Kommunen lovar och lovar – men grovavfallet hämtas inte

Jag har ett väldigt irriterat utrop till kommunen gällande hanteringen av grovsopor.

Skribenten är irriterad över att kommunen inte kan ge besked om när grovavfallet ska hämtas.

Skribenten är irriterad över att kommunen inte kan ge besked om när grovavfallet ska hämtas.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-06-16 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som privatperson har jag ringt till kommunen två gånger för att få ett svar på när grovsoporna kring Lappvattnet kommer att hämtas. Varje gång har jag fått meddelandet att hämtningen har fördröjts på grund av sjukdomar och trasiga lastbilar. 

Så må vara fallet och det är då förståeligt att det blir lite fördröjning – men jag blir irriterad på att kommunen inte kan ge ett ärligt svar på när denna hämtning kommer att ske. När jag ringde första gången fick jag till svar att hämtningen skulle ske om en vecka – ingen kom. Sedan ringde jag igen och blev lovad de skulle komma veckan därefter – ingen kom. Soporna ligger kvar. 

Varför lovar ni på kommunen en massa saker och som ni inte kan hålla?

Loka

Svar direkt

Det stämmer som kommunens kundtjänst meddelat, att vi som entreprenör haft bekymmer med både sjukdom och trasiga fordon under grovavfallsinsamlingen. Det är generellt även under normala omständigheter lite svårt att planera hur lång tid varje insamlingsrutt tar beroende på okända avfallsmängderna. När bilen blir full måste vi tillbaka till Skellefteå för avlastning, vilket tar mycket tid. I dessa "covid-tider" när många spenderat mer tid än normalt hemma, med storstädningar och hemmafixande som följd, så har vi märkt en markant ökning av mängden grovavfall som är utställt. Detta har medfört att det varit svårt att kunna ge några exakta tidsramar till kommunens kundtjänst.

Det är uppenbart att vi missat adressen i Lappvattnet då vi körde den ursprungliga rutten i området, vilket vi ber om ursäkt för. Vi har fokuserat på att köra igenom alla områden där vi vet att grovavfallsgänget inte hittat/hunnit, men när det gäller enskilda adresser är vi helt beroende av att vi får in ärenden från kommunen, vilket vi i just det här fallet inte fått vid de två tillfällen du ringt in. Vi fick kännedom om adressen den 8 juni, och hämtning skedde den 9 juni.

Det är olyckligt att grovavfallet i vissa fall inte blivit hämtat i tid, vi jobbar kontinuerligt med förbättringar och ska se över rutinerna så att alla hämtställen normalt blir åtgärdade inom utsatt tid.

Håkan Bergman, affärsområdeschef, slam och renhållning, Allmiljö