Northvolts vd berättar om jobben, andra etableringar och framtiden

Norran har mött Northvolts vd Peter Carlsson på kontoret i Stockholm och han berättar här om nuläget, den närmaste framtiden, utvecklingen, jobben och vilka andra etableringar som väntas till Skellefteå genom att batterifabriken finns på plats och tas i drift 2021.

24 juni 2019 07:00

Peter Carlsson kliver in i sammanträdesrummet på Northvolts kontor vid Hötorget på minuten. Då vi ses har det gått några dagar sedan det stod klart att Northvolt helt finansierat upp byggnationen av de två första produktionslinorna vid den kommande fabriken på Bergsbyns industriområde i Skellefteå.

Nya delägare

Känt sedan tidigare var att Europeiska Investeringsbanken går in med ett lån på knappt fyra miljarder kronor.

Nu går Volkswagen, BMW och Goldman Sachs med flera in som delägare i Northvolt genom att tillsammans totalt investera knappt tio miljarder kronor.

Volkswagen i sig satsar totalt lika mycket, men där går majoriteten till ett joint ventureprojekt med Northvolt i Niedersachsen, Tyskland, och den andra delen ger dem en drygt 20 procentig ägarandel i Northvolt.

Många förhandlade

Peter Carlsson berättar att arbetet pågick i stort för fullt till pressreleasen gick ut.

– Så är det väl alltid i sådana här stora komplicerade affärer, men det var ett antal långa nätter.

Det är väldigt många personer inblandade i förhandlingar av den här storleken. Roschier Advokatbyrå namngav nio personer i Sverige som skötte förhandlingarna för Volkswagens räkning med Northvolt.

– Minst 20-30 involverade personer från alla parter var igång. Volkswagen hade själv ett stort team. Sedan hade de advokater. Sedan var det Goldman Sachs och även de andra industriella intressenterna med deras advisers och vi med våra advisers.

– När vi drog igång arbetet med att säkra upp finansieringen med Skellefteå var det inte också tänkt att vi skulle starta ett joint venture med Volkswagen utan det var något som kom in senare i processen, berättar Peter Carlsson som kommer in på känslorna då allt var klart.

– Det kändes lite tomt, lite så där att energin rann ur, men ganska snabbt kom den tillbaka. Det var också en väldig glädje. Men vi är otroligt ödmjuka över att ha fått förtroendet att investera så här mycket pengar. Nu börjar det riktigt tuffa arbetet. Nu ska vi bygga den här fabriken och visa att vi är värdiga den här investeringen.

Produktion 2021

Den finansiering som nu är klar täcker två produktionslinor i Skellefteå, eller 16 GWh. Så långt finns i dag också miljötillstånd. Byggstart sker under augusti och produktionsstart är planerad till 2021.

Då kan också nästa finansieringssteg vara taget, konstaterar Carlsson.

– Vi låter det vara osagt när vi börjar, men ska vi vara klara med andra halvan av fabriken i Skellefteå 2023 eller 2024 och vi vet att det tar två år att bygga så kan man räkna själv.

Mer än fyra linor?

Och det är inte säkert att det tar slut där. Northvolt har ytterligare mark att bygga på i Skellefteå och Peter Carlsson började, då finansieringen var klar, flagga för att det ska byggas för ”minst” 32 GWh i Skellefteå.

–Vi ser att kapacitetsintresset är jättejättestort. Vår utgångspunkt och basplan är att vi bygger 16 + 16 gigawattimmar men vi har öppnat upp för att det kanske bli mer. Vi håller på att titta på det, men vi kommer inte att ta några beslut om det i år utan troligtvis nästa år.

Är styrkan att ni nu har allt på plats på Bergsbyns industriområde– ni slipper börja från scratch?

– Absolut: att ha en inarbetad infrastruktur gör att man sparar minst ett år för att expandera på den typen av område jämfört med att börja helt från början, säger Peter Carlsson.

Mer än bara bilar…

Nästan allt som diskuteras i fråga om batterierna är omställningen för personbilar. Men det finns mycket mer. Northvolt jobbar i fyra vertikaler där elektrifieringen har startat: automotive (bilar, truckar och bussar, med mera), bärbar utrustning (för trädgård, skog och hem), industri (gruvor, marint, konstruktion, jordbruk, med mera) och det fjärde, ESS som handlar om energilagring.

I dag finns det order för drygt 120 miljarder kronor i orderboken. Det motsvarar all produktion för en fabrik med 16 GWh produktionskapacitet under åren 2022-2027.

210 000 bilar/år

En produktion å 16 GWh bedöms försörja ungefär 210 000 nya bilar med batterier.

– Orderna handlar inte bara om bilar, men bilorderna är så stora att de har en tendens att utgöra en väldigt stor del av ordervärdet just nu. Vi har avtal i alla våra vertikaler. Skillnaden är att det blir så stora volymer när du går in och börjar leverera till sådana här bilplattformar. Bilindustrin har ett skriande behov att säkra upp och man är ganska van att ta ganska stora commitments då man ställer om och bygger sina försörjningskedjor, säger Peter Carlsson. som konstaterar att mycket annan industri är försiktigare.

– Många av de bolag vi jobbar med räknar med att en stor del av deras produkter som att elektrifieras mellan 2020 och 2025.

– Däremot är man mer försiktig och går inte ut och beröättar att 2025 kommer vi att köpa så här mycket batterier därför man inte är lika säker som biltillverkarna.

– Samtidigt innebär det för oss att vi har en betydligt större uppsida på de områdena – vi kan få mycket mer order.

Epiroc nära

Epiroc, som knoppades av från Atlas Copco 2018, är ett tungt namn i gruv- och infrastrukturindustrin, som bland annat tillverkar borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg. Bolaget var tidigt ute och visade sig sida vid sida med Northvolt.

– De var ett tidigt bollplank. Investeringscyklarna i gruvindustrin är sju-åtta år. Vi tror att nästa investeringscykel underjord specifikt kommer att handla mycket om elektrifierade fordon, men exakt hur snabbt omställningen kommer att ske är de osäkra på. Vi står bakom dem och supportar: de kör verkligen all in.

Epicroc var ett tidigt bollplank De är ett jättebra exempel där de säger att investeringscyklarna i gruvindustrin ligger på kanske 7-8 år. Vi tror att nästa underjordiska investeringscykel specifikt kommer att handla mycket om elektrifierade fordon, men exakt hur snabbt omställningen kommer att ske är de osäkra på, menv i står bakom och supportar men de kör verkligen all in.

Träningsläger…

Nu är Northvolts fokus på att komma igång med byggandet i Skellefteå.

– Vi har en hel uppsättning med partners för fabriken allt från utrustningsleverantörer, konstruktionsbolag, installatörer och integratörer. Vi pratar om minst ett tusental människor, kanske ännu fler som ska koordinera alla de här aktiviteterna som kommer ett ske de närmsta två åren uppe på sajten i Skellefteå.

Peter Carlsson skämtar lite och konstaterar att det förberedande träningslägret inför Skellefteå pågår vid Northvolt Labs i Västerås nu.

– Vi jobbar med att göra samma integration där, men den är i mindre skala. Nu börjar installationen i Västerås att gå riktigt bra.

Krav på samhället

För att allt ska löpa som det är tänkt i Skellefteå handlar det inte bara om Northvolt själv. Det handlar om att allt från kommunen till regionen måste förstå vad som händer och hur man skapar en omgivning som är öppen för förändring, snabb förändring.

– Omgivningen måste också fundera på vad är för samhällsservice och investeringar vi behöver göra runt omkring för att attrahera folk att flytta till Skellefteå, att få det att fungera. Hamnen måste också expandera eftersom den är en så viktig bit i logistikkedjan.

Hälften från regionen

Peter Carlsson tror att finansieringsbeskedet för två veckor sedan i sig var en injektion.

– Det gör nog att många bygg- och fastighetsbolag känner mer övertygelse att våga ta och göra de här investerarna som vi vill att de ska göra. Vi tror att uppemot hälften av de anställda som skall börja i fabriken kan komma från platser utanför regionen och flytta dit.

Nyetableringar

När Peter Carlsson pratar om nyetableringar av företag delar han upp dem i två delar.

– Dels har vi leverantörerna som förser oss med komponenter och andra typer av saker till fabriken. Det kan vara allt från grafit och elektrolyt, men även mekaniska komponenter som går in i produktionen. Där vill vi, i och med att fabriken blir så himla stor, ha försörjningskedjorna nära.

– Dels har vi det andra fokuset. Det är alla underleverantörer som behövs att supporta hela fabriken i form av underhåll och olika typer av verktygstillverkare. Där tror vi att en del av våra leverantörer kommer att etablera sig i närområdet för att kunna ha ett supportteam som väldigt snabbt kan sköta den utrustning de har installerad.

– Sedan tror jag också att det blir en en möjlighet för lokala företag att kontraktera. Det kan bli lokala underhållsrepresentanter för ett antal av de här firmorna som är kopplade till processen. Sedan har du alla andra servicefunktionerna som finns nära en fabrik: säkerhet, personalhantering, matsalar. Det har vi bra börjat titta på nu. Vi tror att effekterna blir rätt stora.

Snabb expansion i Skellefteå

I dag har Northvolt ungefär 300 anställda, främst i Västerås och Stockholm. Från Skellefteå arbetar nu en handfull personer.

– Vi måste expandera snabbt i Skellefteå. Redan nu under sommaren och tidigt höst måste vi bygga en starkare projektorganisation.

– Det fjärde kvartalet i år och i början av nästa år kommer vi att börja produktion i Västerås. Då kommer vi successivt att fasa över tekniska resurser från Västerås som tar med sig kunskapen och börja förbereda för utrustningsinstallation och liknande i Skellefteå.

– Tanken är att vi ska bli lite grann som Ikea, duktiga på att bygga den här processen och skala upp den.

Och direkt Skellefteå är på gång så blir det Tyskland och Volkswagenfabriken?

– Några kommer säkert att åka från Skellefteå till Tyskland.

– De närmaste 12 månaderna behöver vi nog rekrytera ungefär 500 personer och en inte oansenlig del är i Skellefteå.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lars Andersson

Ämnen du kan följa