Kärnkraft är ingen lösning på klimatkrisen

Skribenten menar att kärnkraften inte kommer att kunna  lösa framtidens elbehov.

Skribenten menar att kärnkraften inte kommer att kunna lösa framtidens elbehov.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Insändare2022-01-03 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 8 december kom beskedet från den nytillträdda klimat- och miljöministern Annika Strandhäll om att regeringen den 27 januari kommer att fatta beslut om slutförvaret för utbränt högaktivt kärnbränsle. Radioprogrammet Godmorgon Världen hade ett den 12 december ett satirinslag där de skämtade om att energipriserna var så höga för att det är en möjlighet till att både finansiera och motivera en fortsatt kärnkraftsdrift. 

Ett sådant antagande kanske är väl konspiratoriskt, men faktum är att branschen för kärnkraft länge har krävt ett beslut för att få klarhet om investeringar. Strandhälls företrädare Per Bolund, Miljöpartiet, är inte positiv till beskedet och menar att detta är något som är frampressat av en oseriös opposition. Jag kan hålla med honom. 

Sorgligt att Miljöpartiet enligt en mätning i december ligger under riksdagsspärren igen. Det är partiet som lanserade visionen om en livsstil som inte förbrukar jordens resurser, saboterar klimatet, förgiftar marker med uranbrytning och bygger en industri som innefattar miljöproblem. Liberala och marknadsinriktade krafter tog ändå delvis över detta parti och väljarna blev förvirrade.

Att bygga ny kärnkraft i dagsläget är ett projekt som beräknas ta två decennier och det kan inte göra något för klimatet i dag. Tvärtom föranleder byggande eller ombyggnad av befintliga kärnkraftverk många transporter och en industriell verksamhet som kommer att släppa ut mycket koldioxid. Ny el från kärnkraft beräknas kosta dubbelt eller upp till tredubbelt så mycket som ny el från vind- och solkraft.

För att få ned elpriserna är det viktigt att få ordning på elnätets överföringskapacitet. Vi måste också hitta en livsstil som inte förbrukar så mycket el som i dag även om det låter paradoxalt när vi ska åka omkring i eldrivna fordon för att minska just koldioxidutsläppen.

Olov Wikström, Skellefteå