Satsa mer på vårt eget svenska brandflyg

Både offentliga och privata resurser behövs för att kunna säkra vårt samhälle vid olika former av störningar.

Sverige 16 september 2020 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I sommar har vi stått bättre rustade för skogsbränder än under tidigare år.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har upphandlat privata och lokala helikoptrar för att snabbt och effektivt kunna bekämpa bränder från luften.

Trots detta har röster hörts om att kalla in förstärkning från andra länder i stället för att utnyttja våra svenska resurser.

MSB:s upphandling omfattar minst tio helikoptrar och en koordineringshelikopter.

I sommar har MSB:s inhyrda helikoptrar bekämpat bränder i stora delar av landet sida vid sida med räddningstjänsternas resurser. Men kvar på marken finns ännu fler svenska helikoptrar redo att delta i släckningsarbete.

I dessa coronatider är det inte alls säkert att utländska resurser är tillgängliga. En utökad användning av svenska resurser kan därför bli helt avgörande för att rädda skog och mark.

MSB skriver att helikoptrarna ställs i beredskap nära de platser där risken för skogsbränder är som störst.

Detta för att kunna sättas in i ett tidigt skede. Det minskar risken för att de bränder som uppstår växer till omfattande och svårsläckta skogsbränder. Det finns alltså all anledning att utöka nyttjandet av våra egna svenska helikoptrar.

Brandflygplanen fyller givetvis en funktion. Men de används bara under en begränsad tid per år medan helikoptrarna används för olika uppdrag året runt.

MSB och andra myndigheter skulle alltså kunna upphandla dem för mängder av andra samhällsviktiga uppdrag.

Vidare är inte storleken lika viktig som man kanske kan tro. Helikoptrar kan mycket snabbt fylla vattensäckarna i de små vattendrag som finns i skogarna medan brandflygplan måste fylla sina vattentankar i större sjöar.

Mängden vatten per tidsenhet är avgörande för att släcka snabbt. Vidare kräver inte helikoptrarna någon fast infrastruktur för att tankas medan flygplanen måste till en öppen flygplats med tillgängligt bränsle.

Hösten 2018 utreddes Sveriges beredskap för att bekämpa skogsbränder.

Utredningen rekommenderade att MSB i samverkan med räddningstjänsterna ska se till att det finns avtal för att säkra tillgängligheten av flygande släckningsresurser vid skogsbränder.

Både offentliga och privata resurser behövs för att kunna säkra vårt samhälle vid olika former av samhällsstörningar.

Därför uppmanar vi politiker och myndigheter att satsa ännu mer på det brandflyg vi redan har. Nämligen det civila helikopterflyget.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

Ämnen du kan följa
Läs mer!
Skellefteå kommun

De hjälper andra att tända ljus: "Behövs ännu mer nu"

Ishockey

Kaptenen inför revanschmötet: ”Utnyttja med fart”

Litteratur

Rabulisten Myrdal har gått ur tiden

Kiruna

Skoter genom isen Kirunafjällen

Fotboll

Jumbon blir första publiklaget

Visa fler