Annonssamarbete med Mercedes AMG High Performance Powertrains

Experten: Därför väljer fler i Skellefteå privatleasing

Privatleasing är inte längre en trend. Den är här för att stanna menar BilDahls Markus Lundgren bestämt – och siffrorna talar sitt tydliga språk. Numera är nästan hälften av de bilar som levereras till privatkunder just leasingbilar.

"Fler och fler vill ha ett problemfritt bilägande och väljer då att leasa i stället för att äga fordonet", säger Markus Lundgren.

"Fler och fler vill ha ett problemfritt bilägande och väljer då att leasa i stället för att äga fordonet", säger Markus Lundgren.

Foto: Sune Grabbe

Native2021-04-16 11:23
Detta är ett annonssamarbete.

Markus Lundgren har det bra just nu. Som BilDahls expert på privatleasing är det lätt att vara nöjd då det är en marknad som fullständigt exploderat den senaste tiden.

– Så är det. Fler och fler vill ha ett problemfritt bilägande och väljer då att leasa i stället för att äga fordonet, säger han.

Vroom är ett marknadsanalysföretag som specialiserat sig på fordonsbranschen och deras siffror understryker det Markus Lundgren känner. Företagets siffror visar att under februari månad var 48 procent av de bilar som levererades till privatmarknaden leasingbilar. Går man tillbaka till december 2020 slog branschen rekord med en notering på 53 procent.

– Nära hälften av de bilar som gick ut till privatpersoner var alltså leasingbilar. Den som påstår annat än att privatleasing är här för att stanna har fel.

Dessutom är BilDahls erfarenhet att majoriteten av deras kunderna väljer att fortsätta leasa när ett avtal gått ut. Ibland väljer de en exakt likadan bil, andra gånger väljer de en något större bil. En stor del av Markus jobb går ut på att agera rådgivare och som bäst trivs han när han får agera bollplank åt kunderna. Någon traditionell bilförsäljare ser han sig inte som.

– Vi säljer inte bilar i första hand. Vi levererar snarare en mobilitetslösning. Vi ska tillsammans med kunden försöka lista ut vilken transportlösning som är bäst för denne. Ibland kan det vara att köpa en ny laddhybrid, ibland innebär det att välja en begagnad bil, men oftare och oftare är lösningen en leasingbil.

Är du nyfiken på privatleasing? Här kan du se vad Bildahl kan erbjuda dig just nu.

Som rådgivare i dessa frågor är Lundgren van att hantera frågor kring privatleasing. Han har klart för sig vad som är fördelarna med privatleasing – och de är flera.

– Så är det. Många av de kunder som väljer att leasa en bil gör det för att de inte har något egentligt intresse kring bilar. De vill att bilen ska fungera och göra det prickfritt utan att de själva ska behöva lägga tid, pengar och energi på att fixa, trixa och skruva. De väljer att leasa för då vet de att de får en ny bil med fulla garantier och som oftast kommer med ett serviceavtal. Vad de som bilägare behöver göra är att tanka. Ett problemfritt liv med bil helt enkelt.

Markus Lundgren

Ålder: 31
Bor: Bergsbyn
Gör: Personbilssäljare Nissan
Kör: Nissan Leaf e+
Äter helst: Råbiff
Läser: Twitter
Ser: Sport
Favoritpryl: Min Golfbag
Intressen: Hockey, Golf
Drömbil: Mercedes-Benz G 63 Amg

undefined
Som rådgivare i dessa frågor är Markus Lundgren van att hantera frågor kring privatleasing. Han har klart för sig vad som är fördelarna med privatleasing – och de är flera.

BilDahl finns i dag i Luleå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik och säljer eller leasar Mercedes, Nissan och Citroên. Lundgren menar att det är tack vare den bredden som gör att BilDahl står sig stark inom privatleasingen.

– De är tre varumärken som kompletterar varandra väldigt bra och som gör att vi får ett bra djup i vårt sortiment och kan hitta en bra billösning oavsett vad kunden har för önskemål och specifikationer.

Urtypen för en kund som söker en leasingbil är en familj som behöver en andrabil och inte vill köpa den och på så sätt belasta kreditutrymmet. Men med barn kommer också vetskapen hur barn behandlar bilar och en oro för vad det kan innebära den dagen man ska återlämna en leasingbil. Lundgren förstår funderingarna kring vad som är normalt slitage och inte.

– Det där är något som ofta är återkommande. Det har felaktigt spridit sig en rädsla för hur bilfirman ska reagera och att vi godtyckligt går igenom en leasingbil som kommer tillbaka. När jag berättar för kunder att det för det första inte är bilfirman som bedömer skicket på en bil som kommer tillbaka utan att det är en oberoende tredjepart som gör bedömningen så brukar de allra flesta lugna ned sig.

Det är tydligt att frågorna kring återlämning av leasingbilar inte är ovanliga för Markus. Han berättar att det skador på bilen som kräver en skadeanmälan som går utanför ett normalt slitage. En mindre repa eller stenskott på stötfångaren ska man oroa sig lika lite för som en liten fläck i klädseln.

– Med det sagt ska man behandla bilen som om det vore ens egen. Gör man det har man inget att oroa sig för skulle jag säga, säger han.

Sammanfattningsvis avslutar Markus Lundgren med att säga att när kunden väljer att leasa en bil väljer denne frihet och ett enklare liv med bil. Till skillnad från när man köper ett fordon betalar kunden ingen kontantinsats och belastar inte sitt sparkapital eller sitt kreditutrymme hos banken. Avtalets längd kan vara variera mellan tolv, 24 eller 36 månader och sen har kunden friheten att välja en ny bil.

– Och dessutom behöver man inte oroa sig för någon värdeminskning. Bra, va?!

Vill du komma i kontakt med Markus eller någon av hans kollegor? Börja här så hittar du all information du behöver.

Om privatleasing

Fördelar med privatleasing:

- Du får köra en ny bil med full garanti till en månadskostnad som passar just din plånbok.

- Ingen kontantinsats som du annars betalar vid normal finansiering.

- Inget krångel. Service ingår under leasingperioden.

- Du betalar en månadshyra som beror på vilken bilmodell du valt, eventuell extrautrustning och hur många mil du vill köra. Det som kan påverka din månadskostnad är eventuella ränteförändringar och om du kör fler mil än avtalat.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Norran.