Som Norran tidigare berättat vill en företagare bygga om den gamla folktandvården i Skellefteå till lägenheter. Han vill även ha möjlighet att bygga på huset med tre våningar.
Detaljplanen som gör detta möjligt var tidigare ute på samråd, och då kom det in en del synpunkter, främst från länsstyrelsen.
Bakgrund: Här är kritik som kom fram i samrådet.
Därefter har den varit på granskning, och då kom inga klagomål in.
Planen har nu godkänts av bygg- och miljönämnden och går till kommunfullmäktige för antagande.
Anledningen till att planen kunde godkännas trots bullerbristerna, är att farten på Kanalgatan är tänkt att sänkas till 40 kilometer/timme redan under 2017.
Sänka en decibel
I dag är bullret 61 decibel, vilket inte är på tillåten nivå.
När farten sänks så kommer man precis ner på den bullernivå som är tillåten för bostäder, och det är 60 decibel i genomsnitt per dygn mot fasad.
Den gränsen gäller längenheter som är max 35 kvm stora, så det måste alltså göras små lägenheter ut mot gatan. Alternativt kan man göra så stora lägenheter att hälften av rummen vetter mot annan sida.
Vill man bygga bostäder på annat vis måste man komma ner till 55 decibel per dygn.
Farten påverkar mer
I bullerutredningen har man tittat på hur trafiken kan utvecklas till år 2026, eftersom bostäderna ju ska vara hållbara under lång tid.
I dag passerar 6 000 fordon per dygn på Kanalgatan utanför gamla folktandvården. Antalet beräknas öka till 7 000 till år 2026.
Trots trafikökningen kan bullret stanna på 60 decibel, om nu hastighetssänkningen till 40 km/timmen respekteras.
Sammanfattningsvis är alltså farten på gatan helt avgörande för om byggande kan medges.