Svenskt racingess vill köra elbil i Stockholm

Felix Rosenqvist drömmer om formel 1 men för att komma dit måste han ta sig tillbaka från framtiden. I helgen rattar han elbil i Mexico City - och på sikt hoppas han köra snabbast i Gamla Stan.

2017-03-31 14:10

Fredrik Rosenqvists liv har gått fort.

För tillfället är det hastigheter en bra bit över 200 kilometer i timmen som gäller och efter bara tre tävlingar i formel E börjar det pratas om en tävling i Stockholm, för att mästerskapet vill ha lopp i stjärnornas hemländer.

- De som driver formel E snackar med mig och säger att det hade varit kul att ha ett race i Stockholm och att de jobbar för det. Det är nog inte bara en dröm. Stockholm ligger nog väldigt högt på listan över nya race som de vill ha. Sverige är kanske landet som är mest "hightech" i Europa. Då blir Stockholm automatiskt attraktivt, säger Rosenqvist.

TT: Hur skulle det vara att tävla på hemmaplan?

- Det hade varit grymt. Man skulle kunna få det snyggt, med sjyst utsikt. Sen att köra hemma... Jag körde i Sverige 2009. Sedan har jag aldrig tävlat här. Det skulle bli väldigt speciellt, säger han.

"Rätt i tiden"Rosenqvist har hållit på länge men är bara 25 år. Han hoppade av gymnasiet för att tävla i Asien och bodde ensam i Shanghai som 16-åring.

Efter flera framgångsrika år i formel 3 och lite hoppande mellan olika uppdrag förra säsongen har han hamnat i formel E, framtidens mästerskap.

Elbilarna går tyst - för tyst enligt de mest hängivna motorfansen - och tävlingarna avgörs på banor inne i stadskärnorna.

Rosenqvist är på rätt ställe.

- Det här med elbil är väldigt rätt i tiden. Det är väldigt spännande att vara med nu. Många biltillverkare pushar väldigt hårt. De väljer att marknadsföra sina elbilar genom det här, säger han.

Som boxningFormel E skiljer sig markant från annan racing, och inte bara för att förarna sitter i elbilar. Träning, kval och tävling körs på en och samma dag - vilket innebär att det gäller att hitta rätt direkt.

- Det kräver att man är en förare som kommer till banan och levererar. Det är någonting som alltid har varit min styrka. Jag gillar pang på, säger Rosenqvist.

Att kraften kommer från ett batteri ställer också särskilda krav på föraren. Precis som banorna, som inte är några dansgolv.

- Formel E är nog det tuffaste för en rookie att komma in i. Det är som en boxningsmatch. Det hoppar och studsar och blir väldigt mycket kraft genom ratten. Och det är så många konstiga grejer som man inte är van vid. Man får tänka väldigt mycket. Det är inte en sekund man inte gör någonting.

Förarna byter bil en gång under tävling, när batteriet har laddats ur. När Rosenqvist korsar mållinjen ska "tanken" i bil nummer två vara tom.

- Det är 0,01 när man går över linjen. Det är det man vill uppnå. Ligger man över 1 procent så har man inte gjort ett bra jobb, säger han.

"Vill ha adrenalinet"I och med att Rosenqvist valt att köra formel E - med än så länge i sammanhanget relativt långsamma bilar - har han tagit ett steg bort från formel 1. För att inte försvinna från radarn tävlar svensken även i Super Formula, en japansk serie med världens snabbaste bilar bakom F1.

- Det lever kvar en dröm att köra väldigt snabba bilar. Man vill ha g-krafterna, man vill ha adrenalinet och man vill visa att man är kapabel att köra bilar som är som formel 1-bilar - och vara med på den kartan också, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!