Det är kommunen själv som beställt och betalar detaljplanen. Inget företag står ännu som exploatör och innehavare av mark.
Istället ägs marken till största delen av Skellefteå kraft, och några mindre delar är privatägda.
Det handlar om en förlängning av Torsgatan, som i dag slutar bortanför Hedensbyns kraftvärmeverk. Gatan ska byggas i en båge och komma ut på Järnvägsleden längst bort i Bergsbyn. Där finns i dag en vanlig trevägskorsning, men det blir planlagt för rondell.
I området mellan den nya gatan och Järnvägsleden blir det sedan möjligt att bygga industrier. Det handlar om en yta av 200 hektar.
Precis så stor yta har Northvolt uttryckt intresse för, mark som skulle vara redo för byggnation 2019.
Men i första hand är det 50-70 hektar de önskar, som är klar att markbereda 2018. Det är tänkt att bli närmast kraftvärmeverket.
Bakgrund: Här är Northvolts önskemål och planer.
Området norr om Bergsbyn har sedan 2011 varit avsatt för tung industri i kommunens översiktsplan. Den är tänkt för industrier som behöver ligga avskilt från bostäder.
De närmaste bostäderna finns i Norra Bergsbyn på ett avstånd av 200-1 000 meter.
Området ligger nära Järnvägsleden, och det betonas att skog bör sparas både mot denna väg och mot den nya delen av Torsgatan så att eventuellt buller från industrin/industrierna ska hejdas.
Annars handlar det om stora mängder skog som avverkas.
Är bråttom
Det är ett snabbt tempo för att göra detaljplanen. Plan och byggavdelningen fick den 16 juni i uppdrag att göra den, och redan under sommaren gjorde flera konsultföretag olika utredningar. Bland annat görs en fullständig miljökonsekvensbeskrivning, eftersom det blir betydande miljöpåverkan jämfört med dagens skogsmark.
- Den är en prio 1-plan för oss, eftersom den kan innebära många arbetstillfällen, säger arkitekt Enar Nordvik som gör planen.
Så är förhållandena
Sammanfattningsvis har området medelhög sulfidrisk, låg risk för radon, berörs inte av Norrbotniabanan, är inte i riskzonen för höga vattenstånd eller ras.
Det finns inga registrerade fornlämningar, men en arkeologisk utredning görs ändå av Skellefteå Museum.
Det finns en del stigar och skogsvägar som används i friluftslivet. Naturen anses sakna skyddsvärde.
Området ingår i renbeteslandet för Mausjaur sameby men är inte av riksintresse för rennäringen.
Är samråd nu
Förslaget till plan är nu ute för det första samrådet, trots att alla undersökningar inte är gjorda. Till 18 september har allmänheten möjlighet att tycka till.
Sedan blir det ytterligare en runda med utställning och planen väntas bli antagen under vintern.
Det blir möjligt att bygga väldigt mycket i området, totalt 75 procent av markytan. Som mest får husen vara 40 meter höga.
Många lastbilar
Om hela planområdet blir bebyggt ska den nya vägen ska kunna hantera 250 lastbilar som kommer till och från fabriken/fabrikerna samt 4 000 personbilar per dygn.
Det blir möjligt att göra särskild gång- och cykelväg.
Det blir också möjligt att förlänga industrispåret som i dag slutar vid kraftvärmeverket. Det anses bra om så görs och att många transporter kan gå med järnväg.
Tillstånd krävs också
Planen reglerar bara hur det blir möjligt att bygga. För att få tillstånd till en fabrik som ägnar sig åt buller, luftutsläpp, utsläpp av process- eller kylvatten måste det också ges olika typer av verksamhetstillstånd. De ges av länsstyrelsen.
Läsa själv? Här är förslaget till detaljplan i sin helhet.