Detta är ett annonssamarbete

Företagspresenter - varför är det viktigt?

17 juni 2022 01:00

Detta inlägg är en annons

Det finns otaliga anledningar för företag att visa sin uppskattning. Dessutom kan effekten av en gåva skapa ett starkt känslomässigt band mellan givaren och mottagaren. Detta är inte minst sant när det gäller att skapa långsiktiga affärsrelationer. Då har har företagspresenter förmågan att befästa dessa och skapa en fortsatt exponering av varumärket. De är ett utmärkt marknadsföringsverktyg som fungerar på flera nivåer. Därför har reklamprodukter kommit att bli en en populär metod för att skapa varaktiga relationer mellan anställda, kunder och partners. Så vad betyder egentligen företagspresenter och reklamprodukter för olika grupper?

För affärspartners

Att skapa varaktiga partnerskap mellan företag från olika områden som behöver varandra är ett vinnande tillvägagångssätt i dag. Det är högst nödvändigt om du vill att ditt företag ska växa. Reklamprodukter skapar förtroende och ett positivt rykte för det företag som tar initiativet till sådana gåvor. I en konkurrensutsatt miljö är detta viktigt att hitta supportrar och att visa sin tacksamhet för deras stöd. Dessutom kommer en betydligt högre procentandel göra affärer med samma företag igen om de tidigare har fått en varumärkesgåva. Det behöver givetvis inte vara en dyr gåva, men bara att du visar din uppskattning kommer att ta dig och ditt företag långt! 

För kunder

Att ge en gåva kan motivera potentiella kunder att uppmärksamma ditt företag. Det är nödvändigt att välja rätt “reklamsouvenir” med utgångspunkt i det verksamhetsområde eller den målgrupp du vill marknadsföra ditt företag till. Om det är en gåva du vet att kunderna kommer att använda mycket i sin vardag (tänk exempelvis på pennor eller tygkassar) kan du se det som en marknadsföringsinvestering. 

För anställda

Anställda är en annan viktig strukturell enhet som företag bör ta hänsyn till när de planerar kampanjer för märkesgåvor. Det är ju trots allt de som får ditt företag att gå runt och fungera.  Gåvor som är praktiska, av god kvalitet och personliga får mottagaren att känna sig uppskattad. Detta är en motiverande faktor som kommer att ge långsiktiga fördelar för företaget. De förstärker känslan av tillhörighet och stärker banden till arbetslaget.


Vid vilka tillfällen bör man ge en företagspresent?

Som vi gått igenom tidigare har reklamprodukter en positiv inverkan på ditt företags prestanda. De tillfällen då företagsgåvor kan ges kan delas in i följande huvudgrupper:

Personliga händelser

Personliga evenemang för dina teammedlemmar, ledarpositioner i partnerorganisationer och andra är utmärkta tillfällen att ge en present med företagets logotyp. Tänk exempelvis ett par snygga hörlurar till någon som fyller år eller babykläder till någon som har fått barn. 

Företagsevenemang

Pennor, kalendrar, anteckningsböcker, tändare, USB-minnen, anteckningsblock, paraplyer, muggar, klockor, nyckelringar och annat kan personaliseras med företagets logga. Med dessa kan du öka företagets närvaro och deltagarna kommer att få en personlig gåva som de kommer att minnas. 



 

Från

axonprofil.se