I ett blogginlägg reagerar Hanna Brus, legitimerad kiropraktor och mottagare av 2014 års hedersomnämnande som Årets folkbildare av organisationen Vetenskap och folkbildning, mot kampanjen. På Skellefteå Krafts sajt kan kunder boka alternativ energirådgivning via videolänk med personer som yrkesmässigt livnär sig med bland annat kristallenergi, kaosmagi, currylinjer och distanshealing.
– Detta är bedrägliga metoder som i värsta fall kan vara både skadliga och väldigt dyra. Man gör indirekt reklam för dem, säger hon.
Hjälp med utdrivning
På kampanjsajten kan kunder få hjälp med ”utdrivning” och ”råd om hur man själv kan rensa sitt hem från dåliga energier,” av personer som bland annat sysslar med exorcism.
– Även om det visar sig vara ett skämt så är priset för högt. Det är riktiga människor det handlar och som kan söka sig till de här personerna. I värsta fall far någon utsatt eller sjuk människa illa, säger hon och fortsätter:
– I den alternativa branschen kan det påstås i stort sett vad som helst, att det finns farliga energier i lägenheten, att det finns energier i kroppen som behöver "behandlas" med diverse alternativa metoder. Påståenden som kan skapa eller förvärra oro. Och det är inget som seriösa företag borde vilja främja.
Hon är mest kritisk mot att i alla fall en av energiexperterna använder sig av så en hypnosliknande terapi, så kallad regressionsterapi.
– Man inte ska pyssla med någon typ av psykoterapi om man inte är legitimerad sjukvårdspersonal med specialutbildning. Det är den allvarligaste av de metoder jag hittat på respektive hemsidor.
Hon menar att Skellefteå Kraft ”trummar på” metoderna.
– Att indirekt främja tanken att det finns spöken i människors hem är inte vettigt, oavsett intention.
”Annorlunda sätt”
Skellefteå Kraft menar att det är ett sätt att presentera energi på ett annorlunda sätt.
– Det är en fortsättning på en kampanj vi gjorde förra året som kallades ”För dig som älskar energi, men vill slippa tänka på el", säger Christoffer Svanberg, chef över affärsområde Marknad vid energibolaget.
Han tycker inte att det är problematiskt att de anlitat alternativa energiexperter.
– Vi lägger ingen värdering i vad folk ser som energi, eller vad som ger energi. El är en så kallas lågintresseprodukt, och då vill vi försöka lätta upp det lite genom att fokusera på vad som ger dig energi. Vi följer samma linje som förra kampanjen och vill i år visa vad som kan ge folk energi i hemmet.
Du säger i ert pressmeddelande att ”det finns energier som påverkar oss mer än man kanske tror … vi hoppas att det är många som tar chansen att prova på en annorlunda energirådgivning.” Tror Skellefteå Kraft på sådana här energier?
– Nej, det tror inte Skellefteå Kraft på och inget vi vill pådyvla folk. Vi vill visa att människor kan få energi från olika håll. Människor är olika och får energi av olika saker.
Ni skriver på hemsidan att ni tipsar om inredning och utdrivning, och har anlitat experter varav i alla fall en sysslar med exorcism. Är det sunt att folk tror att det finns spöken hemma?
– Igen, det är inte det som den här kampanjen handlar om. Vi pratar om energi hellre än att prata om el. Vi är inte inne på vad folk tror på alls. Vi illustrerar energi på ett annorlunda sätt.
Är det passande?
– Människor kan tro på olika saker. Vi pratar med energi på ett annat sätt. Skellefteå Kraft tror inte på de här sakerna, det är inte det kampanjen handlar om.
När Norran frågar om hur Skellefteå Kraft ser på kritiken om att de indirekt ger reklam till de alternativa experterna vill Christoffer Svanberg inte svara direkt i telefon, utan ber om att få frågan skickad till sig via mejl. Resterande frågor har besvarats skriftligt.
Hanna Brus menar att ni indirekt ger reklam till personer som livnär sig på sådana här alternativa metoder. Hur ser ni på det?
– Vi vill visa på att det finns olika sätt att se på energi, det gjorde vi i förra årets kampanj, och det gör vi i denna kampanj. Vad man tycker om dessa metoder är upp till var och en att bedömma.
Hon menar vidare att ni har ett ansvar för att personer som tror på sådant här kommer att söka sig till sådana här experter, och bli mer oroliga eller ta skada på annat sätt. Vad tänker ni om det?
– Vi tror inte att någon kommer ta skada av vår kampanj.
Ni skriver på er hemsida att ni, med den här rådgivningen vill ge kunder ”bättre energi på platsen där du äter, sover och umgås.” Vad har ni för belägg för att påstå det?
– Detta är ingen vetenskap och det påstår vi ej heller. Människor får energi av olika saker, och det vill vi visa med den här kampanjen, säger Christoffer Svanberg.