Det är Sport & Affärer som genom Demoskop har frågat 1 000 personer mellan 18–89 år utspridda över hela Sverige.
”Vi utformar frågan på det sättet för att de som svarat inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen gjordes mellan 30/1 och 6/2 2018. Det är sjunde året i rad som undersökningen genomförs”, skriver Sport & Affärer.
Skellefteå hamnar i år på plats 13, jämfört med plats 9 förra året. Luleå Hockey hamnar på plats 12, jämfört med plats 17 förra året.
I sin artikel skriver Sport & Affärer att ett varumärke är så mycket mer än ett klubbmärke. ”Varumärkets styrka byggs upp av sportsliga framgångar, en professionell ledning och en anrik historia. Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar idag med frågor som jämställdhet, inkludering och mångfald och man är medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt inslag i livet.”
Hela listan över de starkaste varumärkena:
1. AIK
2. IFK Göteborg
3. Djurgårdens IF
4. Malmö FF
5. Hammarby IF
6. Frölunda Indians
7. Färjestads BK
8. HV71
9. Brynäs IF
10. IFK Norrköping
11. Leksands IF
12. Luleå Hockey
13. Skellefteå AIK
14. Malmö Redhawks
Delad 15:e plats. GAIS och IF Elfsborg
17. Modo Hockey
18. Linköping HC
Delad 18:e plats. Växjö Lakers och Helsingborgs IF