Blev aldrig hämtad av färdtjänst på nyårsafton

Min gamla mor blev strandad långt hemifrån på nyårsafton när taxi valde att inte hämta henne trots förbeställd färdtjänst.

Färdtjänstbokningen på nyårsaftonen slutade illa, berättar skribenten.

Färdtjänstbokningen på nyårsaftonen slutade illa, berättar skribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-01-21 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har en 81-årig mor som sedan några år tillbaka bor ensam i en seniorlägenhet. Hon tar sig hjälpligt fram några steg i lägenheten då hon har rullator som stöd. Vi barn försöker uppmuntra henne att komma hemifrån vid högtider, som i detta fall nyårsafton. Vår mor är berättigad färdtjänst vilket vi uppmuntrat henne att nyttja vid de fåtal tillfällen hon lämnar hemmet.

Jag och min syster lyckades övertala henne ett fira nyårsafton med oss i Bergsbyn. För att säkerställa att det inte blir några problem så beställer min syster färdtjänst för vår mor 36 timmar innan upphämtning. I samband med beställning försäkrar hon sig om att det går bra att assistent åker med. Hon upplyser också att två små hundar som transporteras i väska kommer att medfölja. Färdtjänst var beställt till 00.30. Då taxi inte dykt upp klockan 01.10 så ringer vi upp för att få en status kring läget

Beskedet vi får är att ingen färdtjänst kommer att plocka upp vår mor. Skälet man uppger är att hundar i väska inte kan åka med. Att vi upplyst om det vid bokning och att ingen ifrågasatt detta spelar enligt personen i fråga ingen roll. Man har beslutat att ignorera beställningen och inte meddelat vår mor om detta. De ber oss att göra en ny beställning, där och då, för enbart vår mor utan assistans, vilket vi nu också gör. Hon behöver nämligen medicin innan sänggående så vi ser inget annat alternativ. De kan inte lova upphämtning med mer precision än innan 07.00 på morgonen.

Min avsikt var inte att hänga ut Skellefteå Taxi som har färdtjänstavtal i kommunen. Jag skrev redan samma natt till högste chefen i det aktuella företaget. Jag framförde mitt missnöje och önskade att hen skulle återkomma i frågan. Hen har valt att inte återkomma till mig. Mycket tråkig, någon slags återkoppling skulle varit hedervärt.

Jag hoppas att styrande i kommunen vid kommande upphandling av färdtjänst även tar andra aktörer inom taxinäringen i beaktande. Är incitamentet för stort att välja andra monetärt starkare kunder, framför färdtjänst, då chansen ges?

I desperation ringde vi till andra taxibolag och fick till slut fin hjälp av City Taxi som plockade upp vår mor. Att assistent och hund i väska medföljde var inga problem. Tror att ledningen i Skellefteå taxi som idag har avtal med kommunen skulle ha mycket att lära av denna chaufför och företag.

Bekymrad anhörig.

Svar direkt

Utan att i detalj veta vad som sagt, förståtts eller missförståtts förstår jag att ni har fått en dålig upplevelse av Skellefteå Taxi och det beklagar vi. Jag ser dessvärre brister i vårt hanterande av med denna beställning. Till sakfrågan; hundar får inte medföras vid färdtjänstebokningar i enlighet med kommunens regelverk, det borde dock din mor ha upplysts om redan vid bokningen och ni borde ha erbjudits möjlighet att boka en vanlig taxi. Om vi av någon anledning avbokar en befintlig bokning så ska vi, precis som skribenten antyder, självklart meddela kunden om detta. Vi kommer att titta närmare på den här situationen i syfte att säkerställa att något liknande inte inträffar igen.

Tack för din synpunkt.

Andreas Olofsson, vd Skellefteå Taxi