Datahaveri slår ut hälsocentraler i Västerbotten: ”Flera system drabbade”

Ett fel i ett datasystem gör att länets hälsocentraler för närvarande inte kan komma åt några patientjournaler.

– Felet uppstod i samband med en uppgradering på måndagsmorgonen, uppger Per Öjerud vid landstinget.

I nuläget håller man på att felsöka var problemet sitter. Ännu finns ingen uppgift om när felet kan vara åtgärdat.

– Vi håller på att undersöka och förhoppningen är att det ska vara löst inom kort, säger Per Öjerud.

Förutom länets hälsocentraler har även Norrlands universitetssjukhus i Umeå drabbats:

– Det är helt vansinnigt. Vi har lovade att felet skulle vara åtgärdat inom en kvart. Men nu har det gått över två timmar, säger en läkare.

Enligt honom är verksamheten helt beroende av att datasystemet fungerar.

– I nuläget kan vi komma åt journalerna via vår reception. Men inte ute på kliniken, och det göra att vi inte kan jobba, säger läkaren.

Uppdaterad 10.23:

Enligt Ann-Sophie Stoltz, verksamhetschef vid hälsocentralen i Lövånger, är det flera system som inte fungerar. Det handlar bland annat om mejl, remiss-svar och labbsystemet – som visar vilka prover som ska tas.

– Jag har lyckats logga in mig nu efter två timmar. Vi ska kunna ta emot patienter eftersom vi har en papperslista att gå efter, men det kan bli svårt med exempelvis receptförskrivning, som kan bli försenad, säger hon.

Datahaveriet har även påverkat återuppringningssystemet och där ligger man nu efter.

– Så småningom tar man sig in i systemen och då fungerar det, säger hon.

Uppdaterad 12.37:

”Efter söndagens uppgradering av landstingets journalsystem NCS Cross har svarstiderna på många av landstingets datorer varit långa under måndagsmorgonen och det har tagit lång tid att logga in.” Det skriver landstinget i ett pressmeddelande.

”Uppgraderingen av journalsystemet har gått bra, men det tar tid att gradera upp alla tusentals datorer ute i verksamheten”, säger Per Öjeryd, verksamhetschef för Informatik Västerbotten.

Enligt Per Öjeryd är det svårt att bedöma hur länge de långa svarstiderna fortsätter, men servicetekniker jobbar intensivt och uppgraderar i akuta fall vissa enskilda datorer manuellt.

”Men just nu håller allt på att släppa”, säger Per Öjeryd, som tror att allt ska vara normalt under eftermiddagen.

Bo Wallin/Västerbottens-Kuriren

Mer från Nyheter

Artiklar från 12 juli 2016

Artiklar från 6 juli 2016

Artiklar från 5 juli 2016

Artiklar från 2 juli 2016

Artiklar från 20 juni 2016

Artiklar från 13 juni 2016

Artiklar från 6 juni 2016

Artiklar från 2 juni 2016

Artiklar från 27 maj 2016

Artiklar från 24 maj 2016

Artiklar från 23 maj 2016

Artiklar från 20 maj 2016

Artiklar från 19 maj 2016

Artiklar från 17 maj 2016

Artiklar från 16 maj 2016

Artiklar från 9 maj 2016

Artiklar från 2 maj 2016

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen