Det blev stor dramatik efter målgången. Nordtrade ledde länge och väl, men åkte på bestraffning för att ha kört för många varv med samma förare.
– Nordtrade körde med samma förare i 14 varv och då säger reglerna att man får köra max tio varv. För varje varv man överträder bestraffas teamet med 30 sekunder, förklarade Sune Qvarnlöf som sköter tidtagningen.
Direkt vid målgången tycktes nu Norrbottensteamet Mayflower ha segrat, sedan utropades Skellefteteamet Forsman Motorsport som segrare.
– Det visade sig att både Mayflower och Forsman hade kört ett varv för mycket, förklarade Qvarnlöf som har förhoppningar om att en officiell klocka som sköts manuellt finns i fortsättningen av SDC 5000.
Forsman, Mayflower, Vision - Reklam, Norrskes Metall och Nordtrade fightades hela tiden i topp. Nordtrade ledde länge och väl, men tappade genom fadäsen med för många varv med samma förare.
De fyra i topp hann alla med 134 varv. Otroligt jämnt således. Nordtrade i sin tur hann med 133 varv efter tidsbestraffningen.
Strul i fjol
För Team Forsman var glädjen givetvis stor.
– Äntligen klaffade det för oss, sa Tobias Forsman.
Annat var det i fjol. Då var det strul i varje deltävling.
– Allt hände! Punktering, bärarm, kulbult var grejer som ställde till det, säger Benny Forsman, åldermannen i teamet.
Förutom Tobias och Benny körde Jonas Forsman och inlånade Brage Lundmark från Piteå som ersatte Linus Aronsson.
– Brage har ju kört rally i många år och säger att han kan inte sluta med motorsporten, skrattar Benny.
I fjol slutade Team Forsman femma. Efter den sköna segern i första deltävlingen kan man sikta uppåt.
– Nu går bilen bra. Hopp finns att det ska fungera bättre i sommar, säger Benny.
Bara tolv bilar
Mayflower var totaltvåa i fjol och blev nu tvåa i premiären.
– I år måste vi vinna. Vi har samma BMW som vi inte behövt åtgärda mycket, säger Fredrik Jansson från Luleå.
Sign 4 med bland annat Bengt Astergren som förare hängde med bra, men fick ge upp för strömproblem.
Team JMS var totalsegrare i fjol, men fick lämna återbud för problem med bilen. Nu kom bara tolv bilar till start. Men fler väntas när SDC 5000 fortsätter 4 juni, 13 augusti, 11 september och 17 september.
Lars Pettersson