Skellefteå borde välja och ta internationella vägar

Skellefteå borde satsa på något annat än på Nolia menar insändarskribenten.

Skellefteå borde satsa på något annat än på Nolia menar insändarskribenten.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2020-07-10 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå kommun tänker gå in med ytterligare 15 miljoner kronor i Nolia för att undvika en konkurs av organisationen, enligt kommunalrådet Burman. Jag tror vi är väldigt många som aldrig någonsin förstått varför Skellefteå kommun överhuvudtaget gick in som delägare i denna verksamhet.

Utställningskonceptet Nolia är otidsenligt och passar inte in i Skellefteås näringslivsstrukturer. Dessa gatumarknadsevent med korv och langos försäljning är redan idag kraftigt överetablerat och hjälper inte till med att sätta Skellefteå på kartan.

Att bygga ett starkt varumärke utmärker sig alltid av att det finns en skarp och tydlig profil, som blir igenkänt och kopplar staden till en plats, produkt eller tjänst med starka attraktiva attribut.

Skellefteå Stadshus AB:s delägarskap i Nolia ger ingen återbetalning alls utan det vore för Skellefteås del, mycket bättre om den verksamheten fick gå i konkurs. Sedan borde Skellefteå välja och ta andra mer internationella vägar, till uppmärksamhet – alla förutsättningar finns för detta.

n’Anders