"Ta bort skylten och låt folk göra som de vill"

Nyligen besökte jag Systembolaget. Då jag just lastat upp det jag skulle köpa och började att betala så kom de som var efter mig i kön fram och började lasta upp.

Skribenten menar att Systembolaget har skyltar som inte följs.

Skribenten menar att Systembolaget har skyltar som inte följs.

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2021-09-02 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en skylt på ordentligt avstånd från kassan där det står ungefär så här: vänta här tills kunden framför har betalat. Det finns även ett tydligt streck på golvet. Många struntar i denna uppmaning att hålla avstånd. Personalen säger ingenting. 

Varför har man regler som många ändå struntar i? Ett förslag är att ta bort skylten och låta folk göra som de vill. Eller också, om skylten ska vara kvar, bör personalen säga till när vissa helt uppenbart bryter mot uppmaningen. Det är demoraliserande med regler som folk bara struntar i. 

Se till att de följs eller ta bort dem!

Irriterad kund

Svar direkt

För oss på Systembolaget är det viktigt att alla ska känna sig trygga när ni handlar hos oss. Därför finns uppmaningar i våra butiker kvar, trots att restriktionerna kring covid-19 har lättat. Vi beklagar att du upplevt obehag i våra butiker med andra kunder som inte följer de uppmaningar som finns.

Det finns ingen exakt regel kring när trängsel uppstår och alla upplever trängsel olika. Vi delar ansvaret med kunderna för att lösa detta på bästa möjliga sätt, men våra medarbetare ute i butik kan inte agera i varje situation då vi upplever trängsel olika. Kortare stunder, av att folk står nära varandra, är inte en stor risk enligt Folkhälsomyndigheten. 

Vår butikspersonalen finns primärt där för att erbjuda god service till alla – och för att se till att Systembolagets försäljningsregler följs så att ingen minderårig får tag på alkohol. Det är individens ansvar att följa de uppmaningar och rekommendationer som finns. Vi har fortfarande slussning utanför butikerna vid större kundtryck, men vi kan inte garantera att alla kunder i våra butiker håller de avstånd som krävs för att alla ska känna sig trygga. 

Vår uppmaning är därför att handla på tider och dagar då det inte är mycket folk i butiken eller använda någon av våra e-tjänster.

Anders Porelius, enhetschef, press och samhällsrelationer, Systembolaget