Tusentals skidåkare använder Åsas produkt

Åsa Wikström, Jörn, såg ett behov då hon åkte skidor. Ur det föddes en produkt vallalockskalaren ECC och ett bolag, Kvikkac AB.

18 maj 2017 17:00

– Jag är en amatörskidåkare och jag tycker att själva vallningen inte är det roligaste som man gör, berättar Åsa.

Inte blev det bättre av att det historiskt varit svårt att skala bort aluminiumfolien på vallningsburkarna.

Sagt och gjort: Åsa började för sex-sju år sedan fundera på hur burkarna skulle kunna skalas, utan att man använde skruvmejsel eller förstörde naglarna. Hon bollade också frågan med sin pappa Sture Lundberg som är konstruktör.

Prototyp

Resultatet blev en första prototyp.

– Min bror sa: Tror du på det där? Om du gör det, dra igång något då.

Åsa trodde på produkten. Hon startade ett aktiebolag Kvikkac AB där verksamheten med produkten ECC lades in. Sedan gick resan ganska snabbt. Åsa hade bland annat kontakt med Almi under vägen. Hon bollade också med vallningslegendaren Ove Åström, Bergsbyn, som bland andra jobbade med Gunde Svan under dennes storhetstid.

”Riktigt positiv”

I september 2011 skrev konditionskonnässören, bloggaren och numer världsrekordhållaren i 24-timmars skidåkning, Erik Wickström, om den då unga produkten:

”Men jag är riktigt positiv vid det första intrycket. Det är en devis i stål som skalar bort aluminiumhöljet på vallaburken. Jag tror inte jag är ensam om att ha förstört naglarna och fått klet under de samma.”

Majbäck köpte

I samma veva kom Åsa i kontakt med skidprofilen Christer Majbäck som ligger bakom Skigo, Sveriges största vallamärke. Han nappade och köpte 2012 rättigheterna till vallaburksskalaren ECC. Uppgörelsen gör att Kvikkac får royalty på försäljningen.

– Han har våra lock på i stort sätt alla sina vallaburkar i dag.

Ny produkt

Åsas idéer tog definitivt inte slut med Kvikkac. Nu har hon nästa produkt klar, On Rails”.

– Vi har inte skyddat produkten, men vår målsättning är att den ska finnas säljklar till SM-veckan i Skellefteå nästa år så att vi kan visa den på Vitberget, säger Åsa som även i detta fall såg ett behov i sin vardag där det inte fanns en produkt.

Hon har varit på ett möte med projektet Sportup North. Det gav mersmak. Hon träffade andra i branschen och efter ett visst bollande ser hon nu fler möjliga användningsområden för hennes nya produkt.

Sportup North

Den totala listan på företag kopplade mot sportnäringen som Sportup North har registrerat har passerat 150 stycken i Västerbotten. För att välja bolag har projektet använt sig av Vilnius definition of Sport som är en benämning taget på EU-nivå på vad sportnäringen är och vilka som ingår.

Det handlar om allt från gymverksamhet och besöksnäringskopplade företag till utbildare, grossister och tillverkande företag.

Här är exempel på tillverkande företag i Norrans spridningsområde: Daco, Ergoholds, Fugu Sports, Gold Town Games, Iplast, Kvikkac, Kraftstaven Systems, Latitude 64, Martinson Group, Nordic Sport, Red Creek och Widman Timing.

Målet är att Sportup North ska bidra till att skapa nya produkter eller tjänster, och bidra till en ökad internationalisering av branschen, samt att öka dess arbetstillfällen. Mer info på; sportupnorth.se.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lars Andersson

Ämnen du kan följa