Det är dagar, timmar, minuter och sekunder kvar till 100 år!
De ska inte få skrämma oss till tystnad

De ska inte få skrämma oss till tystnad

Artikel Skellefteå Ett hotfullt telefonsamtal i hemmet. En demolerad bil. Enskilda, icke-relaterade händelser eller ett försök att skrämmas?
Relaterade artiklar

Artikel Politikers bil vandaliserad

Oavsett hur det ligger till - eller vad en eventuell framtida polisutredning kommer fram till - så har det som drabbat den förtroendevalde kommunpolitikern Jörgen Lundqvist inte bara drabbat honom. Det har inte ens bara drabbat hans parti, Vänsterpartiet. Det har drabbat hela vår stad.

Oavsett hur Jörgen själv uppfattat det inträffade så är det att betrakta som ett hot. Ett hot mot vårt demokratiska system. Ett oacceptabelt försök att kväsa grundlagens yttrande-, mötes- och demonstrationsfrihet. Och det är fullkomligt oacceptabelt.

Skellefteå visade genom den massiva demonstrationen förra helgen att rasister och främlingsfientliga inte är välkomna hit.

Jörgen gjorde något modigt när han ville dokumentera vilka nynazisterna är. Han ville inte att de skulle få sprida sin hatpropaganda bakom anonymitetsskydd.

För det har han och hans familj nu hamnat i en oerhört utsatt situation.

Nu verkar vissa av extremisterna tro att de kan skrämma honom till tystnad.

Låt oss visa dem att dessa demokratimotståndare har fel. De ska varken skrämma honom eller oss andra till tystnad.

Jag utmanar härmed alla er som anser att demokratin är värd att försvara att stötta Jörgen och hans familj – och visa förövarna att de inte kan tysta oss. Låt oss gemensamt visa att de goda krafterna är starkare än de onda.

Skriv tillnikanintetystaoss@norran.se, så publicerar vi samtliga kommentarer.

Publicerad 2009-06-12 08:13

Bloggkommentarer från Disqus Läs våra kommentarsregler

Pratbubbla Kommentar av Tim Lu 2009-06-21 15:16

Till Svenne
Man kan ju också tillägga att det inte var SMR som hade demonstrationstillstånd...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ludde 2009-06-20 08:22

Åsikter
Åsiktsregistrering är aldrig OK,även om de som registreras har "fel"åsikter.
Och jag har inte glömt hur vänsterdräg gick omkring och repade nylackerade bilar för "kapitalistsvin" på sjuttio och åttiotalet...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Brynolf 2009-06-17 06:48

tycker det är lite märkligt
hej jag vill först förtydliga att kag inte är nazist eller så inte rasist heller för den delen, men jag undrar bara om jag har fel i att han faktist har begått ett riktigt lagbrott i samband med den där "dokumentationen av nynazisterna" för visst är Åsiktsregistrering strängligen förbjudet i sverige? tillochmed i hela EU, va det inte sverige som alldeles nyligen dömdes för det i europa domstolen? det va nog 2006. därför tycker jag det känns lite lustigt att du skriver att han va "modig" för ingen tycker att jag är modig om jag kör mott rött. Eller kanske lite för fort i min bil, då får jag bara böter och är en fartsyndare,och ingen hjälte, för att det är fel. Sen skulle det vara kul att veta vad han skulle göra med listan? tänk om den hamnar hos dessa såkallade motdemonstranter. Undra om han skulle må dåligt om det skulle bli någon nutida häxjakt på de som utpekas som nynazister? Kanske drivs dom ut hus och hem? Jag tror det är bra att det finns en lag som säger att din åsikt (bra eller dålig) är din åsikt.
men det är väl bara lilla jag det.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av nisse 2009-06-14 20:43

Upplopp
Så då var det som vanligt, en del får bete sej som värsta avskum och lyckas inte stå emot sina lustar.
Reclaima, gatufest, visst, så typiskt med dessa AFA/vänsterextremister/vänsteraktivister att det skall balla ur till våldsamt upplopp.

Det tycks vara ganska ok, men att sätta upp några flygblad helt fredligt, ånej då ä det så farligt.

http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/06/14/reclaim-vastra-hamnen-borjade-lugnt-slutade-i-valdsamt-upplopp/

http://sydsvenskan.se/malmo/article442397/Efter-gatufesten-blev-det-brak.html

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Christofer 2009-06-14 16:17

Svenne
I min bok så borde själva uppenbarelsen av dessa organisationer klassas som hets mot folkgrupp. Ja, detta är en komplicerad fråga, som utmanar och ifrågasätter flertalet värderingar jag bär på. Jag är socialist och en del av mig känner för dessa satar, att det givetvis är djupt tragiskt att några unga män ska behöva söka sig till den här typen av hatfyllda och aggressiva grupperingar. Samtidigt som de trots allt köpt ideologin och agerar efter den. Det är inte helt klockrent med äggkastningsbiten av denna historia, och jag är inte jättestolt över att känna som jag gör, hat föder hat osv, MEN. Faktum kvarstår. Dessa krafter MÅSTE bort, både via dialog, men också genom direkt handling. Alf påpekar också något som vi inte får glömma bort, att majoriteten av motdemonstranterna faktiskt inte var vänster-aktivister, utan vanliga Skellefteåbor. Vill ni inte lyssna på äggkastarna, lyssna då på gräsrötterna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Göran 2009-06-14 12:08

Sjätte sinnet
Är norran både polis, åklagare och domstol på samma gång, eftersom man anser sig (veta) vem/vilka som är skyldiga? Vi andra drabbas också av skadegörelse trots att det inte finns politiska motiv.
Men Norran kanske har nåt sjätte sinne som gör att man vet saker, då kanske NV kan börja hjälpa polisen med att lösa alla ouppklarade brott som vi har i samhället."

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Entreprenörn 2009-06-14 12:07

Som jag ser det
Varför har recenceras och plockas bort vissa insändare till bråk på torget? I en demokrati har alla rätt att prata och ha åsikter.

Tycker det är svagt av vänsterkommunister och norran att hindra alla åsikter. Detta spär på motsättningarna, man såg ju vem som uppförde sig sämst live och på filmen.

Svagt och mycket bedrövligt av Norran också. 
Jag är inte en vanlig svensk svennson men har fått lära mig att arbeta och gneta. Jag har arbetat i 40 år och aldrig legat samhället till last, betalt massor i skatt bla som egen företagare.
 Jag anser att man kan lyssna utan att uppföra sig illa, vi medborgare måste få lyssna till alla och fatta egna beslut
. Kommunismen är ingen demokrati och jag vill inte ha extrem vänster, tyvärr är många journalister det, lever på skattebetalarna med tidningsstöd.

Funderar på att säga upp prenumeration på Norran, VK är faktiskt mycket bättre har högt i tak utan att sålla och vinkla.



Hyllar entreprenörer som sliter långa dagar.
Vad Sverige behöver är fler Företagare och entreprenörer men tyvär så har dom det inte lätt meed alla pålagor och skatter och krav, i stort en gigantisk och för stor arbetsbörda där man drar sig för att anställa, och då är det jätte viktig vem man anställer, man kan ju inte anställa latmaskar eller drägg.

Våra egna barn har svårt att få jobb och försörjning i dag, hur ska de kunna finansiera invandring när våra skattepengar inte räcker till skola och vård?

Företagare i Schtaaan

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jubbe 2009-06-14 11:26

Norran motverkar demokratin
Jag skulle gärna vilja veta varför Anette och Norran beter sig på detta sätt och spekulerar i hot och annat utan att ha minsta belägg för detta.
Ska inte Norran vara en demokratisk tidning och vara neutrala, ska inte folk ha rätt att få tycka vad dom vill?
Istället så är ni väldigt tydliga med vilken sida ni står på och vill tysta ner folk som inte har dom rätta åsikterna, enligt er.
Sverige är ett demokratiskt land och alla ska ha rätt att tycka och tänka vad dom vill utan att folk ska lägga sig i. Särskilt inte tidningar som Norran, varför motverkar ni demokratin?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Thomas 2009-06-14 10:55

Helfestligt
Det här var ju hysteriskt festligt.
Personer som kastar ägg mot åsiktsmotståndare för att tysta dem är tydligen stora hjältar medan någon som slår på en bil med samma syfte är "ett hot mot demokratin" och "onda krafter".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Micke 2009-06-14 09:47

censur
Svagt
I min värd försöker jag tillämpa den humanistiska människosynen. I denna ingår bland annat att alla människor har samma mänskliga värde, att respektera mänskliga rättigheter som liv, frihet och lycka, att människor har friheten att göra vad de vill, så länge det inte inkräktar på friheten för andra och att inte kränka mänskligt liv.

Jag tycker att mobbing, exempelvis inom skolan, är oacceptabelt. Jag tycker inte det är försvarbart att som vuxen stå och se på när någon/några kränker andra människor, oavsett om de är vuxna eller barn.

Därför tycker jag att det är oförsvarligt dåligt av norran att ta parti i denna fråga och vinkla reportage sam att utesluta inlägg.
Trodde i min enfald att Norran var en oberoende tidning,

Jag kräver återbetalning av min prenumeratin samt ett ev avslut, det finns andra mycket bättre tidningar som är mer objektiva och dugligare att sköta en objektiv nyhetsbevakning.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av anonym 2009-06-14 09:24

drägg
Jag blir så less på att det jämt ska dyka upp skränande äggkastande drägg överallt i vårat land, att folk inte ska tillåtas tycka och tänka vad dom vill.
Sverige börjar vara totalt kört i botten.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av far 2009-06-14 09:18

Svensk midsommarfirande
Jag är svensk och jag är stolt att vara svensk.
Jag firar sveriges nationaldag och sätter ut min svenska flagga,
men någon har skurit i den.
Vem gör detta vad är det för ligister?
Jag är inte rasist men svensk.
Nästa helg är det i Sverige det vi kallar midsommar och då vill jag fira svensk midsommar med svenska köttbullar, sill, lite skåne eller norrlands akvavit, gärna lite ljusugnsbröd och svensk färskpotatis.
Firar hela helgen tillsammans med mina kära i familjen.
Jag hoppas att denna helg när vi firar svensk midsommar inte blir förstörd av galna äggkastare och sten kastare som hände när man skulle fira Sveriges nationaldag.

Sverige är bäst och jag tänker forsätta att med stolthet fira sveriges nationaldag och Svensk midsommar .
Håller med aneet noak att vi skall inte acceptera att skrämmas till tystnad.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av nisse 2009-06-13 10:52

Naiva människor
Till christofer: Vakna och se dej omkring, du måste sova.
Använd din dator för att söka tillförlitliga nyheter, medias mörkning och vinkling har gett dej fel uppgifter om verkligheten.
VAKNA NU!!!!! Kommentarens smutskastande/spekulerande del är bortplockad. Mvh/Red.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svenne 2009-06-13 10:51

Till Christoffer
Försök koppla bort allt ditt inneboende hat och försök att tänka till! I mitt inlägg ifrågasatte jag hur folk kunde gå man ur huse för att attackera ett par tiotal glin som varken var maskerade eller demonstrerade utan tillstånd. Oavsett vad du och "folk"tänker agerade de helt inomlagens råmärken vilket inte de sk. motdemonstranderna gjorde. De gick tillsammans med proffsprovokatörer som nöjde sig med att kasta ägg maskerade den här gången. Ofta är det sten.

Hat föder hat. om de blir bemötta som de blev ökar ju bara deras utanförskap och hat. Gör man inget nummer av saken och bjuder dom på tårta efteråt för att i lugn ton resonera med dem överallt där de dyker upp, kommer man snart att ha desarmerat "bomben".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Alf 2009-06-13 09:02

Hells Angels
Är inte kommunist.Är inte högerextremist. Men kan inte låt bli att se de övervägande kommentarer som skickats till NV som uttryck för ett Skellefteå för fascismen. I NV-s kommentarer så framstår det som det bara var vänsterungdomar som stod för (Inga nazister på våra gator) sanningen är att det fanns en betydande mängd vanliga gräsrötter samlade för att visa sitt motstånd mot fascism och nazism. Politiker i Skellefteå som har sovit borde nu vakna klart är att de har fått en kalldusch. Uppmaningen till dem ärt att kraftfullt verka för att förhindra spridning av fascism i Norrland En del av kommentaren, som innehöll mycket spekulationer, är bortplockad. Vill du ha med den delen också, försök vara tydligare med att det är just dina åsikter och inte fakta. Mvh /Red.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Christofer 2009-06-13 08:38

Nötter
Man blir ju helt mörkrädd när man läser vad ni skriver. 9 av 10 fördömer ju inte detta. Hur fan kan ni ifrågasätta människor som vill få bort en öppet NYNAZIST organisation från att sprida sin dynga??

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av nisse 2009-06-13 08:18

Var på er vakt
Låt oss gemensamt visa att de goda krafterna är starkare än de onda. RÖSTA SVERIGE DEMOKRATERNA 2010

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av nisse 2009-06-13 08:18

SD 2010
Rösta SD 2010 Gör er plikt gå och rösta på Sverigedemokraterna 2010

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jörgen 2009-06-12 19:27

Till D.E
Jasså D.E vem är det som har koll på sina motståndare?? åt vilket håll var flest kameror riktade på nationaldagen? vad gjorde vänsterpartisten som påstås fått sin bil sönderslagen? vilka är det som blir uthängda i allsköns media kollektivt

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av lenin 2009-06-12 17:18

tystnad
Håll folket okunniga

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av stefan 2009-06-12 17:18

jådå
den där snubben har nog bara märkt hur usel bil han hade å kvaddat den själv + han fick ju inte så lite uppmärksamhet i norran av det....

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av sofia 2009-06-12 17:17

skrämms
Är det demokrati att skrämma våra barn till tystnad med äggkastning.

Vet hut

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av LArs 2009-06-12 17:17

Nu passar det?
Jaså nu passar det för media(?) att gå ut och fördöma politiskt våld? Märkligt att det ska vara tyst tills stenkastarvänstern själv drabbas. Hyckleri är bara förnamnet. Det är dock skönt att gammelmedia inte hängt med i utvecklingen. Idag räcker en googlesökning för att man ska få reda på hur journalisterna ljuger för oss.
Passar inte galoschen så sluta med politiskt våld själva.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Eva 2009-06-12 17:17

Rasister
Vad är det för fel på våra ungdomar som bör den vita färgen?

Varför kasta ågg på dom och hidra de för att helt lagligt dela ut blad.

Det är rasister som klär ut sig i mörka huvor och hindrar det fria ordet.

När argumenten och orden tryter då tar man till äggkastning och våld med att hindra andra.
det är rasism i mina ögon

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Företagare 2009-06-12 17:16

Sliter ont, man blir...
Lossa oket på oss skatte betalare och företagare.

Skatterna måste sänkas.

Dags att kommunen och komunister vaknar

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Micke 2009-06-12 17:16

Återbetala
Jag vill inte ha en kommunistblaska i brevlådan.

Därför kräver jag återbetalning av prenumerationen och ett obedelbart avslut.

Blir någon annan opartisk objektiv tidning

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Christofer 2009-06-12 15:39

För 11 år sedan
http://norran.se/kultur/idagihistorien/artal/handelokalt/article213781.ece

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svennson 40 år i arbete med stuga 2009-06-12 14:48

Vet hut
Jag förstår våra kloka ungdommar som inte vill ha knark, våldtäkter, förtryck dom vill ha möjlighet till att försörja sig och bilda familj inget fel i det. Sammhället kan inte ha alla typ boende på hotell uppassade av kommunala högavlönade tjänstemän.mm
Tyvärr får man ju inte ha högt i tak i debatten.
Lär er att arbeta inte tigga

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-06-12 14:41

Till Jörgen
Du kan alltså med med stor säkerhet påstå att det är SD's egna som stör SD's manifestationer? De som gömmer sig bakom masker i demonstrationer mot nassar kan mycket väl vara proffshuliganer som bara vill bråka, men de kan mycket väl vara medvetna om att extrema högerrörelser gärna har koll på sina motståndare. Det är inga nyheter att de registrerar motståndare. Som på ett oförklarligt sätt också ofta trakasseras. Men, i dina ögon kan det ju vara av sina kompisar...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av D.E 2009-06-12 14:41

MEN GE DIG!
Anette Novak borde, likt de odemokratiska krafter hon hyllar, sättas vid skolbänken. Demokrati innebär INTE att bara vänsterfolk ska få yttra sig. Visst hatar jag nazister lika mycket som vilken normalfuntad människa som helst men ge dig! Om man anser att höger(extremister) är onda saker som inte ska få yttra sig och att man står för de "godas" kamp då man äggar meningsmotståndare odyl så ska man inte ta ordet demokrati i sin mun!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Orion 2009-06-12 14:26

...
Vill inte försvara SMR, men ni kan väl ändå inte påstå att det är mer demokratiskt att kasta ägg och försöka attackera SMR eller?
Om man kollar demonstrationen i Skellefteå och tidigare demonstrationer av Nationella och Rasistiska partier så märker man att det nästan uteslutande är deras motståndare som börjar ta till odemokratiska metoder, så vi bör allt rensa upp i de egna leden innan vi börjar moralisera över nazisterna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tordywel 2009-06-12 14:12

Som vanligt
Man kan ju undra varför vänsterpolitiker börjar förstå allvaret först när dom själva blir utsatta för denna behandling, men när högerpolitiker får yxor i dörren eller blir nedslagna så är det ingen stor sak eller rentav positivt. Sen är det konstigt att yttrande/mötes/demonstrationsfrihet bara ska gälla dom som har "rätt" åsikter, det skulle knappast vara accepterat av varken privatpersoner eller polis om jag gick och störde S möten med oljud och äggkastning men folk uppmuntras att göra det mot en del andra partier. Som liberal tycker jag att det är självklart att alla ska få föra fram sin åsikt, även om åsikterna är idiotiska, vilket vänstern borde vara tacksamma för då dom annars skulle få yttra sig lika lite som SD, KPLMr, SMR och liknande. Det största hotet mot demokratin är inte extremister, det är odemokratiska politiker som tycker det är rätt att använda odemokratiska metoder för att motarbeta odemokratiska krafter, vilket det definitivt inte är utan ger dom bara ännu mer vind i seglet. Den dagen jag ser socialisterna ta avstånd från attacker och trakasserier som AFA och den autonoma vänster utsätter andra partier för får dom min sympati, till dess är dom lika illa som extremhögern.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jörgen 2009-06-12 14:09

Demokrati?
Ja man kan verkligen undra vad som ligger bakom detta dåd, men jag kan nog med rätt stor säkerhet att det inte är "nationella" som ligger bakom detta, verkar vara ännu ett sätt för etablerade politiker och media att demonisera oss och få oss att framstå som terrorister men det är inte vi som gömmer oss bakom masker eller stör andras manifestationer eller demonstrationer, kolla bara vad de gör mot exempelvis sd och de är ju ett demokratisk parti som inte använder våld eller odemokratiska metoder men får ändå inte ha sina möten ifred så vilken sida som använder odemokratiska metoder kan man ju fråga sig

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svenne 2009-06-12 14:09

" Ronny
Jag tvivlar inte alls på att det kan bli som du skriver, med hur folk verkar agera i Skellefteå. Du förklarar på ett mycket tydligt sätt hur mängder med Skelleftebor kunde göra gemensam sak med proffshuligander typ "AFA" för att köra bort ett 30-tal personer som agerade helt i enlighet med vår grundlag. Sedan får du tycka vad du vill.

Skälet till att jag använder ordet proffshuliganer är att jag knappast tror att att "Kalle Karlsson" som kanske jobbar på posten skulle ens äga en rånarluva att dra över skallen. -Kasta ägg, hör det till sann demokrati?

Till slut:
Jag hänvisar till den svenska grundlagen när jag säger att det fanns EN laglig demonstration och en pöblehop som INTE hade demonstrationstillstånd.
Varför skulle det vara odemokratisk verksamhet?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Christofer 2009-06-12 14:09

Det verkliga hotet
Facismen i Skellefeåtrakten är dessvärre ingen nyhet. Det har länge existerat, i mer eller mindre organiserade grupperingar högerextrema som då och då visar sig publikt. Men detta är inte det största problemet. Det som verkligen hotar ett öppet samhälle, är hotet från den sk "demokratiska" facismen. Med de folkliga och populistiska Sverigedemokraterna samt Nationaldemokraterna i spetsen. Med sin KD-retorik om kärnfamiljen och andra, annars typiskt kristna värderingar, plockar dom åt sig nya väljare från den glesbydgen, samhällen och städer över hela norrland. Och det är inte längre bara de frustrerade, yngre männen som tilltalas av deras budskap. Familjepolitiken som bedrivs av dessa fascistiska politiska partier, lockar nu även i större grad kvinnliga röster och sympatisörer. Förfäras själv när jag läser valmyndighetens statistik över de valdistrikt som ligger mig närmast om hjärtat norröver. Som fd Skellefteåbo, bosatt i Göteborg och engagerad i antifacism här nere; kan jag samtidigt känna en glädje i det engagemang som trots allt vilar i min gamla hemstad. Men det krävs politiska krafttag, i form av upplysning och information om SDs och NDs verkliga agenda. Ute i byarna och ute hos arbetarklassen. Där viss trångsynthet och brist på debatt, politisk information, tidigare bott, ryms nu även rasism. Och det sprider sig, i takt med den arbetsmarknadsmässiga och samhällsekonomiska frustrationen. Skellefteåpolitiker; det är dags att mobilisera mot dessa organisationer! Följ Jörgen Lundqvists föredömliga agerande. Stoppa facismen!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Nils 2009-06-12 14:08

Ge ondskan ett ansikte!
Lite ironiskt att förespråka goda krafter när NV själva inte tog tillfället i akt att göra samhället en stor tjänst.



Minns Aschberg och allt han fick utstå för sitt reportage i 'Insider' om fotbollshuliganerna. Helt plötsligt gick det upp för gemene man att "vanliga" människor med respektabla jobb och karriärer ägnade sig åt fotbollsvåld. Där syntes de i TV på bästa sändningstid. Varför vill jag då påminna om detta? Jo, för att huliganism och nazism har en gemensam nämnare. Den nämnaren stavas hat.



Inga riktiga bilder har publicerats av nazisterna. Däremot syns flertalet motdemonstranter tydligt, vissa väljer att träda fram med namn. Några tangenttryckningar senare på hitta.se eller eniro och vips så börjar anonyma hot och meddelanden skickas till dessa människor som vågar stå för sin åsikt. Det tejpas upp symboler på deras brevinkast, deras bilar vandaliseras.



Varför tog ni inte tillfället i akt att publicera bilder på nazisterna? Anser ni att det är okej att sympatisera med ondska och förbli anonym? Det ligger i allmänhetens intresse att få veta vilka som sitter i källare och gör Hitlerhälsningar i takt till vit makt-musik. Nu cirkulerar bara rykten och spekulationer i stan. Är min arbetskamrat skinnskalle eller rakar han håret för att dölja en begynnande flint? Är min granne nazist? Är inte den där killen lite för gammal för att hänga kring skolgården? I fikarummen, på skolgårdar, ja, på de flesta ställen är detta frågor som ställs i Skellefteå idag. Tänk på alla oroliga föräldrar som är rädda för att deras tonåringar ska umgås med nazister och börja anamma deras värderingar. Ni kunde ha gjort dessa föräldrar, Skellefteå, ja, hela Sverige en tjänst genom att publicera bilder på nazisterna. Människor sitter redan och "letar" dessa nazister på facebook och dylika sidor. Rykten cirkulerar, det slutar ofta med att någon blir oskyldigt anklagad och uthängd. Sluta skydda dem, vad är ni rädda för? Anonyma hot? Vanliga människor som vågar stå för sin åsikt är redan drabbade. Ge ondskan ett ansikte så allmänheten kan känna sig trygg!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av HÖGSKOLEUTBILDAD 2009-06-12 13:37

???
Anett noak vad menar du???

FATTAR EJ ?
JAG ÄR FÖR DEMOKRATI, KOMMUNISM ÄR INGEN DEMOKRATI EJ HELLER ISLAM

DEMOKRATI ÄR ÄVEN FÖR SVENSKA UNGDOMAR

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ronny 2009-06-12 13:37

Lägg ner!
"Svenne" och "Svensk" lägg ner eran odemokratiska verksamhet innan ni får hela Skellefteå mot er!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svenne 2009-06-12 13:05

Vem som skrämmer vilka?
Som jag skrivit tidigare har vi i vårt land inskrivet i grundlagen rätten till åsiktsfrihet och rätten att under korrekta former demonstrera.
I detta läge har DEMONSTRANDERNA rätt att demonstrera för (mot) vad de vill, även om de har uniformsliknande kläder.

Av de sk. "GODA" fanns ett inte ringa antal maskerade personer som tillsammans med "goda" medborgare betedde sig som rena pöbeklhopen, kastade ägg och betedde sig allmänt dåligt.
De som faktiskt skötte sig var de som hade laglig accept till att demonstrera. Men dessa kallas i Norran "onda" och nu ska allmänheten skriva i en egen spalt att de inte låter sig skrämmas.
PATETISKT och inte lite olyckligt.

LÅt oss slippa de "godas" typ av godhet med äggkastning och gapig pöbel. lika lite som vi vill ha de "ondas" hat .... eller kanske utanförskap!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av SVENSK 2009-06-12 11:12

TÖNTAR FRODAS
KOMMUNISM ÄR 10 GÅNGER VÄRRE

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ture 2009-06-12 09:54

Ignorans och tankar
Hat föder hat, okunskap föder okunskap, man kan visa sin kärlek mot andra utan att utmana andras åsikter med hat, det gäller antinazister som nazister, något som inte hände på torget sist, alla sidor får energi av publicitet, uppmärksamhet och dumma handlingar, frågan är hur människor kan vara så korkade, och då menar jag inte bara nazisterna, Jag tror det dummaste man gör är att få andra människor att uttryckligen avsky varandra, det här visar att människor fortfarande är lika dumma som för 70 år sedan, det var precis det här som hände i tyskland, nazisterna var vanliga levande människor med familjer osv precis som i skellefteå, det vet alla som har läst på lite historia, och hitler var ingen utomjording, det är som att det frodas hat ur rädsla, som att människor tar ut roten till all ignorans i sitt eget liv på den lägsta gemensamma nämnare av rädsla och hat. Egentligen har historieböckerna ett stort tryckfel, kanske borde vi göra om nationaldagen till en dag när vi ska reflerktera över hur lätt människor faller för hat och okunskap och att vi ska vara uppmärksamma på våra egna tankar, man blir nästan mörkrädd och ledsen när man vet vad människan är kapabel till.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Vilhelm 2009-06-12 09:21

Eftertankens kranka blekhet.
Om Norran tidigare visat större kurage i denna fråga och rapporterat ordentligt om den motdemonstration som planerades, så hade sannolikt Svenska Motståndsrörelsen möts av ännu fler skelleftebor som med sin närvaro verkligen visat att de ville försvara demokratin. Var befann sig Norrans ledning på nationaldagen då Svenska Motståndsrörelsen försökte ta stadens torg i besittning? Glatt viftandes med den svenska flaggan på Nordanå? Att nu, i någon mening i efterhand, ta till stora ord och uppmana läsarna att skriva, det är väl gott och väl. Men känns det också inte en aning - fegt?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av TVIVLAREN 2009-06-12 09:08

låt oss inte vara tysta???????
låt oss inte vara tysta?!

iRONI ELLER??

NORRAN RECENSERAR, ALLA FÅR INTE TYCKA!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Birgitta 2009-06-12 09:01

låt oss inte vara tysta
låt oss inte vara tysta - men vart ska vi skriva? Adressen finns inte i artikeln

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av irene 2009-06-12 09:00

varför behöver dom ta till våld..svaghet??
Det är självklart att vi håller med Jögen att nynazisternas ideer ska få härja fritt. Det handlar inte om att dom inte får tycka men de går oftast över gränserna för att få fram vad de vill. OCH det kan vi inte acceptera. Måste man ta till våld för att få folk att lyssna så vad har dom då att förmedla. Så Jörgen du har allt vårt stöd i vad du säger.

Abuse - anmäl

Drogtest av skolelever ska utredas

Drogtest av skolelever ska utredas

Minst 16 800 mjölkningar gav medalj

Minst 16 800 mjölkningar gav medalj

Kommunen ansöker om Scharins-sanering

Kommunen ansöker om Scharins-sanering

Scrapbookevent på Folkparken

Scrapbookevent på Folkparken

Stora knarkhärvor oroar polisen

Stora knarkhärvor oroar polisen

Mest lästa på Norran

Mest lästa senaste veckan

Laddar...

Mest lästa på "Skellefteå"

Laddar...

Skoterolycka i Drängsmark

Snart kommer snön igen

Snart kommer snön igen

Objuden skoteråkare på besök

Objuden skoteråkare på besök

Lägenhetsinnehavare hotad

Lägenhetsinnehavare hotad

Balzac har försatts i konkurs

Balzac har försatts i konkurs

Åldringars behov som regional utveckling

Åldringars behov som regional utveckling

Mörkret faller över hisstillverkare

Mörkret faller över hisstillverkare

Erika vann den första iPhonen ...

Erika vann den första iPhonen ...

Vilken gymnasieutbildning är hetast till hösten?

Vilken gymnasieutbildning är hetast till hösten?

Räcker ett taxibolag i Skellefteå?

Räcker ett taxibolag i Skellefteå?

Häktad för stora mängder Subutex

Häktad för stora mängder Subutex

4,5 års fängelse för ”barntortyren”

4,5 års fängelse för ”barntortyren”

Förändringar vid svenska fågelborden

Förändringar vid svenska fågelborden

Mer snö kommer

Mer snö kommer

Två misstänks för grova knarkbrott

Två misstänks för grova knarkbrott

Tvingades köpa knark – i snusdosan

Tvingades köpa knark – i snusdosan

Örjanskolan drabbas hårt

Örjanskolan drabbas hårt

Så ska Hans fira Robinsonsegern

Så ska Hans fira Robinsonsegern

Simkunnighetens dag firas

Simkunnighetens dag firas

Man skadades efter fall

Man skadades efter fall

Byggföretag och träningscenter vinnare

Byggföretag och träningscenter vinnare

Fortsatt sommarkollo – men i Munkviken

Fortsatt sommarkollo – men i Munkviken

Cyklist påkörd

Cyklist påkörd

Kommunens hemsida får bakläxa

Kommunens hemsida får bakläxa

Guldmedalj går till Lövånger

Guldmedalj går till Lövånger

Underkända hemsidor hos kommunerna i Norranområdet

Underkända hemsidor hos kommunerna i Norranområdet

Smugglade kokain för 200 000 kr

Smugglade kokain för 200 000 kr

Frida informerade i Vebomark

Frida informerade i Vebomark

Ingen privat sophämtning i centrum

Ingen privat sophämtning i centrum

Inget svar om skolorna idag

Inget svar om skolorna idag

Snösvängen redo för mobilisering

Snösvängen redo för mobilisering

100 arbetslösa får jobb i kommunen

100 arbetslösa får jobb i kommunen

Avtal klart om ny såglinje

Avtal klart om ny såglinje

Oförändrad lön för feriepraktik

Oförändrad lön för feriepraktik

Lokus Lokus Lokus

Lägg in annons

dagens lunch

Flyg från Umeå