När det gäller vägarna har vi nått vägs ände

En fungerande och god infrastruktur är ett måste för att utveckla landsbygden för både boende och för företagande.

Med nuvarande tilldelning av medel kommer underhållsskulden att växa och vägarna bli ännu sämre, skriver bland andra Micael Forslund, ordförande LRF:s kommungrupp Skellefteå.

Med nuvarande tilldelning av medel kommer underhållsskulden att växa och vägarna bli ännu sämre, skriver bland andra Micael Forslund, ordförande LRF:s kommungrupp Skellefteå.

Foto: Mons Brunius/TT

Debatt2021-04-18 14:28
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det ges en dyster bild av det finmaskiga vägnätets standard.

Och inte kommer det att bli bättre under överskådlig tid.

Med nuvarande tilldelning av medel kommer underhållsskulden att växa och vägarna bli ännu sämre. Det krävs en betydande förstärkning av anslagen till det lågtrafikerade vägnätet bara för att kunna bibehålla dagens låga standard på landsbygdens vägar.

Trafikverket skyltar om och sänker hastigheten på delar av de större vägarna i länet. Det gör vårt avlånga land ännu längre. På det mindre vägnätet kan Trafikverket göra besparingar på hastighetsskylarna. Den skyltade hastigheten är nämligen i många fall ouppnåelig.

Det staten sparar in på vägunderhåll får landsbygdens befolkning betala mångfalt i form av dyrare transporter och högre underhållskostnader på våra fordon.

Den pågående pandemin visar viken styrka som finns på landsbygden och hur viktig den är för morgondagens samhälle.

En fungerande och god infrastruktur är ett måste för att utveckla landsbygden för både boende och för företagande.

Vi i LRF:s kommungrupp vill se förändring. Det är kapitalförstöring att inte vårda det vi har innan vi bygger nytt.