Flög fram. The Flying Swede, Dan ”Dade” Öberg, in action.
Pionjär. 19 år gammal blev Dan ”Dade” Öberg Sveriges första proffsförare i USA/Kanada. Fotografierna är hämtade ur Dan Öbergs klippböcker.
På senare tid. Dan Öberg blev 64 år gammal. Han avled den 4 januari 2015.

Arjeplogs The Flying Swede har avlidit

Dan ”Dade” Öberg från Arjeplog blev Skandinaviens första skoterproffs på andra sidan Atlanten när han 1969, 19 år gammal, handplockades av ett gäng Skidoo-chefer från Kanada. Den 4 januari avled han in efter en tids sjukdom, 64 år gammal.

Dan Öberg hade motorer, om så inte i modersmjölken, så nästan. Pappa John hade verkstad på gården. När Dans mamma Gerda skulle ropa in sin son när det var matdags hördes hennes röst över flera kvarter; ”Daadee”. Det var då han fick sitt smeknamn.

Sju år i folkskola fick räcka. Dade började jobba och som springpojke på Konsum och tillgång till trehjuliga packmopeden gjorde att han uppmärksammades i samhället. När varorna var levererade och flaket tomt gick den trehjuliga mopeden mest på två hjul. Dade hade också stor show när han klämde sig igenom mellan en parkerad bil och Edvin Widmans korvkiosk med flakmoppen på två hjul. Det var för smalt för att köra på alla tre.

I samma veva kom snöskotern och de första tävlingarna. 1965, samma år som Dan fyllde 15 år blev han trea i en snöskotertävling i Arjeplog på en Ockelbo. Två år senare hade Skidoo i Sverige uppmärksammat Arjeplogsynglingens framfart och han fick bli fabriksförare för företaget. Det blev ett uppsving och Dan hade därmed tillgång till det bästa materialet.

Men det var 1969 det hela tog riktig fart. Till Sveriges största skotertävling Reindeer International Cup i Racksund utanför Arjeplog kom inte bara svenska och finska skoteråkare. Dit kom också de bästa – amerikanerna och kanadensarna. Dan ”Dade” Öberg körde skjortan av världseliten och blev på stående fot inbjuden till Kanada.

Utan språkkunskaper åkte han över samma år. Till att börja med gällde det för Dan att lära sig språket. Han jobbade också som mekaniker. Så småningom fick han börja köra. Första tävlingen gav en andra plats och under första vintern var han aldrig sämre än fyra i någon av de 18 tävlingarna.

Största framgången kom 1971 när han blev VM-tvåa i 640cc-klassen inför 27 000 åskådare.

Han fick många smeknamn som ”Den flygande jordnöten”, ”The Flying Swede” och ”The Bullit”.

En av de största missräkningarna kom 1972 när Dan skrivit på för Yamaha och skulle till USA för att ta VM-guld. Företaget som var stationerat i Los Angeles hade inte ordnat med arbetstillstånd och Dan fick vända om vid gränsen och flyga hem till Arjeplog igen.

Två VM-silver och väldigt många segrar blev det under skoterkarriären. Hemma i Sverige igen provade han på både rallycross och isracing utan att nå de stora höjderna. Höjderna fann han i stället i flyget. Han hade certifikat både för flygplan och för helikopter. Egentligen behärskade han allt som hade med motorer att göra. En tid hade han egen väghyvel och tiden fram till sjukdomen försörjde sig Dan Öberg som chaufför.

Varför nådde då Dan Öberg sådana framgångar?

Rolf Laestander, aktiv i alla Arjeplogs motorföreningar och medtävlande under de första skoteråren säger:

– ”Dade” hade anlag och var ganska orädd. Han lärde sig fort hur man behärskar tekniken. Han var både smidig och stark. Det var nog medfött kan man säga.

Dan Öberg bodde vid sin bortgång i Hedemora. Närmast sörjande är sonen Daniel med familj.

Bertil Sundkvist/NN

Mer från Sport

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen