Långa köer till kommunens kundtjänst hela veckan: ”Svårt att plocka in någon”

Under veckan har det varit långa köer för den som har valt knappval tre i Skellefteå kommuns kundtjänst.

Not Found2017-07-28 17:12

När Norran ringer på ett annat knappval efter lunchtid på fredagen är det cirka 40 minuters väntetid på knappval tre.

– Det är en i gruppen som är sjuk så vi har fått rodda runt och folk från andra grupper har hoppat in och stöttat upp. Sedan har vi en tre veckor lång upplärningsperiod på nyanställda, så det är svårt att plocka in någon, säger Peter Ekehult, kundtjänstchef.

Han säger att det generellt kommer in cirka 50 procent färre samtal under sommaren och att personalstyrkan därför också halveras under semestern.

– Vi har 28,7 tjänsteutrymmen i vanliga fall och nu är vi nere på 14,5. Så blir det en liten topp av samtal så är vi mycket skörare än under den vanliga säsongen.

I kundtjänst märks det tydligt när det är soligt väder.

– Då kommer det mindre samtal. När det är sämre väder tar folk tag i såna sysslor, och sånt är ju svårt att beräkna.

En annan förklaring till att just knappval tre kan ha långa köer är typen av samtal som tas emot.

– Det kan vara folk som börjar titta på bygglov och det blir ju ofta ganska långa, komplexa samtal eftersom det finns så mycket information och regler som ska gås igenom, säger Peter Ekehult.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om