Inför fjärrundervsining i skolorna fram till februari

Barn och ungdomar har mycket att förlora på en utdragen smittspridning. De ska leva hela sina liv med följderna.

Både lärare och elever behöver skyddas från smittspridning.

Både lärare och elever behöver skyddas från smittspridning.

Foto: Thomas Brun/NTB scanpix/TT

Krönika2020-12-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är bra att Sveriges och Norranområdets kommuner försökt hålla grundskolorna öppna.

Men nu är det dags att stänga. Inte all verksamhet och inte för alla hela tiden.

Men både lärare och elever behöver skyddas från smittspridning.

I våras skrev jag en krönika för tidningen NU om hur jag undervisade gymnasieelever över skärmen.

Jag skrev om att vissa delar av skolans uppdrag går att förverkliga på distans, men att andra delar går förlorade. De socialt utjämnande och mänskligt stödjande delarna är svåra att förverkliga när fjärrundervisning sätts in. Datorer gör inte skolan bättre men under en pandemi kan de göra den möjlig.

Barn och ungdomar har mycket att förlora på en utdragen smittspridning. De ska leva hela sina liv med följderna.

Skolans elever sägs inte smitta särskilt mycket och lärare har inte högre risk än andra att bli sjuka. Men Norrans läsare är efter vårens riksbekanta klustersmitta på Kågeskolan väl bekanta med hur hårt corona kan slå.

För varje sjuk lärare och för varje lärare som är hemma med sjukt barn drabbas många elever. 23 november var 24 lärare hemma från arbetet på Örjansskolan i Skelleftehamn.

Den skolan håller distansundervisning denna vecka. Smittan måste bromsas.

Jag tycker att skolhuvudmännen ska ge sina rektorer i uppdrag att fram till februari arrangera all undervisning från årskurs fyra och uppåt på ett sådant sätt att max en fjärdedel av eleverna är på plats på skolan varje dag.

Låt dem fortsätta med vanlig skolgång i förskola och på lågstadiet, men använd skolans tomma lokaler till att glesa ut mellan grupperna. Se till att skolorna har tillgång till digitala verktyg som möjliggör fjärrundervisning och låt rektorerna prioritera så att de elever som har störst behov av direkt lärarstöd får vara mest tid i skolan.

Jag ser framför mig en lösning som innebär att de elever som har fjärrundervisning följer sina vanliga scheman med sina vanliga lärare. Någon dag varje vecka är eleverna på plats på skolan med sin klass.

Elever som av pedagogiska eller sociala skäl har större behov ska vara välkomna till skolan varje dag. De kan delta i fjärrundervisning på plats men med lärare eller assistent vi sin sida.

Detta blir en period av skolgången som utan tvekan blir sämre än idealet. Men det är dags för kraftfulla åtgärder som gör att smittspridningen minskar.

Skydda lärarna från smitta, värna barnens utbildning, håll i och håll ut.