Förr var det etanol – nu är det batterier

Det som nu ska rädda vår planet är ju batterier. Inget får störa den tanken.

Skribenten frågar sig om elektrifieringen av fordonsparken är lika ogenomtänkt som etanolen var.

Skribenten frågar sig om elektrifieringen av fordonsparken är lika ogenomtänkt som etanolen var.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Insändare2021-04-15 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För några år sedan när jag körde etanolbil under ett antal år påpekade många, både privatpersoner och motorjournalister, hur miljövidrigt det var med etanolbränslet. Vi tog mat från fattiga, etanolen var inte etanol utan bensin, det gick åt mer fossila bränslen för att tillverka en liter etanol än vad man fick ut, och så vidare. Det var ingen hejd på eländet. Och så kanske det var, jag vet inte. Men i fråga om batterier så finns tydligen inga problem. 

Är batterier så fossilfria och miljövänliga? Hur ska elen räcka till när vi ska driva allt med batterier? Hur ska en Lyckselebo ta sig till Kiruna med bil? Hur länge håller ett batteri i en bil? Vad kostar det att byta? Om alla tusentals långtradare ska ladda var fjärde timme, hur många laddstolpar behövs då? Kommer någon att sätta upp laddstolpar i glesbygden? 

Hur kommer det sig att man kan köpa en bil som går tre mil på batteri och sedan på bensin eller diesel, men ändå betalar man nästan ingen bilskatt? Köper man samma bil, men utan batteridrift så får man betala flera tusen kronor i årlig skatt. Känns det vettigt?

Frågorna är många, men svaren få – för nu ska vi elektrifiera!

TF