligt Telia ska området markerat i orange ha reducerad kapacitet. I skrivande stund är den beräknade åtgärdstiden 16 timmar, med andra ord kan det dröja till 13.40-tiden på onsdagen för att boende i området ska få full kapacitet igen.

Uppdatering, 21.38:

SVT Nyheter Västerbotten har pratat med Magnus Limås vid Telias presstjänst. Han uppmanar de som behöver ringa 112 och som inte får kontakt med sin mobiltelefon att plocka ut simkortet.

– För då söker mobilnumret på alla larmnummer, säger Magnus Limås till SVT.

Uppdatering, 21.55:

Johan Marklund, räddningschef i beredskap för Skellefteå och Norsjö, berättar att stationerna i Jörn och Boliden har förberetts över telefon. Ingen extra bemanning har satts in där, men det kan göras om behovet skulle uppstå.

– Vi tror inte att det ska behövas, säger Johan Marklund.

Stämmer Telias beräknade åtgärdstid överens med dina uppgifter?

– Vad jag har hört så har man ingen prognos egentligen. Jag misstänker att tiden kan förlängas ännu längre, men vi håller tummarna.

Hushåll i området ska fortfarande ha full tillgång till bredband och fibernätverk. Johan Marklund tipsar de som inte har sådant att vända sig till en granne.

– Skellefteå kommun har informerats om störningarna, och socialtjänsten.

Uppdatering, 06.30:

Enligt Telias driftskarta finns det på onsdagsmorgonen inga störningar i den fasta telefonin i Norsjö eller Skellefteå kommun.

undefined
På Telias driftskarta över den fasta telefonin syns inga störningar i området på onsdagsmorgonen. Skärmdump: Telia.se.

Norsjö kommun meddelar på sin hemsida att trygghetslarmen fungerar som vanligt och kommer in till larmtjänst. ”Hemtjänstpersonalen i Norsjö är i kontakt med larmtjänst kontinuerligt, via ett larm som de har i lokalen. Så de får uppdatering om inkomna larm, samma lösning gäller även för Bäckgården och hemtjänsten i Bastuträsk. De gör också extra tillsyn hos de som brukar larma ofta” skriver de på hemsidan.

Uppdatering, 06.42:

Magnus Limås vid Telias presstjänst bekräftar att problemen är avhjälpta.

– Vi hade som sagt ett kabelbrott i går som berodde på en avgrävd kabel. Vi hade tekniker ute på plats som frigjorde kabeln och åtgärdade felet och skönt nog så kunde det lösa sig vid ettiden i natt.

undefined
Magnus Limås, pressansvarig på Telia. Pressbild: Telia.

Fungerar både det fasta nätet och mobilnätet nu?

– Nu ska allt vara uppe, jag pratade just med driftsavdelningen som meddelade att allt fungerar som det ska, säger Magnus Limås till Norran och tillägger.

– Vi beklagar såklart det inträffade, men nu när man vaknar så ska allt vara i sin ordning.

Uppdatering, 07.30:

En läsare skriver till Norran att inte heller det mobila bredbandet fungerade under kabelbrottet, vilket ledde till att de som inte hade tillgång till fiber inte hade möjlighet att komma åt någon information om felet via internet.

”Däremot så fungerade den information som skickades till SOS-appen, vilket man inte förstår hur det fungerade, men det var toppen att kunna få den informationen” skriver läsaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!