Vem arbetar vi för – beställaren eller kunden?

Arbetet som busschaufför är ett serviceyrke där kundens olika behov i möjligaste mån ska tillgodoses. Jobbet handlar inte bara om att köra bussen från punkt A till punkt B, snarare är det kundens resa och förväntningar på den som står i fokus.

Skribenterna efterlyser större flexibilitet från Länstrafikens sida.

Skribenterna efterlyser större flexibilitet från Länstrafikens sida.

Foto: Yvonne Rönngren

Insändare2021-02-28 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linjetrafiken är upphandlad, där Länstrafiken bestämmer tider och taxor som sedan entreprenören – i vårt fall Skellefteå buss – ska utföra enligt gällande avtal. Att ingånget avtal följs är förstås rimligt, och modern digital teknik i bussarna har gett beställaren (Länstrafiken) nya möjligheter att övervaka att så också sker. Vad har då detta fått för konsekvenser i verkligheten?

Vad vi vet är att minsta avsteg från ordinarie rutt resulterar i en rapporterad avvikelse som kan leda till vite. Vi kan ge några exempel för att belysa vad det innebär i verkligheten:

En buss anländer till Byske med tre passagerare som alla ska till busstationen. Istället för att snabbt och enkelt skjutsa dessa direkt till slutmålet måste vi köra hela slingan runt samhället (två kilometer). Uppenbart helt i onödan, men för att tillfredsställa vad? Jo just det – Länstrafikens datasystem. 

Eller när vi har en grupp skolelever med oss från Skellefteå på väg till Byskeskolan, kan vi då ge dem en säker resa ända fram till skolans entré? Nja, det har alltid gått förut, men inte nu längre – då hotar i stället vite. Eller när vi har två bussturer som går parallellt, den ena som en typ av förstärkning till ordinarie tur. Trots att den ena bussen är tom, måste den köras till turen slutar – trots att den andra bussen ligger framför. 

Vi ställer oss frågan; vem är det vi arbetar för? Självklart ska turerna köras så att alla resenärer kommer med, annars hade vi inget jobb att gå till – men finns det verkligen inget utrymme för sunt förnuft längre? Litar inte Länstrafiken på att vi som känner kunderna kan trafiken bäst? Och hur rimmar detta med ansvaret för miljön och skattebetalarna? I slutändan är det ju samma ficka allt hämtas i, nämligen det som dras på skattsedeln. 

Undrande chaufförer

Svar direkt

Vi arbetar, både ni och jag, för medborgarna i länet och verkar för att de ska ha en bra kollektivtrafik. Vi har under 2020 installerat ett realtidssystem som kan ge helt annan information om var bussen befinner sig jämfört med tidigare. Det har vi gjort för att resenärerna ska få information och kunna planera sitt agerande – det vill säga välja när man går ut och ställer sig på hållplatsen och liknande. Systemet är inte installerat för att vi vill bevaka och viteslägga våra trafikföretag!

Men – kollektivtrafik måste bedrivas utifrån en fastlagd tidtabell, annars kan vi inte informera om hur och när bussarna går. Det innebär att ett trafikföretag ska köra trafiken enligt den tidtabell som gäller och som Länstrafiken betalar för. Vi kan inte ge instruktioner om att det gäller bara ibland och vi kan inte heller låta det vara upp till varje förare att avgöra vilka avsteg som ska ske. Det skulle skapa en enorm förvirring för våra resenärer.

Vi vill gärna att trafikföretagen kommer med synpunkter – det vill säga samlar in tankar och idéer från all personal som kan leda till en bättre kollektivtrafik i länet. Vi uppdaterar våra tidtabeller i dialog med trafikföretagen och kommunerna minst en gång per år och det är på det sättet som förbättringar kan göras.

Vi ser fram emot synpunkter från er, men beslutad tidtabell gäller.

Harriet Söder, vd Länstrafiken i Västerbotten