Driftstörningar: Forsatt långa väntetider inom landstinget – värst i Skellefteå

Not Found2015-10-09 17:23

Västerbottens läns landsting har fortsatta driftstörningar i sin IT-miljö. De som drabbas värst är hälsocentraler i Skellefteområdet och vissa av klinikerna vid Skellefteå lasarett.

– Störningar verkar ha förekommit under cirka två veckors tid men de senaste dagarna har problemen ökat. Det är mest förekommande i Skellefteområdet fast det kommer rapporter om störningar från vissa andra delar av länet men då i mer spridd omfattning, säger Ulf Olofsson, chef för verksamhetsområdet Service.

Driftstörningarna orsakar längre väntetider för patienter och förseningar för laboratoriesvar, receptförnyelse och bokning av besök. Det har också varit problem för personal att nå e-tjänsten ”Mina vårdkontakter”.

Det här har fått till följd att flera hälsocentraler minskat på antal telefontider och ökat samtalslängden per patient.

– Vi fortsätter alltjämt felsökningen med fördjupad mätning och analys av nätverkstrafiken tillsammans med AC-net som levererar data- och telekommunikation mellan landstingets olika enheter i länet, säger Ulf Olofsson.

Även 1177 Vårdguiden har upplevt störningar, bland annat med samtal som har brutits.

Patienter, som söker för allmän rådgivning kan som alltid ringa 1177 Vårdguiden på telefon eller besöka 1177 Vårdguidens webbplats, 1177.se. Om det är fara för liv eller om det behövs en ambulans ska man ringa larmnumret 112.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om