Det är dags att skärpa regelverket för vattenskotrar

Ansvaret för att någonting blir gjort ligger hos regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Många unga, oerfarna förare förstår inte riskerna med att framföra ett fordon i 70 knop – likvärdigt med 130 kilometer i timmen.

Många unga, oerfarna förare förstår inte riskerna med att framföra ett fordon i 70 knop – likvärdigt med 130 kilometer i timmen.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ledare2020-06-29 07:00
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

En av världens största skärgårdar, sjöar, älvar och kanaler.

Sverige har utmärkta förutsättningar för båtliv.

Därför är det föga förvånande att Sverige är ett båttätt land.

Men allt är inte så härligt som det låter. Varje år skadas och dödas människor i båtolyckor. Bland annat har sjöpolisen de senaste somrarna rapporterat om ett flertal svåra olyckor där vattenskotrar varit inblandade.

I helgen omkom en man i 35-årsåldern i en olycka med en vattenskoter och en så kallad flyboard på Umeälven. Mannen hamnade under vatten när han åkte flyboard efter en vattenskoter.

Andra gånger tappar föraren kontrollen och kör upp på land, eller kolliderar med en annan vattenskoter. Många unga, oerfarna förare förstår inte riskerna med att framföra ett fordon i 70 knop – likvärdigt med 130 kilometer i timmen.

Det enda kravet är att du fyllt 15.

Det finns de som vill totalförbjuda vattenskotrar. Inte minst sommarstugeägare som fått sin semesteridyll förorenad av motorbuller och badande som är rädda för att bli påkörda av vattenskotrar som körs för nära land.

Frågan är vad som ska hända med vattenskotrarna. Ett svenskt totalförbud är i dagsläget inte realistiskt. Inte så länge vattenskotrar är tillåtna i andra EU-länder kan Sverige säga blankt nej.

Men det innebär inte att ingenting kan göras.

Ansvaret för att någonting blir gjort ligger hos regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Som i sin tur tycker att ansvaret i första hand ligger hos föraren och/eller deras föräldrar, om de är unga.

Men det har visat sig att det inte räcker. Vilket infrastrukturminister Eneroth också insett. Enligt Sveriges Radio (23/6 2020) är han nu beredd att driva frågan vidare. Och det är bra, till och med mycket bra.

Detta bör en kommande utredning titta närmare på.

- Höjd åldersgräns

Det är fullständigt uppåt väggarna att det enda som behövs för att färdas i drygt 100 kilometer i timmen på vattnet är att man fyllt 15. Höj åldersgränsen till 18 år.

- Körtkort/förarbevis

Du behöver körtkort/förarbevis för att köra till exempel fyrhjuling och snöskoter, men inte för att färdas i drygt 100 kilometer i timmen på vattnet. Det är också fullständigt uppåt väggarna. Självklart ska det krävas körtkort/förarbevis för vattenskotrar. Och med ett sådant har den som inte sköter sig någonting att förlora.

Vattenskotrarna har en olycksdrabbad historia.

Nu är det dags att skriva en annan sorts historia genom att höja åldersgränsen och införa krav på körkort/förarbevis.