Det har hon rätt i. Även under fjolåret blossade publikdebatten om att publiken inte kommer till arenan i samma utsträckning som tidigare.
Årets publiktapp är däremot ännu mer graverande under fjolåret på många håll. I Brynäs noterade laget en publik på endast 3507 personer i andra omgången i en arena som tar 8620 personer som mest. Färjestad hade knappt halvfullt i sin andra hemmamatch för året mot Modo, 4469.
Och den här listan kan göras längre. I Skellefteå har det också varit ett publiktapp efter tre omgångar jämfört med förra säsongen.
Det totala snittet har bara sjunkit med 20 personer, men då är det viktigt att vara medveten om att ett fåtal enstaka matcher, som Djurgården och Leksand, gör att siffrorna inte känns lika representativa.
Drygt 100
I år är snittsiffran 4767 personer jämfört mot fjolårets siffra som var på 4891 personer.
– Det är ändå inte ett jättestort tapp. Det är för tidigt att dra några slutsatser ännu. Vid den här tiden brukar det alltid vara svårt att locka folk till arenan. Men visst håller vi koll på det här och jobbar jättehårt med att hela tiden hitta nya sätt att locka människor till arenan.
Ersson har en ödmjuk inställning till publiksiffrorna.
– Det är så otroligt många faktorer som i slutändan spelar in på hur mycket publik som kommer. En viktig del är vårt varumärke. Enligt flera mätningar är det mer värdefullt än någonsin och det är förstås en del som gör att det ändå känns bra.
I andra klubbar har det pratats om att flytta säsongsstarten som en möjlig lösning för att fylla hallarna bättre.
– Möjligt att det kan påverka, men det är mycket annat också. I samhället i dag pratas det allt mer om att vi har mindre tid och mer utbud. Och det är förstås utmanande för oss att konkurrera när det blir tuffare.
I fjol snittade AIK 5225 och ökade faktiskt sitt snitt under serien. Ersson är nöjd med siffrorna, men tycker att klubben hela tiden strävar efter att bli bättre.
Biljettpriserna är något som ofta hamnar i rampljuset när det handlar om att locka publik. Däremot är det inte tydligt hur stor påverkan priset har.
– Vi har inte rört biljettpriserna på flera år nu. Dessutom är det faktiskt lägst beläggning på vår billigaste biljett, ståplats, så prisets påverkan är inte heller självklar.
Känner ni AIK någon oro över den negativa trenden?
– Nej, inte som det är just nu. När det gäller den här säsongen är det också för tidigt att dra slutsatser.