En statlig utredning föreslår kraftiga begränsningar för den snabbt växande skotertrafiken i landet. I framtiden kan det bli hårdare straff för den som inte sköter sig och åker utanför markerade skoterleder.
Förr var det ledkörning, men för de yngre är det lössnökörning som gäller. Det finns i dag skotrar som är helt anpassade för lössnö, något som blivit mer och mer populärt.
Förslaget som kommer från Naturvårdsverket har väckt protester, inte minst på sociala medier. Sveriges Snöskoterägares riksorganisation, Snofed står för initiativet till motaktionen.
Magnus Cederlund, Nila Fritid, är återförsäljare av snöskotrar i Malå.
– Skulle det bli det ett förbud mot lössnökörning, påverkar det givetvis negativt på försäljningen, men framför ger det avkall på friheten.
Han tycker att snöskoterförare är en orättvist behandlad grupp.
– Frihet under ansvar är ju vad som gäller nu, vi sköter oss väl, säger han. Naturvårdsverket trycker hårt på miljöbiten. Magnus har själv skrivit på protestlistan.
Varför?
– Det retar mig att man fokuserar på snöskotertrafiken ur miljösynpunkt: Båtarna i skärgården spyr ut tio gånger mer och behöver inte ens vara registrerade. Vi är alltid den grupp som man tittar på, men aldrig småbåtsägarna. Det tycker jag talar för att skoterbranschen är en förföljd och jagad bransch.