Politikers bil vandaliserad
”Enligt försäkringsbolaget kommer bara rutorna kommer att kosta över 40 000 kronor”, säger Jörgen Lundqvist. Foto: Annika Eriksson

Politikers bil vandaliserad

Artikel Skellefteå Kommunpolitikern Jörgen Lundqvist, (V), gick i främsta ledet i motdemonstrationen som genomfördes mot nazisterna i lördags. Natten mot i dag blev hans bil totalt demolerad.

– Jag ser ett klart samband mellan de två händelserna, men vi kan och får inte vika undan för de odemokratiska krafterna utan vi måste visa upp att vi inte accepterar främlingsfientligheten de står för, säger Jörgen Lundqvist, vänsterpartist i bland annat fullmäktige samt barn- och grundskolenämnden.

Däcken är sönderskurna, det ligger glas överallt på parkeringsplatsen då alla rutor utom två är sönderslagna och billyktorna är helt demolerade. En av familjens grannar upptäckte vandaliseringen vid sextiden på torsdagsmorgonen och meddelade Jörgen, som i sin tur omedelbart ringde till polisen.

– När vi upptäckte förstörelsen var jag fruktansvärt arg och frustrerad, men nu är jag mest matt och orken håller på att ta slut för mig.

Under nationaldagens demonstrationer i centrala Skellefteå filmade Jörgen Lundqvist allt som hände i hans närhet. På tisdagskvällen blev han uppringd av en man som presenterade sig som representant för SMR, Svenska Motståndsrörelsen.

– Han sa att de ville ta del av det som jag hade filmat, i sin helhet. Jag nekade och berättade att det inom kort kommer att läggas ut en redigerad version av filmen på Youtube. Han undrade då om det skulle kännas bättre att prata med och även lämna filmen till någon lokal aktivist, men även till detta sa jag nej till.

Enligt Jörgen Lundqvist fördes hela samtalet utan att några hårda ord uttalades från någon av parterna. Det enda han kände sig lite osäker på efter samtalet var hänvisningen till de lokala aktivisterna, om han skulle ta det som ett hot.

Efter vandaliseringen hade upptäckts skickade Jörgen ett bildmeddelande med mobiltelefonen till SMR-representanten och undrade om han visste något om det inträffade

– Han ringde upp och sa att ingen av hans killar från SMR har med det att göra, och det kanske låter konstigt men jag tror honom. Däremot var det flera andra främlingsfientliga organisationer på torget i lördags och han kan ju naturligtvis inte garantera att alla dessa är oskyldiga.

Är du rädd?

– Nej, för egen del är det inga problem men med tanke på familjen och andra oskyldiga som kan drabbas känns det inte bra. Polisen sa till mig att det är svårt, praktiskt taget omöjligt, att hitta gärningsmännen om det inte finns något vittne till händelsen.

Fotnot: På Norran.se råder öppenhet. Men vi vill ha en god debattnivå och publicerar därför inte allt. Vi tar bland annat bort kommentarer där det spekuleras i vem som begått brott, som har specifika uppgifter som kan kränka en enskild person eller dennas anhöriga, innehåller, hot och trakasserier, som uppmanar till brott, som går till angrepp mot namngivna personer och kommentarer som kan uppfattas nedsättande eller kränkande, exempelvis inlägg med generaliseringar om etnisk tillhörighet, kön och sexuell läggning.

Publicerad2009-06-11 18:11

Disqus Laddar kommentarer

Bloggkommentarer från Disqus Läs våra kommentarsregler

Pratbubbla Kommentar av Masse 2009-06-15 18:51

jodu
Sluta spekulera nu folk, det är ej tillåtet.
Endast Norran får spekulera och anklaga folk utan det minsta bevis.
Norran är våran allsmäktige gud, dom har aldrig fel och vet allt.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tim-Lu 2009-06-15 17:48

RE
@Emil:
Jag tycker det är coolt att en "fotboll" kan krossa typ 8 rutor, ett par lycktor och skära upp alla däcken utan att träffa en annan bil, det måste ha varit en kraftig skuv på den bollen! Jag kan också säga att AFA och Ung Vänster inte sammarbetat och lapparna inte kommit upp samtidigt. Vissa vänster-lappar var uppe innan och jag har sett att lappar kommit efter, det är inte samma person/personer som satt upp dem. Så vitt jag vet så finns det inga (iaf aktiva) AFA i skellefteå, vilket jag tycker är bra.

Angående de som tror försäkringsbedrägeri; jag vet att jörgen under dagen hade tänkt använda bilen ytterst mycket, han skulle skjutsa och närvara vid två studentavslutningar och ytterligare en avslutning under dagen. Det känns väldigt idiotiskt att slå sönder bilen i försäkringsbedrägerisyfte så det inte går att använda och sedan inte stjäla något ur bilen?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Joker 2009-06-14 18:24

Skoj
Fotnot: På Norran.se råder öppenhet. Men vi vill ha en god debattnivå och publicerar därför inte allt. Vi tar bland annat bort kommentarer där det spekuleras i vem som begått brott, som har specifika uppgifter som kan kränka en enskild person eller dennas anhöriga, innehåller, hot och trakasserier, som uppmanar till brott, som går till angrepp mot namngivna personer och kommentarer som kan uppfattas nedsättande eller kränkande, exempelvis inlägg med generaliseringar om etnisk tillhörighet, kön och sexuell läggning.

Ett gott skratt förlänger livet
Men Norra det är inte första april nu,
Norran förstår tydligen inte själv vad man skriver...

Haaa haaa hooo kiii hiiii

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lunar 2009-06-13 16:16

Vansinne
är sånna här tilltag...helt vettlöst och fegt att panga sönder en bil så här.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Erik Wikström 2009-06-13 12:43

Vilka syften har du?
Nåväl var och en tycker ju vad han/hon vill. Att snacka skit om folk som en del av er gör är ju inte särskilt hedervärt. Vad kommunism har med händelserna på torget och det som hänt efteråt får väl filosoferna fundera över i några år. Det är allmänt känt att våld/hot är mer eller mindre vanligt kring dessa högerextremistiska grupperingar. Därmed säger jag inte att några är skyldiga, det är upp till myndigeterna att utreda. Att misskreditera etablerade politiker här stan är väl upp till var och en, men säger ju lite mer om vederbörande än om de faktiska förhållandena. Så varför försöker ni förringa dessa farliga idéer och våldstendenser? Det måste väl finnas en anledning?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Gurra 2009-06-13 08:37

Vad less man blir!!
DET SOM GÖR EN ARGAST ÄR IDIOTER SOM SLÅR SÖNDER, SABBAR OCH ORSAKAR FÖRSÄKRINGSKOSTNADER FÖR OSS ALLA! DET ÄR DU OCH JAG SOM FÅR BETALA SKITEN PÅ FÖRSÄKRINGSPREMIEN SOM HÖJS OCH HÖJS VARJE ÅR. SKYLL INTE PÅ FÖRSÄKRINGSBOLAGEN JÄMNT UTAN PÅ PACKET SOM SABBAR! BLIR SÅÅÅÅ LESS PÅ ER! PROVA ANVÄNDA HJÄRNAN INNAN NÄSTA GÅNG VA´, ELLER HAR DEN SKRUMPNAT IHOP AV ALLA HAT-DYNGA DÄR! MAKE LOVE NOT WAR...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Emil 2009-06-12 22:19

V och AFA
Kanske borde Vänsterpartiet rensa upp i sina egna led innan medlemmarna gråter ut i tidningen över sådana här incidenter. I centrala Skellefteå kan man se affischer från "AFA Norrland" och klistermärken från Ung Vänster sitta klistrade bredvid varandra. En slump? Knappast.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av marduk666 2009-06-12 20:54

bil
känns som om det här har hänt tidigare men i en större skala....http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden...www.pentagonstrike.co.uk/flash.htm..

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av virrhöna 2009-06-12 20:18

ni är så fega
Man förstår att det mesta här som är kommanterat är av Er nazister bara för att ni är såna fegisar som gömmer Er bakom en dator,ni vågade inte ens komma fram och möta Era motståndare,snacka om fegt.!!!!!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Grovis 2009-06-12 19:27

Vilka då?
Man kan ju undra vilka andra "främlingsfientliga organisationer" det är som han påstår befann sig på torget? Skulle tro att det är ett rent påhitt av v-politikern men i det här landet behövs ju iofs det inte mycket för att någon ska bli stämplad som nazist eller rasist! Det är skrämmande hur lättvinligt de orden används av "sk" seriösa politiker och hur snett dom träffar individen som råkar ut för det.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av 1 2009-06-12 19:27

lek
ger man sig in i leken får man leken tåla

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av myggan 2009-06-12 19:27

Fakta
norran sväljer syner och silar fakta

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av spågumman 2009-06-12 19:27

ser vad man vill
Norran har blivit synsk

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Nisse 2009-06-12 17:43

Regler
Bryter inte norran mot sina egna regler? Jag har då ENDAST läst SPEKULATIONER i denna artikel om vem som gjort dådet.

Så reglerna är tydligen, norran och ENDAST norran får spekulera och vinkla så som passar men som privat person är det strängt förbjudet.

Syns att det är stor skillnad mellan olika tidningar på kvalitén som kommer ut, men det är ju klart vad kan man förvänta sig här upp!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svenne 2009-06-12 17:43

@ ronny
Ditt förra inlägg inkl. mitt svar har oförklarligt och utan anledning plockats bort av norran.
Eftersom de redan granskat inläggen var det förmodligen pga. någon känslig själ som
Tyckte att de skulle bort i demokratins och därmed norrans namn.

Din "tabell" går inte dra nägra slutsatser av eftersom den inte är fullständig el. Rättare sagt
Läsbar och därmed inte begriplig.
Men slår jag ihop Autonoma (tex. AFA) och övrig vänster går det bara att få fram två
Värden, om de ens är sammankopplade. 484 + 493! De ligger i paritet med döda i trafiken, där polisen jagar folk som tusan, men skiter i politiska förövare som nu t.ex i Skellefteå 6/6-09.
Vidare skriver du:
"Studeras statistiken närmare, hos SÄPO för åren 2001, 2002, 2003 och 2004 och hos BRÅ därefter (det förs inte längre nån statistik över vänsterextrema brott, det kändes antagligen ganska meningslöst)"
Nejvisst. Men knappast för att det "kändes" meningslöst. Då verkar du inte ha en clue över hur den politiska styrningen fungerar. Om det inte finns, är det order på att det ska bort ur hyllan. Det är alltså inte vad som känns som avgör vad som ska finnas kvar i "hyllan".
Så orsaken torde snarare vara politiskt styrd än en "känsla".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Stalin 2009-06-12 17:18

VPK
En kommunist skall väl inte äga något.
Då äger vi ju alla tillsammans bilen.
ingen tar något ansvar för den.
åker kollektivt inget fungerar

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Martin 2009-06-12 17:17

Sverige
Än så länge har vi väl yttrande informations förenings demonstations och religionsfrihet i Sverige, det borde AFA och dess anhängare också lära sig

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av 1+1=03 2009-06-12 16:00

Allt är inte som norran tror
Dags att lämna norran

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Nutte 2009-06-12 15:59

Allt kan missbrukas.,
Svar till Göran. Alla politik måste vårdas. Moderaterna kallar sig arbetarparti , kommunismen har diktatorer tagit hand om. Högern de kallar det sedan kommunism.

Jag tror de som skrävlar en massa om vänster. Bör läsa deras grundidelog därefter kan man se om det verkligen är kommunism eller vänster som bedrivits i länder där man skrävlar att dessa härjar.
Kolla USA de utrotade en hel kontinent när Indianerna utrotades. I Australien har Mauriorna förtryckts.
Är det modeater som gjort allt det.
Man anklafgar hit och dit och de som vet partiers idelogier fattar att det bara är skrävlande där de som skriver saknar kunskap.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Göran B 2009-06-12 15:58

Norran förstår inte själva
Fotnot: Vi på redaktionen godkänner inte kommentarer där det spekuleras i vem som begått brottet.

Men visst är det det norran som spekulerar själva i detta.

Ingen har ju sett någon misstänkt gärningsman och ännu är ingen dömd.

Men tydligen får bara norran och kommunister spekulera och sprida egna teorier och slutsatser som man kanske fantiserar ihop uatn att ens prata med någon annan?.

Ingen annan får tydligen ha åsikter i detta heller eller kommentera???

man kan ju som prenumerant bara beklaga att NORRA vÄSTERBOTTEN SJUNKIT TILL EN SÅ LÅG NIVÅ ATT MAN LIGGER UNDER KISS OCH BAJS NIVÅN I SANDLÅDAN.
Ett löjets skimmer lyser över Skellefteå och ljuset kommer från Norra Västerbotten. ...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Webbredaktören 2009-06-12 15:58

Norrans policy
På Norran.se råder öppenhet. Men vi vill ha en god debattnivå och publicerar därför inte allt. Vi tar bland annat bort kommentarer där det spekuleras i vem som begått brott, som har specifika uppgifter som kan kränka en enskild person eller dennas anhöriga, innehåller, hot och trakasserier, som uppmanar till brott, som går till angrepp mot namngivna personer och kommentarer som kan uppfattas nedsättande eller kränkande, exempelvis inlägg med generaliseringar om etnisk tillhörighet, kön och sexuell läggning.
/Webbredaktören

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tony 2009-06-12 15:44

Intelligensreserven
Det är skrämmande att läsa vissa av kommentarerna här, antar att det var en hel del som skriver här som var med SMR-tokarna på stan 6/6 eller vågade ni inte stå för era åsikter när ni inte kunde vara anonyma bakom et datorskärm?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Bullen 2009-06-12 15:39

Synas!
Ett bra sätt vär Vänstern att synas... eller försäkringebedräger???
Knappast några nazister

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svenne 2009-06-12 13:54

SV: Lina 06-11 19:59
Du skriver:
"Synd att nazisterna tydligen flockas på dessa kommentarsidor också. Men vi visade tydligt i Lördags 1000 Skellefteåbor vad vi tycker om nazister!".

Man kan också likställa det du skriver till följande: "Vi visade i Lördags med en pöbelhop på 1000 "goda" Skelleftebor vad vi tycker om avvikare. Vi kastade ägg, en del av oss var maskerade, en del gjorde tjurrusningar mot "Nazisterna". Dom var så fega att dom försvarade sig inte ens. [har jag skrivit rätt?] [Låter det bra?]

"Natzissterrna" var inte fler än de som marscherar förbi vår kåk efter festivalerna (ett trettital), skränande så att sova kan vi glömma. De pissar i vår trädgård eftersom den är lite dold.
Några av dessa var säker med i detta 1000-tal och försvarade det "goda" samhället.

Som det sas i Jerusalem för 2000 år sedan. "Vad är gott"?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av GÖRAN 2009-06-12 13:46

DEMOKRATI
HÄR TAR MAN AVTÅND FRÅN SVENSKA NATIONALSOCIALISTER DE SÄGER SJÄLVA ATT DOM INTE ÄR NAZISTER.

SEN TAR MAN PARTI FÖR KOMMUNISTER, SOM OCH DET VET ALLA SOM HAR LÄST HISTORIA OCH GÅTT SKOLA.
KOMMUNISTER HAR I FÖRFÖLJT OCH DÖDAT 100TALS MILJOBNER OLIKTÄNKARE DENNA KOMMUNISM ÄR MÅNGT MUCKET VÄRRE .

TACK FÖR ORDET
SVENSK SKATTEBETALARE

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ronny 2009-06-12 13:42

Skam
Skam till alla som försöker skylla bort det här på något annat! Angående våldet från högerextremister;

"Det som anges i tabellen är antalet anmälda brott kopplade till politisk miljö.
Politisk_miljö 2001 2002 2003 2004 2005 2006
Nazism 1201 1161 1278 1266 - 304
Autonoma 118 136 312 206 - -
Övrig_vänster 366 357 - - - -

Som synes är brottsligheten i högerextrema, nazistiska miljöer mer än dubbelt så stor som i vänsterextrema miljöer. Studeras statistiken närmare, hos SÄPO för åren 2001, 2002, 2003 och 2004 och hos BRÅ därefter (det förs inte längre nån statistik över vänsterextrema brott, det kändes antagligen ganska meningslöst) så ser man att de högerextremas brott dessutom är mycket grövre än vänsterns brott."

Inga nazister på Skellefteås gator!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Allan Lagom 2009-06-12 13:37

Försäkringsbedrägeri?
Ett försäkringsbedrägeri bör väl först uteslutas? I dessa tider kan vad som helst förväntas av även politiker.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Erik Wikström 2009-06-12 13:14

Varför försöker människor tysta andra?
När det händer sådana här våldsamheter är det ingen tillfällighet att fler brott begås. Däremot är det ju riktigt att det är upp till rättsväsendet att ta itu med frågorna, ingen döms ju utan bevis. Det är dock ingen nyhet att våld föder våld och främst nazisterna och deras anhängare brukar detta våld. Dessutom en del personer såsom AFA dvs militanta antifascister. Det är ofrånkomligt idag men ingen framkomlig väg!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ateist 2009-06-12 13:05

Tro
Få som tror på Gud idag...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Gud 2009-06-12 12:42

Inte nazister
Det är nog bara någon som insett hur jävla illa vänterpartiet är för Sverige, har nog inget med nazism eller liknande.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jula 2009-06-12 12:42

ska det va så?
Nyligen blev en SD politiker med fru brutalt misshandlade av Vänsterextremister.
Det ägnade ni knappt en rad åt men när en vänsterpartist får en bil sönderslagen då blir det en gigantisk nyhet.
Visar tydligt på vilken sida Norran står.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-06-12 11:22

Medel
Ändamålet helgar inte medlen. Det är dumt att slå sönder andras bilar, hota och slåss. Det bevisar att man inte kan använda munnen och hjärnan. Oavsett om man står till höger eller till vänster.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Olle 2009-06-12 10:26

Till Kalle
Jag tycker inte man ska gå ut med att det ÄR dom OM det inte är bevisat, vet inte vilket land du du bor i men i Sverige så är man OSKYLDIG tills man är dömd och att spekulera är väll bara onödigt för det finns alltid en risk att det är något annat motiv bakom det hela..

Tycker du ska ta och läsa vad Fredrik skrev och gå in på länken:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3035687.svd

Där har du "mycket speciella grupper" som du själv skrev.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Kalle 2009-06-12 10:25

Förstår ej
Hur kan ni på fullaste allvar säga att ALLA som älskar sitt land (patrioter) är nazister?

Vi svenskar måste ju ha världens värsta dubbelmoraler, sitter och säger att man ska inte ha fördomar osv. MEN så fort det kommer till ens EGNA så tycker man det är okej.

Är varken nazist eller patriot men tycker bara att det är synd att man inte ens får antyda att man tycker om sitt land i något annat sammanhang än i idrott för då är man ju tydligen nazist.

I skolor idag får man inte ha ens ha kläder på sig som har ett tryck av en svensk flagga på sig. Vi ligger LÅNGT ifrån andra länder i jämställdhet på många sidor

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fredrik 2009-06-12 09:36

Våld
Vart kommer hot våld och antidemokratiska strömningar-------------------Joo från vänster:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3035687.svd

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Sörlänning 2009-06-12 09:04

Andra sidan?
Det trista är att V inte själva tar avstånd från sådana här politiska markeringar. Man markerar inte ordentligt mot AFA, Revolutionär Ungdom osv att inte de heller ska ta till våld. De är minst lika våldsamma och drar sig inte för att ge sig på tredje man.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fredrik 2009-06-12 09:04

Hur är det med faktan
Våldet kommer inte från höger utan VÄNSTER...

""Våldet mot demokratin från den autonoma vänstern trappades upp under EU-valrörelsen, säger säkerhetspolisen. Det är inte bara företrädare för Sverigedemokraterna som drabbas utan även företrädare från folkpartiet och moderaterna som har utsatts för våld i samband med torgmöten. Att regeringspartier ska bli drabbade av våld har ej förekommit på många år. Det är framförallt den sk autonoma vänstern som bedriver denna typ av politiskt våld.
Det mesta av detta våld har utförts av personer i den autonoma vänstern, som vanligen uppträder under benämningar som Antifascistisk aktion (Afa) eller Revolutionära fronten.
- Det är en del av vad de kallar en antifascistisk agenda. De tycker inte att vad de kallar invandrarkritiska eller arbetarfientliga partier ska få verka ostört
Hur polisen ska agera under nästa års valrörelse återstår att se.""
/SvD
Personligen ser jag gärna att vi INTE har AFA:iter i Skellefteå.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lasse 2009-06-12 09:03

Va?
Jubbe; Visst skojar du? SMR är nazister inte patrioter, de skriver på sin hemsida att de är nationalsocialister=nazister. Du kanske ska läsa på litegrann innan så du slipper skämma ut dig?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Plutten 2009-06-12 09:03

Svart till Jubbe
1. Vadå smutskasta högern? Det är högern som smutskastar sig själv.

2. SMR är visst nazister. Nazister som kallar sig för patrioter för att det ska låta bättre helt enkelt.

Därmed inte sagt att det är något fel med att vara anhängare till nationalsocialism. Man väljer själv.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Pål 2009-06-12 09:03

Ut med nazistpacket
kan inte bara nassepacket inse att svenska folket är för vettiga..

Inga fascister på våra gator..

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Daniel 2009-06-12 09:03

Svar till Jubbe
Svenska Motståndsrörelsen har med nationalsocialism att göra i allra högsta grad, då det är en nationalsocialistisk organisation.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Roger 2009-06-12 09:02

När
kommer den första kommentaren av "Sven-Olle" där man bestämt förnekar förintelsen? Känns som att det inte är så långt borta...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av jag 2009-06-12 09:02

IQ
Norran=noll IQ

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Emil 2009-06-12 09:00

Goda krafter
Verkar vara typ kiss och bajs nivå på detta, med beskyllningar.
Vem kan uttala med säkerhet att detta har med lördagens äggkastning och hindrande av det fria ordet att göra, verkar lite långsökt kan väl vara en fotboll eller att fram rutan spricker av sig själv, händer lite då och då på dagens bilar.
Nej lämmna denna löjliga sandlåde nivå med äggkastning.
Gläds åt Sveriges nationaldag, Skolavslutning den fria åsiktsfrihet vi ännu har samt kommande midsommarfirande..

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mikael Skillt - Sundsvall 2009-06-12 06:36

Klart det finns en agenda
Givetvis finns det ett intresse från media att svartmåla Motståndsrörelsen samt andra nationella, för det första skapar det intressanta artiklar som säljer lösnummer, och den andra orsaken är att förhindra att de tankegångar och ideal som vi står bakom får fotfäste. Men det är minst sagt pinsamt att se hur man vinklar och helt okritisk accepterar vilka "sanningar" som helst. Tex värt att nämna historien om ölen, där Lennart (uthyraren) uttrycker sig minst sagt klantigt då han säger att man "kvittar ölen mot toalettpapperet". Utifrån den icke-händelsen skapar man en snyfthistoria, men vad man inte tar upp är att pengarna för ölen finns på föreningens konto redan dagen efter. Hela mediahanteringen är minst sagt pinsam, även om det finns korn av bra journalistik. Vad gäller jörgen och hans bil så kommer en artikel att dyka upp inom kort, som säkert kan kasta lite ljus över händelsen.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Willy 2009-06-11 22:51

Till Olle
Vet inte vilken verklighet du befinner dig i, men VEM som helst gör inte såna här saker. Det är individer i mycket speciella grupper, med speciella syften, som vandaliserar en speciell bil på en parkering där 40 bilar står.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av mik 2009-06-11 22:23

fel sätt
Det är absolut oacceptablelt att använda alla former av våld mot ex materiella ting.
Vi som bor i en demokrati vill att alla eventuella missnöjen ska tas upp i ex. debatter, insändare och öppna möten - det är enda lagliga tillvägagångssättet.
Alla är naturligtvis lika värda.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jubbe 2009-06-11 22:17

Varför bry er om detta?
Ni skriver att spekuleringar är ej tillåtna men ändå låter ni folk ge sig på nazister hej vilt trots att det inte finns några som helst bevis på vilka gärningsmännen är.
Det är ganska tydligt vad ni vill med denna artikel. Det är att smutskasta högern ännu mer.

Om det vore nån SD-anhängare som fått sin bil sönderslagen så hade ni inte varit det minsta intresserade av att skriva om det men så fort ni får chansen att ge er på sk "nazister" då skrivs det för fulla muggar.

Och när ska ni lära er att SMR har inget med nazism att göra.
Det är en välda skillnad på nazister och patrioter men det verkar inte media ha fattat.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ronny 2009-06-11 20:31

Idioter
Någon borde ta dessa ynglingar i örat!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-06-11 20:31

Nationellt
Jag tror de "nationella" får tåla "hetsjakt mot alla nationella" i fortsättningen också. Det kallas nämligen journalistik och bedrivs ännu relativt objektivt (utom på ledarsidorna).

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av david 2009-06-11 20:24

Tim haha
Tim//
Menar du på fullaste allvar att nazisternas budskap är dom rätta?
Tycker absolut inte norran utför ngn hetsjakt, nazister behöver upplysas att de behöver hjälp för de inser de knappast själva tyvärr.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Olle 2009-06-11 20:24

Håller med
Jag håller med dig Sven. Tror även att det kan vara i stort sett VEM som helst som gjort detta och tror inte att bara för att det fanns "nazister" i Skellefteå under helgen så MÅSTE det vara dom, som tidningen/Jörgen vill få det att framstå som.
Saker är inte alltid som det ser ut och det tror jag många har fått erfara, så tycker det mest bara är pinsamt att detta ska ta större delen utav norran på studenten.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av allas lika värde 2009-06-11 20:22

norran filma Jörgen och la ut filmen på webben.
Jag kan tycka att Norran har en del i detta. På nät Norran kunde man se film över händelserna som var. Länge och v'äl såg man Jörgen som stod och filma eländet. Fler politiker syntes men fokus blev på Jörgen med sin kamera.
Visst är det ganska uppenbart att det är filmen här som har varit den utlösande faktorn?
Men fy så oerhört tragiskt.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lina 2009-06-11 20:07

Synd
Synd att nazisterna tydligen flockas på dessa kommentarsidor också. Men vi visade tydligt i Lördags 1000 Skellefteåbor vad vi tycker om nazister! Låt inte dem förstöra våran vackra stad!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tim 2009-06-11 20:07

Varför Norran?
Märklig artikel av er på Norra Vänsterbotten. Det märks att ni är väldigt vridna i era artiklar kring den 6:e juni.

Trodde vi hade åsiktsfrihet i Sverige, men tydligen inte. Ni bedriver ju mer eller mindre en hetsjakt mot alla nationella, kanske är ni rädda för att folk ska inse att deras budskap är det rätta? Märkligt att en tidning sväljer allt som vänsterfolket säger och gör.

Tack och adjö NV, nu blir det alternativa mediasidor för hela slanten.

I sann åsiktsfrihetsanda så kommer väl min kommentar inte med.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Sven 2009-06-11 19:56

fundersam
Är denne vänsterpolitiker både polis, åklagare och domstol på samma gång, eftersom han anser sig vem/vilka som är skyldiga? Vi andra drabbas också av skadegörelse trots att det inte finns politiska motiv. men han kanske har nåt sjätte sinne som gör att han vet saker, då kanske han kan börja hjälpa polisen med att lösa alla ouppklarade brott som vi har i samhället.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av David 2009-06-11 19:56

.....
Nazister på låtsas kanske finns i Skellefteå, vilsna själar som inte haft det så lätt för sig, obildade i det mesta så de måste skaffa sig ett specialämne där de kan vara "bäst" på ngt. Så skrattretande att se dessa nazister asså, de ska ha torgmöte här i Skellefteå och skickar upp 30 st representanter, jag tror inte vi behöver vara oroliga för nazisterna i stan eller någon annanstans heller när de uppenbarligen saknar allt vad IQ heter och skickar 30 st som i deras tycke skall vara representativa men som en annan "svensson" bara ser som vilsna tragiska själar om behöver hjälp. Hoppas dom får hjälp,, jag tycker vi istället ska samla ihop pengar så dom här tokarna får den hjälp de behöver (reservation för lite ironi)

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Chazz 2009-06-11 19:51

orka
Vad är det som säger att det inte är gjort av de egna leden för att smutskasta nazisterna. I sverige gäller tydligen åsiktsfrihet bara åt ett håll.
Sverige= världens största flykting/socialturismanläggning. vakna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Olle 2009-06-11 19:35

Rubrik
Ska verkligen huvudrubriken på norran.se vara denna artikel på STUDENT dagen? Tycker det är "större" att folk tar studenten än att någon Jörgen fått sin bil förstörd, vad är det nästa gång? Rolf 89, har fått sin rullator stulen..

Skärpning Norran, lyft fram det lilla positiva som händer här uppe istället! Svar direkt: Vi gör så på webben att vi byter toppartikel på sidan då och då. Båda studentartiklarna har legat i topp tidigare under dagen. Nu har de puttats ner lite eftersom det kommit nya nyheter efter detta. Mvh /Webbredaktionen

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ire 2009-06-11 19:28

Tragiskt
Mycket tragiskt att se att nazisterna kommer till våran stad och förstör!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Kalle 2009-06-11 19:23

Fördomar
"Lasse" visar att fördomar är något han har.

Ungefär som att säga alla utlänningar är brottslingar bara för att
de har högre brottsstatistik..

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Sherlock 2009-06-11 19:22

Elementärt
Det är vanligt att personer som kritiserar nazister hotas och trakasseras. När det gäller brott ser man till motiv. Och vem kan tänkas vilja tysta/hämnas på en vänsterpartist som gått i fronten mot nassar?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-06-11 19:11

Spekulationer
Två personer har redan antydit på att vandaliseringen skulle ha begåtts av nazister så hur var det med spekulationerna?

Personligen ser jag gärna att vi har nazister i Skellefteå.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lasse 2009-06-11 18:59

Japp
"Kalle" försöker på något sätt ska försöka vrida det här...
Luktar det skit är det oftast skit också...

Nä ingen vill ha nazister i Skellefteå så packa ihop och dra från stan!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Kalle 2009-06-11 18:53

Kommentera?
Vad är det vi ska kommentera? Ska vi sitta och SPEKULERA om vem som gjorde det eller? Tycker det är väldigt onödigt att ta med spekulationer i en artikel, speciellt när det är väldigt vaga. Det tidningen vill ha sagt verkar vara att främlingsfientliga = vandaler, rånare och mördare.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Oscar 2009-06-11 18:38

Förjävligt
Fruktansvärt tråkigt och förjävligt att sånt här ska behöva hända bara för att man vågar stå för något man tror på. Speciellt dig Jörgen som är en mycket bra människa. TRIST!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Erik 2009-06-11 18:38

Ut med nazisterna!

Nazisterna blir ett allt större hot mot Skellefteås invånare och demokratin! Vi måste stå enade mot detta vansinne!

Abuse - anmäl

Polisens platsundersökning pågår

Buss lämnad vid Kåge hamn

Buss lämnad vid Kåge hamn

Sveriges sorgligaste stad?

Sveriges sorgligaste stad?

Skellefteå ett av undantagen

Skellefteå ett av undantagen

(S) lovar att bygga centrumbron

(S) lovar att bygga centrumbron

Snart är kyrktuppen på plats

Snart är kyrktuppen på plats

Tempen tagen i Bureå

Tempen tagen i Bureå

Swedbank lägger ner kontor

Swedbank lägger ner kontor

Skellefteå kan få en ny radiokanal

Skellefteå kan få en ny radiokanal

Svarta moln över Skellefteå

Svarta moln över Skellefteå

SDU anmäler Skellefteskolor

SDU anmäler Skellefteskolor

Undanhöll uppgifter i deklarationen

Undanhöll uppgifter i deklarationen

Här klarar nästan alla MC-provet

Här klarar nästan alla MC-provet

Vill ompröva Hälsovalet

Vill ompröva Hälsovalet

˝Fixa fler förskoleplatser˝

˝Fixa fler förskoleplatser˝

Kampanj som ska rädda liv

Kampanj som ska rädda liv

Kastade flickvännen i golvet

Kastade flickvännen i golvet

Väg delvis stängd

Väg delvis stängd

Sköt björn på tio meter

Sköt björn på tio meter

Xzakt i blåsväder igen

Xzakt i blåsväder igen

Hyllar pappa med konsert

Hyllar pappa med konsert

Bland handtag och fälgar

Bland handtag och fälgar

Suovasbuffé blev Årets Skellefterätt

Suovasbuffé blev Årets Skellefterätt

30 blev matförgiftade i fjol

30 blev matförgiftade i fjol

Nästan ny tvättmaskin exploderade

Nästan ny tvättmaskin exploderade

Får oönskad post

Får oönskad post

Sjukvårdsdebatt på Matfesten

Sjukvårdsdebatt på Matfesten

Alltele ökar sitt omsättningsmål

Alltele ökar sitt omsättningsmål

Per blev årets jämare

Per blev årets jämare

Film: Bra drag i Norrantältet

Kall och blöt start på Matfesten

Kall och blöt start på Matfesten

Misstänkt människosmuggling

Misstänkt människosmuggling

Vad händer utanför Norran?

Vad händer utanför Norran?

Misstänkt förfalskning av recept

Misstänkt förfalskning av recept

Se bilderna från Burträsks ortsanalys

Se bilderna från Burträsks ortsanalys

Vad är sommar för dig?

Vad är sommar för dig?

Många åtalspunkter för 19-åringarna

Många åtalspunkter för 19-åringarna

Pizzeria förlorar alkoholtillstånd

Pizzeria förlorar alkoholtillstånd

Trähus på agendan

Trähus på agendan

Lokus Lokus Lokus

Lägg in annons

dagens lunch

Resor