Erfarna cyklister gör de nya banorna

Den nya attraktionen på Vitberget byggs i en rasande fart. Cykelparken ska helst stå klar före nyår.

16 augusti 2019 06:58

De som bygger vet vad de sysslar med. Fem av sex är eller har varit aktiva cyklister.

– Det är en förutsättning för att man ska kunna bygga en bra park, säger Tommy Johanson från Äppelbo, Dalarna, som driver Svenska Cykelbanor AB.

Silvermedalj

Det är han som är den främsta experten. Tommy har tävlat sedan han var nio år och som bäst tagit silver i VM 1994. Då tävlade han i downhill, alltså att cykla snabbast nerför en tvär, snitzlad bana.

– Genom mitt intresse kom jag att börja göra banor åt föreningar runt om i Sverige och jag har även startat flera cykelgymnasier. Man måste ha cyklat själv för att veta vad som fungerar, det hand handla om fem millimeter högre eller lägre i en kurva för att den ska fungera.

– Det skulle aldrig gå sätta en ritning i en vanlig entreprenadfirmas händer, och tro att detaljerna skulle bli rätt.

Cykelkompis

Istället samarbetar Tommy med sin gamle kompis Eric Wållberg. Även Eric har varit framgångsrik inom cykling och var specialiserad på Street trail, som är en uppvisningsform av svår cykling.

– Vi har byggt cykelbanor sedan vi var 12 år, fast på olika håll. Vårt samarbete började med cykelevenemang och gemensamma byggen har vi gjort på senare tid, säger Tommy.

Eric Wållberg är maskinkille som driver WE Mark Entreprenad med säte i Vännäs.

– Jag såg tidigt att cykelbanor kunde vara ett ben att stå på. Nu gör jag nästan bara sådana jobb, säger han.

Kommunalt bidrag

Beställare av bygget är Skellefteå AIK cykel. På plats vid Norrans besök är föreningens ordförande Stefan Linder.

– Cykelparken var en ide från vår medlem Stefan Wallmark som hade sett en sådan i Norge. Han sålde in idén hos fritidskontoret och vi fick bidrag för att jobba vidare.

Det söktes pengar från fler håll, och bidraget från Allmänna arvsfonden blev avgörande.

Att få igenom bygglovet tog dock längre tid än beräknat, och det är nu bråttom att göra bygget innan stödet från Arvsfonden går ut. Arbetena började för en månad sedan och ska helst vara klara till nyår.

– Om det blir mycket regn blir det problem. Annars ska vi hinna, säger Eric Wållberg.

"Största satsningen i landet"

Eric har alltså god koll på de cykelbanor som finns i landet.

– Det här är den största anläggning som byggs så här på ett bräde. Det finns större på andra håll, men de har byggts upp successivt. Det är också ovanligt att en idrottsförening är byggherre för något så stort. Oftast är det kommuner, säger han.

– Fast vi hade inte kunnat göra det utan Arvsfondens stöd, påpekar Stefan Linder blygsamt.

Ekonomin

Kostnad: 7 513 000 kronor

Finansiering: 4,8 miljoner kronor från Allmänna arvsfonden. Dessutom 1 800 000 kr av Skellefteå kommun samt 800 000 kr av Svenska cykelförbundet.

Dessutom: Har det sökts bygdemedel till belysning för 150 000 kronor och föreningen själv ska satsa 25 000 kronor.

Användning: På banorna cyklar man med mountinbike eller BMX-cyklar. Cyklingen kallas stigcykling, alltså att man följer ”stigar” som dock är maskinbyggda.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Yvonne Rönngren

Ämnen du kan följa