Vem ska betala om hissen går sönder?

Insändarskribenten undrar vem som ska betala räkningarna på hissen.

Insändarskribenten undrar vem som ska betala räkningarna på hissen.

Foto: Robin Haldert/TT

Insändare2020-08-07 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min 88-årige mor bor på tredje våningen i ett hus utan hiss. 

Hon fick för ett antal år sedan efter en massa papper och tid en trapphiss installerad till hennes våning, på grund av hennes hälsotillstånd och ålder. Det fanns sedan tidigare en hiss till våning två. I övrigt är hon frisk och kry, hon lagar sin egen mat, tvättar och städar själv. Hon promenerar och handlar själv, betalar eventuell taxi själv. Hon har även lärt sig att använda datorn efter att hon fick sin första dator på 85 års dagen och i dag klarar hon en hel del digitala tjänster. Så huvudet är fortfarande med. Jag tittar till henne två gånger om dagen. Så vi ligger inte samhället till last precis.

Dock är hon numer personligt ansvarig för hissen, så den årliga servicen faktureras på henne som hon ska betala (1-2 tusen). Sedan ska hon gå till informationsdisken på kommunen och fylla i papper och ansöka om att få bidrag till detta.

På midsommarafton en månad efter den årliga servicen gick hissen sönder. Ett par dagar senare var den fixad och då kom det en räkning på ytterligare 14 000 som hon måste betala. Samtidigt är numer hissarna styrda med en fjärrkontroll så att alla våningar kan använda den eller ha sönder den. Men hon ska betala kostnaden alternativt utreda ansvarsfrågan? Sedan går hissar sönder alldeles av sig själva ibland som i detta fall.

Lån på banken får hon inte på grund av hennes ålder och en pensionär har inte alltid 14 000 att snyta ur näsan. Men vad händer om hissen går sönder och det kostar 50 000? Är vi då hänvisade till ett sms-lån för att tillsammans klara av räkningen? Och sen hoppas på att kommunen beviljar henne bidrag till denna räkning? Nånstans känns det riktigt tokigt att de ska vara på detta viset.

Tacksam för svar.

Siddhartha Gidlund

Svar direkt 

Jag vill först beklaga att det blivit problem med din mammas hiss.

Sommaren 2018 infördes en ny bostadsanpassningslag som innebar en del nya rutiner. En av de större förändringarna är att all fakturering för reparationer, service och besiktning skickas till kunden, inte till kommunen. Detta är något som regeringen bestämt. Tidigare gick fakturorna direkt till oss på kommunen. Vi som myndighet kan dock inte längre betala ut bidrag till reparation och underhåll utan en ansökan och ett beslut. Det kan verka onödigt krångligt, men så är lagen.

Service och besiktning sköter hissfirmorna löpande utan att du som kund behöver göra något. De kommer att förse dig med ansökningsblankett och kanske kan de bistå med kopia på fakturan också, om du önskar det. Blir det problem med detta är du välkommen att vända dig till oss på Bostadsanpassningen så hittar vi en lösning. Du kan kontakta oss via kommunens kundtjänst.

Om någon, som i din mammas fall, skulle få en dyr faktura som man inte har möjlighet att betala själv först kan man skicka in den till oss omedelbart. Vi ska göra allt vi kan för att se till att kunden har pengarna så pass snabbt att hen kan betala fakturan i tid. Men det är förstås under förutsättning att det är en bidragsberättigad åtgärd.

Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Bostadsanpassningen via kundtjänst.

Jörgen Lindkvist Verksamhetschef Skellefteå kommun