Nya sätt att nå fram med sitt budskap till kunden

Allt fler slåss om att höras på marknaden, marknadsföring blir allt viktigare. Hur och när man riktar sin reklam till potentiella kunder är avgörande. Med det extrema informationsflödet som ständigt omger oss glömmer vi snabbt det vi har sett och går vidare till nästa input. Har man då inte möjlighet att följa upp den information som man får när man får den så är det lätt att den läggs bakom kunden och glöms bort.

24 maj 2021 08:19

Reynolds International Marketing jobbar ett engagerat gäng med just att rikta reklamen till rätt person, i rätt tid och med rätt innehåll. Kunderna får bästa resultat genom att Reynolds International Marketing använder sig av både avancerad teknik, som väl utvecklad mjukvara, och sin erfarenhet ihop med skräddarsydd rådgivning.

Vad är marketing automation?

En stor del av framgången är så kallad marketing automation, automatiserad marknadsföring. Det går ut på att efter att en kund köpt en vara i en webbutik kommer det automatiskt ett mail efter en viss period med information eller erbjudande kopplat till just den varan.

För butiken handlar det om att koppla ett mail med relevant information till en vara och att sätta den på automatiskt utskick en förbestämd tid efter genomfört köp. Görs detta på ett bra sätt kommer det att öka på kundnöjdheten markant.

Erbjudande på kompletterande varor

Den som handlar upplever det som att just det som man funderar på om man behöver komplettera med kommer på posten. Har man till exempel köpt ett set med köksknivar kan det efter ca åtta veckor komma ett mail med ett erbjudande på en knivslip, eller tips på hur man bäst hanterar knivarna i olika situationer för att få bästa resultat.

Marknadsföring som varumärkeshöjare

Kunden är förhoppningsvis nöjd med sin vara och gillar det mervärde som erbjudandet på slipen eller de hanteringstipsen som kommer i mailkorgen och kommer i framtiden att vända sig till samma webbutik igen. Förutom merförsäljningen har kunden även exponerats för butikens namn och logga ännu en gång vilket ökar chansen att dom kommer tillbaka för att handla mer i framtiden.

Rätt information till rätt person

Att informationen och erbjudandena som kommer per automatik är relevanta för just den kunden är viktigt. Att skicka information om köksknivar till någon som inte lagar mat ökar risken att mailet hamnar i spamkorgen. Anmäls man som spam ett flertal gånger minskar trovärdigheten hos mailleverantörerna och mailen som man skickar ut hamnar automatiskt i skräpkorgen.

Timing, timing, timing

Att skicka ut informationen i fel tid kan också slå helt fel. Ett mail till en trebarnsmamma klockan 7.30 en måndagsmorgon – hur relevant den än kan vara – löper stor risk att raderas på en gång. Eller att skicka ett erbjudande till den sporttokiga mitt under en landslagsmatch kan komma att göra att företagets varumärke kopplas samman med något som irriterar i stället.

Allt detta behöver fungera för att marknadsföringen ska få kunderna att klicka sig vidare till hemsidan och få oss att handla mer.

Från

reynoldsinternationalmarketing.se