Ny undersökning: Skellefteå AIK:s varumärke inte lika starkt som Luleå Hockeys

Luleå Hockey på plats 12 och Skellefteå AIK på plats 13, så ser det ut när Demoskop har frågat 1000 svenskar om vilka idrottsklubbar som har det starkaste varumärket.

Foto: Foto: Lina Andersson

Sport2018-02-23 14:34

Det är Sport & Affärer som genom Demoskop har frågat 1 000 personer mellan 18–89 år utspridda över hela Sverige.

”Vi utformar frågan på det sättet för att de som svarat inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb. Undersökningen gjordes mellan 30/1 och 6/2 2018. Det är sjunde året i rad som undersökningen genomförs”, skriver Sport & Affärer.

Skellefteå hamnar i år på plats 13, jämfört med plats 9 förra året. Luleå Hockey hamnar på plats 12, jämfört med plats 17 förra året.

I sin artikel skriver Sport & Affärer att ett varumärke är så mycket mer än ett klubbmärke. ”Varumärkets styrka byggs upp av sportsliga framgångar, en professionell ledning och en anrik historia. Varumärket är klubbens identitet och en bild av hur man uppfattas av omvärlden. Många klubbar arbetar idag med frågor som jämställdhet, inkludering och mångfald och man är medvetna om sin samhällsroll där många unga får ett meningsfullt inslag i livet.”

Hela listan över de starkaste varumärkena:

1. AIK

2. IFK Göteborg

3. Djurgårdens IF

4. Malmö FF

5. Hammarby IF

6. Frölunda Indians

7. Färjestads BK

8. HV71

9. Brynäs IF

10. IFK Norrköping

11. Leksands IF

12. Luleå Hockey

13. Skellefteå AIK

14. Malmö Redhawks

Delad 15:e plats. GAIS och IF Elfsborg

17. Modo Hockey

18. Linköping HC

Delad 18:e plats. Växjö Lakers  och Helsingborgs IF

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!