Hälsocentralerna i Västerbotten är sämst i Sverige på att svara i telefonen

Hälsocentralerna i Västerbotten är sämst i Sverige på att svara i telefonen, enligt statistik från Sveriges kommuner och landsting.

Alla som ringer primärvården ska få kontakt med vårdcentralen samma dag, enligt den nationella vårdgarantin. Men enligt statistik från Sveriges kommuner och landsting, SKL, är det 74 procent av de som ringer vårdcentralerna i Västerbotten som får svar samma dag, vilket är 14 procent lägre än rikssnittet.

– Det är naturligtvis inte bra. Det är också en trovärdighetsfråga för verksamheten och vården att få komma fram när man ringer, säger Peter Olofsson (S) landstingsråd, till SVT Nyheter Västerbotten.

Runt hälften av de som kontaktar vårdcentralerna Kåge-Moröbacke och Anderstorp får svar samma dag. I Malå får bara 34 procent svar samma dag.

– Men vi anstränger oss och jag kan se att det gett resultat, även om vi fortfarande har mycket att jobba med, skriver Inger Sundin, verksamhetschef vid Malå sjukstuga, i ett mail till SVT Nyheter Västerbotten.

Det finns två vårdcentraler i länet som enligt SKL:s statistik uppfyller kraven från nationella vårdgarantin – Bolidens hälsocentral och Holmsunds hälsocentral. Här nedan ser du hur det ser ut på din vårdcentral.

Mer från Nyheter

Artiklar från 23 september 2017

Artiklar från 22 september 2017

Artiklar från 19 september 2017

Artiklar från 18 september 2017

Artiklar från 16 september 2017

Artiklar från 13 september 2017

Artiklar från 12 september 2017

Artiklar från 11 september 2017

Artiklar från 9 september 2017

Artiklar från 7 september 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen