Det är dagar, timmar, minuter och sekunder kvar till 100 år!
"Det var olämpligt och onödigt"
Frågan från hemtentan.

"Det var olämpligt och onödigt"

Artikel Skellefteå "Den borgerliga regeringen har kört Sveriges ekonomi i botten" Så inleder gymnasieläraren och socialdemokraten Daniel Ådin en hemprovsfråga för årskurs 3.
"Det var olämpligt och onödigt"
Daniel Ådin.
Rösta

Tycker du att frågan är olämpligt formulerad?

Ja
Nej
Har ingen åsikt

Relaterade artiklar

Artikel Rektorn vill rätta till och bjuda in

Artikel Anmäld till Skolinspektionen

Nu reagerar både föräldrar och allianspolitiker.

– Det känns både olämpligt och onödigt, man undrar nästan om han försöker smyga in sitt politiska budskap till eleverna, säger Anna-Karin Johansson, ordförande i Balderskolans föräldraförening.

– Det borde inte vara något problem att formulera samma fråga, fast utan att ta ställning, säger hon.

Hon fortsätter med att ställa sig frågan om det inte finns regler och rutiner kring hur en lärare ska agera i liknande fall. Frågan kommer att tas upp på föräldraföreningens nästa möte.

Även allianspartierna förvånas över formuleringen. De anser att läraren, som även är S-politiker inte kan skilja på sina två roller.

– Att Ådin på betald arbetstid i klassrummen bedriver för sitt partis fråga propaganda är upprörande, Ådin har grovt missbrukat sin ställning som gymnasielärare, säger alliansen i ett pressmeddelande.

De fortsätter med att kräva att skolledningen omedelbart tar tag i saken.

– Skolledningen måste sätta stopp för Ådins sammanblandning av roller.

Klockan tre idag ska Balderskolan hålla en presskonferens om det som skett.

Publicerad 2009-11-03 14:18

Bloggkommentarer från Disqus Läs våra kommentarsregler

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-15 13:14

Janne
Var gränsen går för humor är såklart omöjlig att besvara. När jag säger på jobbet: "Det skjuts för lite folk" skrattar mina kollegor. Jag är dock ingen en potentiell mördare som borde polisanmälas, för de vet nämligen vad jag menar. Nämligen att nån inte skött sig. Ådins elever vet nog mer om stämningen i klassrummet än du och jag. Och de verkar inte upprörda.
Ådins fråga, som följde efter det dumma uttalandet (jo, det var dumt. Som om Reinfelt offentligt skulle säga: "det skjuts för lite folk" till journalister som bara vill misstolka), är ju det viktiga.
"Invandrare har "förstört" den svenska kulturen!" följt av: "Ge förslag på inslag i den svenska kulturen som kommer utifrån!" ger en helt annan poäng. Men, vill man misstolka går det ju alltid.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Janne 2009-11-12 12:53

Vart går gränsen?
Mats,
Hmm, skulle det då enligt ditt resonemang vara ok eller "humor" att skriva så här: "Invandrare till Sverige har förstört den svenska kulturen!" ?
Om du inte förstår faran med Ådins feltramp så kan jag bara beklaga. Vilka politiska åsikter tycker du är okey att propagera för? Visste vore det intressant att se din reaktion om Ådin hade varit Sverigedemokrat och anspelat på invandring eller andra fascistiska intresseområden istället? Inte lika kul va?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-08 14:57

roi
Har du lyssnat på en politisk debatt? Har du läst ledare i tidningar? Ifrågasätter du påståenden och kompetens har du mycket ifrågasättande att göra resten av ditt liv...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av roi 2009-11-07 14:35

allmän fråga vid politiska faktautalanden
Tror han själv på sitt påstående? Om svaret är ja kanske man skulle ifrågasätta huruvida han är kompetent nog att vara lärare i samhällskunskap. Om svaret är nej så får vi väl ursäkta honom med att han trotts allt är sosse.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-07 13:01

Lasse
Det är nog våra barn som får komma på lösningarna på de problem vi vuxna skapat. Alliansens metoder ("sänka skatten löser alla problem") funkar väl lika bra som Alvedon mot benbrott, apropå dumheter. Så man kan nog säga att skolbarn är lika kompetenta som våra politiker inför dagens nya problem. Kanske mer kompetenta, då de inte är fixerade vid gamla lösningar.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lasse 2009-11-07 11:54

Svaret?
Om läraren själv har något trovärdigt eller i närheten av "korrekt" svar så borde han ju informera sin partiledning om detta omedelbart. Från Östros och Sahlin hörs ju bara dumheter. Jag har ärligt talat inget som helst svar som innefattar annat än de metoder alliansen använt för att hålla köpkraften och arbetsviljan/möjligheten uppe trots internationell lågkonjunktur.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-05 22:20

Analys
Micke: om en okänd lärare, istf en sossepolitiker, gjort samma sak tror du det ens hade blivit en notis i Norran?

WTF: "Kalle har tre äpplen. Hur många har han kvar om han äter upp ett?" "Kalle har kört Sveriges ekonomi i botten. Hur ska han göra för att få igång ekonomin igen? Ge förslag och berätta om för och nackdelar." Propaganda att Kalle har äpplen? Missar du helt poängen, alltså själva frågan? I praktiken kan man ju tolka saker hur man vill, om man bara vill. Jag tycker det är kul att du gör en analys på saken. Eleverna verkar ju inte ta det så allvarligt. Beror de på att de är så starkt indoktrinerade eller beror det på att de vet hur situationen är i klassrummet? Att Ådin kanske tom har ett sinne för humor?

Kul att du accepterar att friskolor har fria händer att indoktrinera elever och reagerar kraftfullt på detta istället. Jag vet iallafall vad jag tycker är värre.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av WTF!? 2009-11-05 19:45

Dags för nya arbetsuppgifter
Om man som offentligt anställd lärare sätter starkt politiskt färgade personliga åsikter på pränt på detta taffliga vis, så bör man inse att det är dags för nya arbetsuppgifter.

Visst, det försöker framstå som ett extremt krystat "fiktivt" scenario, men i praktiken så inser världen + hunden att läraren menar 100% allvar med sina ord.

Till Mats och andra: vakna upp och känn propagandastanken. Ja, det handlar om teori, men teorier som lärs ut i offentlig skola SKALL vara sakliga och opartiska. Egna åsikter har INTE en plats i denna miljö. Politisk färg har här INGET med saken att göra - felet som begåtts hade varit exakt lika stort om det varit en borgerligt inriktad lärare som vinklat texten åt sitt håll istället.

Indoktrinering skall över huvud taget inte förekomma i offentlig skolmiljö.

Vad som görs i privatskolor är däremot fritt upp till de som driver dem. Även om jag personligen kraftigt ogillar de privatskolor som försöker styra sina elevers tankesätt i enlighet med ledningens personliga åsikter, så kan man inte hindra dem.

Men som sagt, i en offentlig skola ska det INTE förekomma!

Skäms, herr Ådin. Ta ditt förnuft till fånga och säg upp dig.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Micke B 2009-11-05 17:36

Ytterst osmakligt!
Man slutar aldrig förvånas. Detta är bland det mest osmakliga jag varit i kontakt med inom skolväsendet. Hur kan man som utbildad lärare ens tänka på att skriva dessa ord? Kan bara tänka mig hur reaktionerna skulle vara om en folkpartist eller Moderat skulle göra ett liknande klavertramp i en kommunal skola.... o herre jomala! Hoppas detta var en engångshändelse. För allas skull.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-05 16:20

Fokus
Ådin bankar in i sina elever att de ska bilda sig en egen uppfattning. Och eleverna verkar veta hans personliga åsikt och tycker formuleringen är lite kul (men vad vet de om undervisningen i deras klassrum när man ist kan läsa en artikel i en folkpartistisk tidning?). Utgör Ådins åsikter i läromaterialet? Den som läser frågan ser snabbt att det handlar om ekonomiska teorier Är det bättre med en privatägd skola som smyger in värderingar i undervisningen? Är det bättre att indoktrinera via media eller undervisningsmaterial? Demokrati att sila mygg och svälja kameler?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Missnöjd 2009-11-05 15:41

Socialdemokrater
När man läser en mängd av kommentarerna så slås man av häpnad.
Socialdemokrater = odemokratiska ??
Är det så ni som kommenterar vill framstå?
Detta har inget med politik att göra detta gäller om det är ok att indoktrinera elever i våra skolor 2009.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Max 2009-11-05 12:21

Storm i ett vattenglas
Tycker reaktionerna är överdrivna. Diskussionsfrågan i sig är ju bra, och regeringen är ju borgelig. Men visst kunde man ha låtit bli att ta med att den är just borgelig.

Betydligt värre tyckte jag det var när min kristna biologilärare valde att hoppa över hela avsnittet om evolutionen och skyllde på tidsbrist. Eller religionsläraren som sade rakt ut att man bara kunde få femma i religion om man var kristen. Det positiva är ju att ungdomarna nu vågar reagera och ifrågasätta - då har läraren gjort ett bra jobb!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Bernt 2009-11-05 07:06

Ajajaj
Jag hade en hemkunskapslärarinna en gång som inte tyckte om potatis. Hon sa det rakt ut faktiskt. Men hon fick behålla jobbet minsann! Helt otroligt att en hemkunskapslärare ska få komma med egna åsikter. Vad ska man som barn tro, om potatisen är god eller inte?

Jag säger då det att det är riktigt farliga grejor, när lärarna börjar yppa sina personliga åsikter. Jättefarligt för sverige.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-04 22:43

Intressant
Jag är förstummad över att det finns folk som tror att detta är nåt helt nytt. Privata skolor, sponsrade läromedel och mänskliga lärare. Uppenbara konflikter överallt. Och först nu, i Skellefteå år 2009, har det blivit ett problem. Om det varit en folkpartist som skrivit nåt liknande hade inte Norran eller Håkan Lindh reagerat lika kraftfullt. Det är också intressant, om man nu gillar att bli förstummad...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Allianspartisten 2009-11-04 22:40

Avsked
Här kan inget annat än omedelbart avsked för denna lärare vara aktuellt. Händelsen bör dessutom polisanmälas så att det i grunden utreds vilka lagar som brutits.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rulle 2009-11-04 22:28

Rulle
Ja, det tycker jag med! Hur ska Norran annars veta att det är jag som är den riktiga Rulle!? Det blir så tjorvigt om alla ska missförstå mig, Rulle, och tro att jag skriver nonsens här när det egentligen är en annan Rulle som hela tiden skriver i stor sett samma nonsens. Nån ordning och reda måste det vara nu.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Viktor 2009-11-04 20:03

Dan Jag stödjer dig!
Jag tycker det är konstigt att folk blir förbannade med tanke på att skolan skall erbjuda fakta! ingen säger att det finns ett fakta fel i formuleringen av frågan? Borgarbrackernas skattesänkningar innebär några hundra mer för oss låginkomstagare och en tusenlapp mer minst för höginkomsttagarna! För att citera glesbygden "Någonting jer lurt när snuset blir så förbannat dyrt"

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Elev 2009-11-04 20:02

Lägg ner !
Jag är en elev med egna åsikter och värderingar som undevisas av Daniel Ådin.
Alla lärare jag haft under min skoltid har på något sätt tillfört sina egna åsikter och värderingar om saker och ting. alla har vi EGNA åsikter och värderingar,om en lärare ber mig stjäla en telefon gör jag det då ? nej.
ber en lärare mig rösta på (s) och mina värderingar och åsikter stämmer överens med moderaterna röstar jag på (s) då ? NEJ!
Jag tror att nästan alla i klassen vet att daniel skämtar mycket och de ser inte detta så allvarligt som föräldrarna och poliktikerna gör. så lägg ner!!!
// En förbannad Moderat som skäms över sitt parti som tror så lite om det mänskliga eget tänkandet !

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Umeåregionen 2009-11-04 19:30

Mycket förvånad
Fick nyss syn på den här skandalen via en av ledarskribenterna i VK. Brukar sällan läsa kommentarer och aldrig i Norran, men har här läst alla. Jag är helt förstummad över andelen som menar att en lärare kan göra så här. Vi är mitt i den värsta finans- och konjunkturkrisen sedan 30-talet och en lärare formulerar en politiskt vinklad uppgift som är så enögt Alliansdemoniserande att Hitler och Mussolini hade blivit gröna (röda?) av avund.
Har hört berättelser om Skellefteås socialdemokrati och dess demokratisyn som jag inte velat tro på. Bilden har inte stämt med de skelleftebor jag känner. När jag läser det här börjar jag undra. ÄR det så här illa?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Johan Fahlman 2009-11-04 18:58

Inte förvånad
Man blir inte förvånad att ständigt höra vänstervridna insnöade Skellefteåbor skylla en global finanskris på den svenska alliansen. Det är ju som bekant inte bara Sveriges ekonomi som är i botten. Men visst är det moderaternas fel att GM sagt upp folk i USA och att barn i tredje världen svälter också. Toblerone Sahlin kan säkert vänd världen igen. Hon verkar ju va jättesmart

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Missnöjd 2009-11-04 14:37

Fel fokus
Det verkar som att nästan alla som kommenterar artikeln inte begriper vad det handlar om, i dagens skola får inte lärare propagera eller indoktrinera elever med vare sig politiska, religiösa eller diskriminerande åsikter, sedan är det helt ointressant vad ni tycker.
Läraren i fråga har gjort ett allvarligt regelbrott och kunde lika gärna ha stått och propagerat för nynazism som för sossepolitik, det är inte vidkommande vad han propagerar om.
Alla som inte klarar av att förstå det verkar vara väldigt dåligt pålästa hur en demokrati fungerar.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rulle 2009-11-04 14:30

Två lika
Alla som skriver inlägg skall väl kunna identifieras. Därför måste Norras begära fullständigt namn och adress. Om man sedan signerar inlägg med bara förnamnet så skall registreringen förhindra att det blir två lika. Den senare registrerad kan t.ex. kallas; "Rulle På", "Full Rulle" eller kort och gott "Rulle 2".

Mvh., Rulle

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-04 13:28

Läxa
Han skulle istället ha skrivit: "En fyrpartiregering (bestående av ett stort parti, vars politik man följer, stödda av tre mindre stödpartier) har kört ett litet lands ekonomi i botten, genom att genomföra ideologiska skattesänkningar i högkonjunktur och sedan fortsätta med skattesänkningarna in i en global finanskris.". Hade alla varit nöjda då? Att alla vuxna struntar i det viktiga, alltså själva frågeställningen: "Vad finns det för för- och nackdelar med dina förslag? Vad får de för konsekvenser." och istället börjar tramsa är beklämmande. Tur att iallafall eleverna verkar förstå vad det handlar om. En nyttig läxa i hur världen och media fungerar.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tord 2009-11-04 12:03

Nähä
Då kanske NORRAN kan höra med de VUXNA eleverna vad de ansåg?
En annan vinkel:
Högern underskattar elevernas intelligens och det om något borde uppröra eleverna. Till Tord: Vi kan inte ta in kopierade texter från andra tidningar. Mvh /Webbred.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-04 11:45

Smyga
Det "roliga" i denna "affär" är att friskolor är bra, oavsett ägare och att de ger högre betyg utan prestation. Ingen skandal här. Mer friskolor. När Daniel, vars elever som vet hans ståndpunkt och fått inpräntat att de ska bilda sig sin egen uppfattning, skriver uppenbart vinklat blir det rabalder. Klumpigt, javisst. Och friskolor smyger in vad de vill i undervisningen och klarar sig undan folk-och mediastorm. Eftersom friskolor per automatik är så bra. Inga rubriker. Allt bra?

"Undervisningen i våra skolor ska vara saklig, objektiv och utan politisk eller religiös vinkling".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lars Olofsson 2009-11-04 11:44

Ang LO/Aftonbladet
"Affären är ekonomiskt fördelaktig för LO. LO blir ägare på samma villkor som Schibsted och förlorar inget av det inflytande över Aftonbladet som är viktigt för LO. Den i avtalet angivna köpeskillingen för aktieöverlåtelsen uppgår till 115 miljoner kronor.

Såväl det gamla som det nya avtalet ger LO inflytande över Aftonbladets politiska inriktning medan Schibsted i princip ensamt bestämmer i frågor av renodlat affärsmässig karaktär."

Se vidare: http://www.skane.lo.se/distrikt/skane/home.nsf/unidView/6F9C735F9320A278C12575D8003A250F

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av CG 2009-11-04 11:41

Objektiv
Att undervisa i nationalekonomi eller politisk ekonomi är inte lätt. Det är ingen objektiv vetenskap utan värderingar. Det handlar om resursfördelning. Om vilka som skapar resursern och hur dessa resurser ska fördelas. Hur detta ska ske råder det delade meningar om. Frågan var bra ställd. De som retar sig på den måste vara känslig eller så förstår man sig inte på nationalekonomi.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rickard 2009-11-04 10:15

Propaganda?
Vilka äger media och vilken agenda har ägarna?...vilka äger de som producerar studiematerial och vilken agenda har de? Livet är fullt av propaganda från reklammakare till lobbyorganisationer...det är ett föräldraansvar att se till att barnen gör kloka val...i detta fall var inte ens barnen barn...de är 18-19 år..och de verkar inte tycka att det var något problem.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tord 2009-11-04 10:14

En annan vinkel:
Högern underskattar elevernas intelligens och det om något borde uppröra eleverna. Till Tord: Vi kan inte ta in kopierade texter från andra tidningar. Mvh /Webbred.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Oroad 2009-11-04 08:52

Agera Balderskolan
Jag vill se ett snabbt och starkt agerande av Balderskolans rektor och av myndigheterna, detta måste vara olagligt.
Jag vill se den börörda läraren bortplockad från tjänsten, han är inte lämplig att utbilda våra barn.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mats 2009-11-04 08:26

Poängen...
...måste väl ändå vara att oavsett om Daniel Ådin skulle ha rätt i sak, så är det väl självklart att vi ska ha en utbildning som inte indoktrinerar. Skulle bli mycket förvånad om inte även sansade s-politiker tar avstånd för formuleringen i frågan. Annars förespråkar man indirekt att exempelvis lärare med fascistiska åsikter har rätt att smyga in sina åsikter i undervisningen. Vill vi ha det så?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av asdf 2009-11-04 07:18

Verkar så
Är Håkan Lindh, fp. Så långt från verklighetenuppfattningen att han inte ser att det går åt helvete för de som blir sjuka och arbetslösa.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Håkan Lindh, fp 2009-11-04 06:44

Ska det vara så svårt att förstå?
Undervisningen i våra skolor ska vara saklig, objektiv och utan politisk eller religiös vinkling. Är det så svårt att förstå? Det handlar alltså INTE om man håller med Daniel Ådin i hans politiska uppfattning eller inte.

Hur skulle de se ut om det var fritt fram för varje lärare att vinkla undervisningen efter sina egna ideologiska uppfattningar och på det sättet tillåtas indoktrinera våra ungdomar?

De som råkarfå en moderat samhällskunskapslärare, få undervisningen vinklat åt det hållet. En annan lärare kör kommunistprofil på historelektionerna. Några elever får den tveksamma förmånen att undervisas av någon som torgför nationaldemokraternas syn på invandring och internationell solidaritet som en objektiv sanning. Vore det OK?

Eller tycker de kommentatorer som nu tycker Ådin gjort rätt, att politiskt vinklad undervisning är OK, men bara så länge den är socialdemokratisk?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tord 2009-11-04 06:44

Avbön?
Vi lever på 2000-talet. Vad är du, en munk?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lärare 2009-11-04 06:44

En mening!
Det är fantastiskt hur mycket alla verkar veta om Ådins undervisning utifrån en enda mening på ett prov. Det som är intressant är väl ändå hur han bedömt elevernas svar, eller?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av BK 2009-11-04 06:44

DK
Så du litar inte till dina egna insikter? Moget...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av jagx2 2009-11-04 06:44

Rubrik är obligatorisk
jagx3, ja, jag är eliten som flyttat.
Skellefteå ebjöd mig inget efter min skolgång.
Och såhär 20 år senare tänker jag absolut inte flytta tillbaka.
Varken mina barn eller min fru pratar svenska, så dom skulle troligtvis få det lite halvsvårt i skellefteå.

Min åsikt kvarstår, det ekonomiska läget ser likadant ut så gott som överallt i världen och jag är övertygad om att det inte är Alliansens fel i alla länder.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lelle Lampa 2009-11-04 06:42

Pelle, Kajsa och matte
Tänk bara hur många gånger man har sett räkneexempel där Pelle har åtta äpplen och Kajsa har fyra... Tänk om det är tvärtom. Eller att det är mitt i smällkalla vintern och alla äpplen har försvunnit i snön. Vems fel är det då? Alliansens kanske? De har uppenbarligen inte gjort tillräckligt för att främja den globala uppvärmningen. Släpp sargen å visa lite spelglädje för i helvete!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av ÅBm 2009-11-04 06:41

Okunnigt Orion
Det var länge sen som LO ägde Aftonbladet, och vilken morrontidning ägs av LO? DN, Sv D , GP, Di som är de största har alla privata storägare. Hur vet du att Journalister är "vänster"? De flesta som läser på journalisthögskolan kommer från borgarklass tex. Det är knappast troligt att de skulle vara mer vänster.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Sofi 2009-11-04 06:40

Klavertramp
Jag tror säkert att läraren ifråga kan vara en duktig sådan, men det är ju inte det frågan handlar om. Han har gått över gränsen och borde ha tänkt sig för. Som lärare ska han vara neutral, sosse får han vara utanför klassrummet. Jag förstår att ingen kan vara helt opolitisk, men detta var ett klavertramp.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jim 2009-11-04 06:40

propaganda finns
propaganda finns överallt. Det bästa man kan göra är att lära sina barn att tänka kritiskt.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Göran 2009-11-04 06:39

Re: Hanna
Det står ju klart och tydligt i artiklarna att han inte enbart bedriver olämplig propaganda skolan utan även i politiken!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Ke 2009-11-04 06:39

Mest korkade
är de som varje gång det är en nätdebatt börjar dra alla Skelleftebor över en kam. Troligen är det de som av någon anledning är sura på bygden och som själva är "JANNTE störda" och som nu påstår sig vara "utflyttade". De som försöker svärta ner hela bygden för vad en liten lite klick skriver. Dessutom är inte kommentarerna i övrigt annorlunda här än på andra håll. Det är lika stora variationer i debatterna överallt. Och dessa korkade generalister finns oxå överallt. Ofta brukar de dra hela Sverige över en kam. som "Typiskt Svenskt" etc.
Inslag i denna debatt är mindre sakliga men så är det överallt och inte sällan i de TV styrda.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Bm 2009-11-04 06:38

Okunnigt
Orion, Under vilken sten sitter du? LO äger inte någon stor tidning idag. Aftonbladet såldes för länge sen till Norska ägare. och namnge de stora morrontidningarna som är Lo ägda. DN (fp), Svd, SydSvenskan(M), GP (fp)och DI(ägd av SAF) är de största morrontidningarna som alla är borgeligt styrda.
Att den stora mängden journalister kommer från borgeliga hem är klart belagt i undersökningar från journalistutbildningar. Huruvida de då är mer höger eller vänster vet ingen då det aldrig skulle gå att kartlägga. Men det har länge varit en mytbild att journalister är vänster som nog beror på att högerpropagandan är stark. Om man tar de gamla politiska utfrågarna de s,k, "Ona" så har ju nu alla bevisligen visat sig stå till höger.
Att de flesta tv- kanaler är privatägda är ett faktum.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Elisabet 2009-11-04 06:37

På något sätt blir vi påverkade
Högst intressant!
Detta bevisar ju bara att eleverna i skolan alltid blir påverkade i någon riktning även om det heter att så inte får ske. Allt snack om konfessionella skolor och hjärntvätt borde få mindre proportioner nu. Detta visar vad som rör sig under utan i många kommunala klasser även om detta var ett grovt undantag. Vi är ett ursocialistiskt land och eleverna blir påverkade i den riktningen ganska ofta. Något som även vore intressant att granska är de svenska dagstidningarna och hur vänstervinklade journalisterna är. Hörde statistik om att 90% av Expressens journalister är vänstervridna, någon som vet om det stämmer? Hur objektiv blir i såna fall rapporteringen från t ex Mellanöstern då?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Google 2009-11-04 06:37

Orion
I Sveriges största tidning Aftonbladet äger Schibsted 91 procent av aktierna och LO har nio procent av aktierna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Hanna 2009-11-03 23:09

Bara VG
Inte den bästa frågan med tanke på att jag bara fick VG på provet. Undra om det finns chans att överklaga provresultatet med tanke på uppmärksamheten kring frågans formulering istället för att vara noga med svaret... Förövrigt driver inte Ådin olämplig propaganda i klassrummet.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Siv 2009-11-03 23:08

...
... löjligt att göra så stor sak av det hela, men det kanske bara är för att formuleringen råkar ha lite sanning i sig.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Greedy 2009-11-03 23:05

Okunniga
När man läser bland kommentarerna blir jag nästan lite rädd när jag ser hur många okunniga och illa insatta personer det bor här.
Som sagts tidigare här också, tror ni verkligen att "lilla" Sverige hade kunnat få stopp på den kris som nu råder (även om den börjar vända igen så sakta)? Att vi hade kunnat stå utanför den kris som började i USA? En exportmarknad vi är beroende av? Får vi inte exportera försvinner arbetstillfällen här också, och det oberoende vilka som sitter som regering. Att Alliansen har minskat statsskulden med åtskilliga miljarder (den är betydligt lägre nu än när de tog över makten (S har alltså satt Sverige i en skuldfälla med sina bidrag)) får man sällan eller aldrig höra.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Svensk 2009-11-03 22:55

Ådin
Alla har rätt att ha en åsikt, även lärare, det är åsiktsfrihet i landet.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Orion 2009-11-03 20:49

...
Rakel: Sveriges största tidning ägs av LO, och finns ett helt gäng med morgontidningar som även de är direktägda av LO, 80% av media är definintivt inte borgerlig, och till det bör även tilläggas att journalister är betydligt mer vänster än övriga befolkningen: http://en.wikipedia.org/wiki/Media_of_Sweden#cite_note-jmg-1

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av mr2 2009-11-03 20:46

Ironiskt
Man kan skratta åt ironin i denna debatt. Man utgår från sina egna politiska värderingar i en fråga som inte har ett dugg med politik att göra. Att frågan sedan handlar om att inte blanda in sina politiska värderingar i ett annat sammanhang gör ju denna debatt till ett fulländat exempel på hur dumma vi människor kan vara.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fredrik Nilsson 2009-11-03 19:00

Ingen politik i skolan
Jag har under 2007 haft Danne som lärare, hann ryckte in vid 1-2 tillfällen när min ordinarie samhällslärare inte kunde ha lektionen. Där skulle han lära oss om liberalism, konservatism mm. Om jag granskar det han lärde oss med kritiska ögon så kommer jag fortfarande fram till att undervisningen var opolitisk och fri från politiska favoritiseringar.

Det är olyckligt att just detta exempel används i provfrågan, oavsett hur verkligheten ser ut så ser vi ju alla verkligheten med olika ögon, även om många säkert beskyller kapitalismen för den ekonomiska krisen (aka BANK-krisen).
Daniel Ådin får anstränga sig för att inte låta sin politiska färg synas i skolundervisningen, något hann mig veterligen lyckats bra med innan.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Oproffsigt 2009-11-03 18:55

En lärare...
..ska vara opartisk. Punkt.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Joakim 2009-11-03 18:36

ha ha ha
I vanliga fall brukar jag tycka att S är ganska fega, miljöfrågor, hur man ser på friskolor etc. Men här är det en som vågar sticka ut på kanske inte det mest begåvade sättet, men lika fullt han vågade ta bladet från munnen. Och när allt har lagt sig kommer hela den här affären att leda till något bra, att folk/elever vågar ifrågasätta, våga tänka fritt, tvärt emot vad Jan Björklund vill eftersträva med sin korvstoppning och betygshets. Dessutom Daniel, nu har du blivit en kändis mot din vilja. Hur kul som helst.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rakel 2009-11-03 18:34

En storm i ett vattenglas.
Svar till anonym. Pressen ,media är till 80% borgelig, skolan består till största delen av folkpartister.
Det är väl känt att Lärare är övervägande FP-are.
Hur mycket smygpropaganda kommer inte de med.

Det fel Daniel gjorde var att nämna ordet Borgliga.
Om han skrivit följande.
-Sveriges ekonomi är körd i botten: Eftersom ingen annan tycks vara villig ta ansvar för ekonomin....-

Därmed hade inget hänt. men alliansen de är ju framme och gnäller jämt om småsaker.
Finns ingen gnäligare alliansoposition i Landet är den i Skellefteå.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av DK 2009-11-03 18:28

Till hoppla
Haha. Läser norran gör man mest för att bygga upp insikten att man gjorde helt rätt i att flytta.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av hoppla 2009-11-03 18:02

Utflyttad
..men du läser fortfarande Norran? Du kommer tillbaka en vacker dag.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mr2 2009-11-03 18:02

Till "Lärare"
Hur vet du att Ådin inte framför alla partiers budskap? Önskar att jag blev undervisad av den lärare som lyckades göra det i en enda mening. En gymnasiekurs omfattar minst 50 lektionstimmar samt ett antal prov och uppgifter, ändå tycks det räcka med en illa formulerad mening för att hela Skellefteå ska veta exakt hur Ådin bedriver sin undervisning.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fd elev 2009-11-03 18:01

Jag tror...
...att Danile formulerade frågan så som han gjorde eftersom att den skulle gälla nutiden. Vi har ju en borgerlig regering i dagsläget så jag tycker inte att det är några konstigheter med frågans formulering. Men naturligtvis förstår jag hur ni som inte håller med tänker.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Avbön tack! 2009-11-03 18:01

Det tycks...
...som om även de flesta s-märkta inlägg här inser att Ådin gjorde fel i detta fall. Läsarnas omröstning visar det också.

Ådin borde inse att han gjorde fel, och göra avbön. Det skulle han vinna en viss respekt för. En lärare ska inte bedriva politisk propaganda på lektionstid. Hans uppgift är att lära eleverna att vara självständiga och att tillämpa ett kritiskt synsätt. Då måste man vara objektiv.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rulle 2009-11-03 17:59

Rulle
Vaddå "registrerat" Rulle? Har du ensamrätt på det namnet? Hur ska Norran veta att det är en synonym? Det har heller inte skett någon "förväxling". Någon kallar sig Rulle likväl som det finns många "AIK-supporter" och "Anonym". Ska Norran kolla vem "Anonym" är varenda gång "Anonym" skriver en kommentar så blir det nog väldigt krångligt, tror du inte det?

Kan du förklara hur du fått ensamrätt på "Rulle"?

/Rulle

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Erik 2009-11-03 17:57

Bra!
Det är ju SANT, vad är problemet? En helt legitim fråga!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Hans 2009-11-03 17:57

gulleplutt
"Man undrar hur många av dom som skriver kommentarer fick rätt på säkerhetsfrågan"

Det var väl inte så genomtänkt va? Vad tror du själv, 80%? Mer?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Berit Ögren 2009-11-03 17:56

Det löste sig bra.
Balderskolans förklaring låter lysande!
Vad skönt att det löste sig på ett positivt sätt och vilken höjdare att eleverna får besök av politikerna, det hoppas jag att alla politiker ställer upp på. Med andra ord så kan man dra slutsatsen att Daniel Ådin är den som bidrar till politisk debatt i skolorna betydligt mer än någon annan politiker i denna stad. Grattis till ett gott utfall!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av SSUare 2009-11-03 17:53

Bra jobbat Daniel!!
Han har ju rätt! Bra att få eleverna att försöka lösa det så kanske dom får mera förtroende för den socialdemokratiska politiken som folk borde ha. Utan den socialdemokratiska politiken hade vi inte haft ett sverige som är så bra som det är idag! Tyvärr håller borgarna på att försämra sverige men jag hoppar sveriges befolkning inser det innan det för försent!! Kom igen, rädda Sverige! Rösta rött!!!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Daniel Ådin 2009-11-03 17:52

Jag håller med
Svar till "Majoriteten"...... Jag håller också med om att det var en olycklig formulering! Det har jag sagt sedan detta seglade upp!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Indian Charlie 2009-11-03 17:51

Inte professionellt och rent utav skrämmande!
Så oerhört tragiskt av en lärare som ska vara opartisk och professionell. Han väger in en egen bedömning av Sveriges ekonomi och orsakerna till att det blivit en lågkonjunktur. Sveriges ekonomi är ju totalt påverkad av världsekonomin och här har våra inhemska politiska beslut mycket liten betydelse. Sedan så vill väl ingen Socialdemokrat erkänna sitt eget partis vanstyre av Sverige under flera mandatperioder i modern tid, med bidragsfuskande och utnyttjande av våra välfärdssystem till max.

Om någon har kört Sveriges konkurrenskraft i botten så är det Socialdemokraterna själva med Göran P i spetsen under föregående mandatperiod.

Hoppas verkligen på Reinfeldt ännu en mandatperiod. Kompetentare regering har vi sällan skådat i Sveriges historia.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Utflyttad 2009-11-03 17:46

Skrämmande kommentarer
Håller fullständigt med signaturen "Korkade Skellefteåbor". Tur att man flyttat...

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Per 2009-11-03 17:45

Fel av läraren
Till alla er som försvarar denna formulering; Det är faktiskt så att det är inte första gången den har förekommit, stor del av debatten är ju att provfrågan även använts före valet 2006 INNAN det blev borgerlig regering.

Och till de som tror att Sveriges ekonomi gått dåligt på grund av borgarna kan ju ta och läsa på lite ekonomi innan de uttalar sig.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av win 2009-11-03 17:43

Sparken direkt
Typiskt sosse-trix.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Markman 2009-11-03 17:43

Vissa här borde lära sig att läsa ordentligt
De första två meningarna är inte uppställt som ett fiktivt scenario, utan som ett påstående. En normalt funtad människa borde väl rimligtvis inse det olämpliga med att uttrycka sig som Ådin gör här, oavsett sanningshalten i påståendet. Hur svårt hade det varit att skriva t.ex. "Tänk dig scenariot att Sveriges ekonomi i botten...."?? Då kan alla tolka det som de vill, vems felet är osv. Sen att vissa här vill låta påskina att det är den Borgerliga regeringens fel att det är lågkonjunktur i hela världen nu är ju nästan lika komiskt som det är tragiskt.. Skrämmande!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Robert 2009-11-03 17:43

Inte förvånad
Minns när frun gick SFI och skulle få politisk info före valet 2002 och läraren bjöd in bara ett parti och det var socialdemokraterna

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rulle 2009-11-03 17:38

Fel Rulle
Eftersom jag för ett antal år sedan registrerat synonymen "Rulle" trodde jag att Norran respekterade det. Nu finns här an annan "Rulle", men inte med mitt inlägg. Någonstans
har en förväxling uppstått.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av jagx3 2009-11-03 17:18

jagx2
och du tillhör eliten som flytt staan? nåja, du kommer tillbaka som alla andra.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av PressK 2009-11-03 17:17

Presskonferensen
Hur gick presskonferensen? Vad sa man från Balderskolans sida?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av gulleplutt 2009-11-03 17:17

föga förvånande
Man förstår att lärare som detta skapar nya S väljare
Om man inte får lära sig ekonomiska relationer ur verkligheten
så är det klart att man tycker att det stämmer

Man undrar hur många av dom som skriver kommentarer fick rätt på säkerhetsfrågan

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Simon Lidén 2009-11-03 17:16

Det handlar om makt.
Även om Daniel självklart går över gränsen, så är detta grova politiska spel löjeväckande. Detta är alliansens chans att dumgöra sina motståndare, en chans som de tar utan att tveka. Det handlar egentligen inte om Ådin, vad han gjort och gör; andra lärare jag träffat har en mycket mer selekterad och riktad utbildning. Det handlar om att löjliggöra, och det handlar om att vinna makt i Sverige. Hade inte han varit uppsatt politiker så skulle aldrig detta mediedrev uppstått.

Dock ska vi inte glömma att han i sakfrågan har gjort fel, enligt min uppfattning och syn skolans uppgift.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av lars-Åke 2009-11-03 17:15

Balderskolans förklaring
Så här lyder baldersskolans förklaring

"Undervisningen i samhällskunskap ska i möjligaste mån vara partipolitiskt objektiv och opartisk. Detta innebär att olika politiska ställningstaganden ska redovisas och diskuteras. Om läraren själv har tagit tydlig ställning politiskt, innebär det inte någon nackdel förutsatt att olika åsikter redovisas och balanseras. Den politiska debatten ska stimuleras i skolans värld. Det vill vi uppmuntra till.

Det prov som nu förekommit i debatten har haft som syfte att motivera eleverna att tänka i politiska termer och ställningstaganden. Detta är bra. Det är en mening i provet som är olycklig och som borde ha formulerats på ett annat sätt.

Detta avser vi i skolan rätta till genom att rekommendera elever och lärare i berörd klass att inbjuda politiker från olika politiska partier i Gymnasienämnden i Skellefteå till klassen för att belysa den aktuella frågeställningen från olika politiska ståndpunkter. Detta för att den olyckliga formuleringen i fråga 2 på provet ej ska framstå som en ?doktrin? utan som en åsikt i ett tänkt politiskt scenario.

BALDERSKOLAN 2009.11.03




Ola Andersson Birgitta Fahlén Daniel Ådin"

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Maria Wiiksten (KD) 2009-11-03 17:13

Skilja mellan åsikter och yrkesroll
Det är oehört viktigt i sitt uppdrag som lärare att skilja mellan sina egna åsikter och den kunkskap man ska förmedla. Deklararerar man sin åsikt i en fråga är det än vitktigare att ge den andra sidan en objektiv beskrivning.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Anti-borgare 2009-11-03 17:12

Upp till Kamp mot borgeliga politiken
Läser attförsäkringskassan idag åkt dit för diskriminering. Försäkringskassan kör
med den politik de är ålagda , allstå alliansens politik.
Borgeliga regering inte bara kör landets ekonomi i botten ,'¨man har dessutom diskriminerat sjuka, arbetslösa, liksom pensionärer.
Att Daniel omtalar det är på tiden. Vi borde vara fler som gör det.

Upp till kamp innan detta Land kryllar av uteliggare som fryser ihjäl.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Klara 2009-11-03 17:10

Stenkrossen försvarar
Ja, så var den socialdemokratiska stenkrossen igång igen. Tror ni verkligen att gemene man tycker att det är ok att en lärare nyttjar sin ställning på det sätt som Daniel Ådin gjort?! Som lärare har man mycket inflytande och det måste man ju hantera med varsamhet. Tänk om någon lärare är främlingsfientlig och använder sina synpunkter i ett prov - hur skulle det vara? Ådin erkänner ju själv att han gjort fel, då blir det ju bara pinsamt att hans partikompisar försöker att övertyga oss andra läsare att han gjort rätt.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Annica i sjukvården 2009-11-03 16:49

Sjukvården
En stilla undran från oss som jobbar inom landstinget. Visst har sossarna styrt kommun och landsting i flera tiotal år?? Här är också ekonomin körd i botten!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av jagx2 2009-11-03 16:47

Rubrik är obligatorisk
Bra Skellefteå, ni verkar ha full koll på vad som händer utanför kommunens gränser, och utanför landets gränser för den delen.

Mest troligtvis är det Alliansregeringens fel att även Storbrittanien, Frankrike, Tyskland...osv har ekonomier som "gått i botten"

Ni har mycket att lära om världekonomi, det märks.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Nixon 2009-11-03 16:46

Majoriteten...
...2/3 delar av de 350 som röstat i den mest s märkta tidningen i hela Sverige, i Sveriges mesta s stad, att de tycker det var olämpligt av Ådin, säger väl allt. Det visar att det trots allt även finns ganska vettiga sossar.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fredrik 2009-11-03 16:45

Ådinpower!
Vi är många som står bakom Daniel Ådin! Han är en slipad person som alltid ställer sig på de svagas sida och i praktiken jobbar för det. Att ta en lösryckt formulering på en examinerande uppgift är inte hållbart. Ådin gör ett bra jobb, i arbetet, och i politiken.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Grillan 2009-11-03 16:37

Bra
Heja Daniel, håller med att det är ju borgarna som kört ekonomin i botten. Detta visste vi ju skulle ske när de kom till makten.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Storasyster 2009-11-03 16:20

Heja Daniel Ådin
Varför skulle det vara fel? I vårt samhälle gäller ju att "ta för sig" och "höras allra mest" så kör på Ådin, du kanske kan få några elever att ta ställning mot den hiskeliga politik och inställning hos medborgarna som bedrivs och är ett faktum idag idag. Varje räddad själ är ett pluss.

Det finns hopp trots allt, det behöver vi. Heja Daniel Ådin.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rickard 2009-11-03 16:15

Mörkrädd
Jag blir bara mörkrädd när jag läser bland kommentarerna här. Bara hoppas att inte alla sossar är lika korkade, för då ser inte framtiden ljus ut.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Elev 2009-11-03 16:10

hoppas inte
Hoppas inte han får sparken eller nått sånt, Han är en bra lärare !

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Susanna 2009-11-03 16:10

ja
Förvisso har ju läraren helt rätt, och även om han säger sig mena att frågan är rent hypotetisk är det ju lustigt att han skyller just på den borgerliga regeringen när den just nu har makten och han tillhör ett av oppositionspartierna. Det kanske hade varit mer lämpligt att bara skriva "en regering"? Samtidigt som jag, och många med mig, anser att den nuvarande regeringen inte sköter sitt jobb på rätt sätt, ska inte utbildningen i samhällskunskap vara propaganda för vare sig den ena eller andra sidan utan den måste vara så opartisk som möjligt. Självklart vill väl de flesta att andra ska dela ens politiska åsikter men för den skull måste utbildningen vara saklig. Att den borgerliga politiken helt har misslyckats på grund av den politik de för och inte på konjunkturläget i hela världen är bara en åsikt, inte vetenskapligt belagd, lika lite som det är vetenskapligt s bekräftat att det skulle gått bättre/sämre men en röd regering. Han måste verkligen lära sig skilja på sina roller för bortsett från inledningen på frågan var den mycket bra och ger eleverna möjlighet att tänka efter.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Tomas 2009-11-03 16:08

Felmedicinerade sossar
Vilken liten sorglig sossestad Skellefteå är. Riktigt pinsamt att läsa kommentarerna. Klart att man får tycka att det är borgarnas fel att stora delar av världsekonomin befinner sig i recession, men att ni inte inser att det är fel att som lärare indoktrinera barn och ungdomar med sin egen politiska övertygelse är direkt skrämmande.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av anonym 2009-11-03 16:06

Blåögd
Trodde inte det var sant att sådant här kunde förekomma. Vilken (smyg)propaganda förs under lektionerna som vi aldrig får reda på?? Hur kraftfulla reaktioner skulle det inte ha blivit om t.ex. en moderat lärare hade ställt samma fråga om socialdemokraterna, när dessa regerade! Jag är helt säker på att den läraren hade blivit anmäld, ja kanske avskedad.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Sanningen 2009-11-03 16:06

Ej olämpligt
Klart han kan formulera frågan så när det är fakta. Alliansen tog över Sverige då stod vi på topp titta hur vårt land ser ut idag. Klyftorna ökar och de fattiga blir ännu fattigare. Jobben som utlovades blev större arbetslöshet osv. Står helt på din sida Ådin och jag vore tacksam om mina barn hade lärare som dej.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Peter 2009-11-03 15:31

inte fel
Förutsatt att frågan hade formulerats på samma sätt, fast med "Den socialdemokratiska regeringen" om det varit dom som suttit vid makten och åstadkommit dessa bekymmer, så är det väl inget fel på frågan?

Tycker att det är en lysande diskussionsfråga.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Mr 2009-11-03 15:31

Det handlar om utbildning.
Jag tycker att det är försvarbart eftersom ett hemprov ofta bygger på att man ska ta ställning till ett hypotetisk scenario vilket innebär att det som målas upp i provet inte behöver ha något med verkligheten att göra. Men Ådin kanske ändå tyckte att det vore konstigt att skriva att sossarna hade kört Sveriges ekonomi i botten när det inte är de som styr landet. Om det inte är tillåtet för en socialdemokrat att få sina elever att reflektera och analysera olika politiska scenarior pga sin egen partitillhörighet så får väl skolorna börja anställa folk som helt saknar politiskt intresse, dock så blir det väl svårt för dessa att undervisa i politik.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Demokraten 2009-11-03 15:30

Borgerliga regeringen
Daniel Ådin säger sanningen, och vågar stå för den. Sanningen är jobbig för många människor.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Kvalitativ undervisning? 2009-11-03 15:30

Korkat och olämpligt
Att uttrycka sig eller formulera frågeställningar på det sätt som Daniel Ådin har gjort är att gå över gränsen. Propaganda - definitivt!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Insikt 2009-11-03 15:28

Korkade Skelleftebor
Om Skelleftebornas åsikter representeras av kommentatorerna Berit resp anonym finns det nog inget hopp om en framtid för Skellefteå med omnejd. Om man verkligen på fullaste allvar ens tror en enda sekund på att finanskrisen/lågkonjunkturen orsakats av regeringen i ett land som består av en promille av världens befolkning och bärs upp av en ekonomi som i princip är helt exportberoende, då är man ute och cyklar.
Man såg samma tendens i insändarkommentarerna då Utternbåtar,Wipro och Note flyttar
utomlands, ingen tycks inse att lönerna utomlands är en bråkdel av vad de är i Sverige, och att närmarknaden är 100 gånger större i vilket annat land som helst. Att dessa företag flyttade var ju också den sittande regeringens fel att döma av kommentarerna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Anon 2009-11-03 15:26

Tragiskt
Kan dem läsa frågan igen? Detta är en fråga som gör att du ska sätta dig in i situationen OM det vore den Borgerliga regeringen som sänkt ekonomin.

Han kunde ha sagt Alliansen och det skulle ändå vara en fråga där man ska sätta sig in i situationen och redogöra för hur man kan lösa det om det är den regeringen som styr.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Peter 2009-11-03 15:22

Bra
Mycket bra att någon protesterar mot detta maktmissbruk som regeringen håller på med.
det värsta är att Daniel har rätt.
Bra jobbat Daniel

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Fredrik 2009-11-03 15:21

Olämpligt
T.o.m. socialdemokrater borde kunna inse det olämpliga i att lärare försöker lära barn vilket parti de bör rösta på.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Lärare 2009-11-03 15:20

Förfärligt!
Oerhört oprofessionellt!
Det är både skrämmande och upprörande att en lärare agerar på ett sådant sätt! Jag anser att man som lärare bör lyfta fram alla partiers positiva och negativa aspekter, med ett neutralt förhållningssätt, så att eleverna själva får ta ställning och fatta ett demokratiskt beslut! Vi lärare äger inte rätten att sätta oss över elevernas beslut och tankar! Politiskt propaganda hör inte hemma i dagens skola!!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Per S 2009-11-03 15:19

Lustigt
Tycker det är lustigt hur folk, i dessa kommentarer, påstår att påståendet faktiskt stämmer.

På intet sätt har alliansen drivit Sveriges finanser nedåt. Den globala finanskrisen har drivit ner antalet arbetstillfällen och därav upp antalet arbetslösa. Detta har i sin tur, givetvis minskat skatteintäkterna och ökat utgifter för det sociala skyddsnätet. Det är dock inte något som alliansregeringen har haft någon större inverkan på, än mindre dess politik. Snarare har man värnat om att betala av statsskulden, hålla en sund budget och satsa sig ur krisen på investeringar och stimuleringsåtgärder i stället för att höja bidrag och döpa om arbetsmarknadspolitiska åtgärder till fina namn så de inte räknas in i antalet arbetslösa.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Rulle 2009-11-03 15:18

Och?
Skolan har ju skolpräster som springer i skolan och propagerar för sin tro, vad är skillnaden?

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av PartiFri 2009-11-03 15:15

Pinsamt
Precis som man i skolan bör fokusera på att lära ut "Religion" framför Kristendom så bör man lära ut "Politik och Samhällskunskap" inte socialdemokrati, liberalism eller någon annan ideologi. Om en person som inte kan skilja sitt politiska engagemang från sitt yrke så måste han/hon få en reprimand eller finna sig i att spä på ett växande politikerförakt.

Det är pinsamt att läsa men det kommer säkerligen enbart resultera i att någon uttalar sig att "Det var olämpligt..." och att Daniel själv kommenterar med att "Jag tänkte mig inte för... Hade inte för avsikt att...".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Dalis 2009-11-03 15:13

Sanning
han har ju bara så rätt i det som står på provet..!!!
Man kan ju inte precis säga att alliansen har precis lyckats...fan det har väl aldrig försvunnit så mycket jobb sen dom där kom i makten...!!
Helt rätt formulerat i mina ögon sett...!!'
Jag backar hans formulering 100%

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Agneta 2009-11-03 15:11

Bra gjort!
Du har mitt stöd Daniel! Bra att du vågar säga den uppenbara sanningen.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Elof 2009-11-03 14:50

Väsnter
Lärare överlag försöker väl alltid köra med sin vänsterpropaganda. Går säkert hem i sosse-staaan där många tydligen saknar all verklighetsförankring!

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Jake 2009-11-03 14:48

Så kan man också göra
Ja, man kan väl dra slutsatsen att det är tur att vi har vettiga privata skolor.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Olof 2009-11-03 14:42

Härligt!
Det som kanske är mest skrämmande är ju att han faktiskt har helt rätt. Klart alliansen tar illa upp över såna frågor, dom vill ju inte se sanningen. Sen undrar jag hur många lärare jag haft under hela min skolgång som smygit in sina liberala åsikter om ditten och datten.

Å ena sidan är det fel av honom att han använder sig av personliga åsikter men hade det blivit en lika stor grej av det hela om läraren varit moderat? Tror inte det. Alliansen gör nu allt de kan för att svartmåla en jkligt duktig politiker som värnar om samhällets svaga och utsatta. Lycka till Daniel, du har många anhängare bland skellefteborna.

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av Berit 2009-11-03 14:37

Helt galet
Kunde han inte hålla sig till sanningen istället? Det ska stå "den borgerliga regeringen har kört Sveriges ekonomi käpprätt rakt ner i dyngan, och är dessutom på något märkligt sätt stolta över det".

Abuse - anmäl

Pratbubbla Kommentar av anonym 2009-11-03 14:36

Helt rätt
Det är ju helt sant, bra att någon säger sanningen och kanske kan påverka ungdomarna att rösta rött.

Abuse - anmäl

Ledar- och idrottsstipendiater utsedda

Fler skidspår avgiftsbelagda

Fler skidspår avgiftsbelagda

Burviks sommarkoloni läggs ner

Burviks sommarkoloni läggs ner

"Det var olämpligt och onödigt"

"Det var olämpligt och onödigt"

Närmare park för brädåkare

Närmare park för brädåkare

Mest lästa på Norran

Mest lästa senaste veckan

Laddar...

Mest lästa på "Fritidsnämnden"

Laddar...

Kräver att piren rivs

Campingarna sålda

Fritid Skellefteå kartlagt

Fritid Skellefteå kartlagt

Slut med gratis fiske i älven

Slut med gratis fiske i älven

Elljusspår läggs ner

Elljusspår läggs ner

Slaget om Norrvalla

Slaget om Norrvalla

"Spion" räknade badbesöken

"Spion" räknade badbesöken

Konstgräsplan på Anderstorp

Konstgräsplan på Anderstorp

Miljonsatsning räddar Boviksbadet?

Miljonsatsning räddar Boviksbadet?

Billigare gå till gården

Billigare gå till gården

Bevakningskamera på Eddahallen

Blålunda byter ägare

Blålunda byter ägare

Sänkt gräns på gymmen

Sänkt gräns på gymmen

Arv satsas på omklädningsrum

Myckles klubbhus spräckte kalkylen

Sång sänker hallhyra

Sång sänker hallhyra

Plåster på såren för kanotklubben

Medle satsar på ny sarg

Bidrag bygger bastu i Burvik

Ny brygga för fler fiskare vid Lejonström

Ny brygga för fler fiskare vid Lejonström

Miljonsatsning på byalokalen i Ragvaldsträsk

Filadelfiabesökare mot högre höjder

Mera pengar till fotbollshall

Skejtarna har hitta hem

Skejtarna har hitta hem

Miljonsatsning på Skellefteå Kraft Arena

Miljonsatsning på Skellefteå Kraft Arena

Ny arena - ett krav inom fem år

Ny arena - ett krav inom fem år

Fritidsnämnden rasar: "Orimliga krav"

Kommun kompenserar kanotklubb

Dyrare manege och curlinghall

Dyrare manege och curlinghall

Konstgräset till Kåge

Konstgräset till Kåge

Stänger skridskobana

Seniorer kräver rabatt på Eddahallen

Seniorer kräver rabatt på Eddahallen

Efter tre år kom skrivelsen fram

Aktivitetspark får vänta

Aktivitetspark får vänta

Lokus Lokus Lokus

Lägg in annons

dagens lunch

Flyg från Umeå