Nyhetsmorgon är ett samarbete mellan kommunen, Företagarna, LRF, Gold of Lapland och Arbetsförmedlingen, där en panel och gäster dryftar aktuella frågor.
Kontentan av mötet var att besöksnäringen växer och att det finns goda möjligheter för den som vill utvecklas. Men det finns även hot.
Gunnar Harr, Tjamstanbackarna, berättade att de ökade med omkring sju procent det senaste året och att anläggningen, sett till antalet skiddagar, är näst störst i länet efter Hemavan/Tärnaby:
– Vi har haft en väldigt tydlig satsning på barnfamiljer och en huvudmålgrupp i Skellefteregionen. Nu ser vi också att vi ökar i Umeregionen.
Artur Prifti, Malå hotell, instämde och berättade om den förestående renoveringen som ska bli ett lyft för hotellet och stugområdet.
De båda pratade om samarbete och det var ett nyckelord som återkom fler gånger. Bland annat berättade Börje Stenlund, Vildmarkscamp i Malå, och Johann Schatton, Fly Car, om sitt samarbete tillsammans med hotellet.
Dessutom gav företagarna Birgitta Lundgren och Eva-Lotta Jonsson exempel på hur handel och besöksnäring kan jobba ihop.
Samtidigt lyftes problem som behöver åtgärdas. Ett exempel är de tomma och omålade lokalerna längs Storgatan, det första många besökare ser.
Eva-Lotta Jonsson uttryckte även sin oro över hur kommunens upphandlingar slår mot små lokala företag:
– Vi har inte en chans mot de stora drakarna som kommer in. Man måste ta hänsyn till att företag på orten även ger skatteintäkter.
Vi har haft en väldigt tydlig satsning på barnfamiljer och en huvudmålgrupp i Skellefteregionen. Nu ser vi också att vi ökar i Umeregionen.