Vi träffar henne tillsammans med kommunikatören Per Sundberg för att få kommentarer kring situationen på boendet.
De inleder med att slå fast att de inte kommer att svara på några frågor om ett specifikt ärende, en person eller personal som kan identifieras. Svaren blir generella.
Ejja Häman-Aktell svarar därför inte på frågan om hon anser att den genomförandeplan som fanns redan för mer än ett år sedan har fått effekt.
Generellt hur mycket ska personal utsättas för innan ni går till arbetsmiljöverket. Var går gränsen?
– Vi har ett uppdrag av socialnämnden att ge god och säker vård för de äldre. Då är det utifrån individens behov vi riggar i genomförandeplanen ett bra stöd till att leva livet. Vi följer upp att de åtgärderna ger effekt. Utifrån det ser vi till att ha bemanning som ger trygghet och säkerhet för den äldre, närstående och familj och god arbetsmiljö för personalen, säger Ejja Häman-Aktell.
Men personalen i fråga anser inte att de kan hantera personen. Var går gränsen där?
– Vi kan inte svara angående ett specifikt ärende. Vi är professionella yrkesutövare och vi får på olika sätt, utifrån det vi vet är klokast, ha en bra bemötandeplan för alla de vi ansvarar för i äldreomsorgens verksamhet, säger hon.
I en situation där man upplever hot om våld till exempel, vad kan ni göra för att stötta personalen om de inte tycker de kan hantera det?
– Vi gör en risk- och konsekvensanalys. Vi jobbar med åtgärder och följer upp att de har effekt, säger hon.
Är det rimligt att personal ska behöva jobba en längre period i en situation där de upplever hot?
– Då gäller den plan som vi har lagt. I den planen finns förstås kompetensutbildning eller stöd från olika stödteam. Och stöttning till medarbetarna att vara professionella i den aktuella situationen. Kommunhälsan finns också till hjälp. Syftet är att åtgärderna ska leda till en bättre arbetssituation, säger Ejja Häman-Aktell.
Hur lång tid tar en uppföljning?
– Chefen har alltid fulla förtroendet på varje arbetsplats att ha koll på läget. Åtgärder anpassas utifrån det aktuella läget på arbetsplatsen, säger Ejja Häman-Aktell.
Kan det bli aktuellt att flytta en person om det inte fungerar?
– Alla har hyreskontrakt, både i ordinärt och särskilt boende, säger Ejja Häman-Aktell.
Är ni indirekt bakbundna av den lag som finns för en vanlig hyresgäst?
– Ja, så är det. Det är individens egen vilja som råder. Och de insatser vi har är utifrån vad den äldre själv vill bestämma. Vi är en gäst i den människans hem, säger Ejja Häman-Aktell.
Generellt om personen eller omgivningen skulle må bättre av att flytta. Vad gäller då?
– Det är fortfarande utifrån individens vilja. Den har ett hyreskontrakt. Då får vi ge stöd och trygghet utifrån där personen finns, säger Ejja Häman-Aktell.
Så det är organisationen som ska anpassas efter individen?
– Vi ska vara professionella yrkesutövare i de situationerna för att stötta den äldre till varje pris. Vi har också ett ansvar för att ha en god arbetsmiljö, säger Ejja Häman-Aktell.
De insatser vi har är utifrån vad den äldre själv vill bestämma.