Nya E4 förbi Yttervik, Innervik och Tjärn invigdes 2005. Det blev bra för byarna att slippa trafiken, men det blev sämre med bussförbindelserna. Bussar mellan Umeå och Skellefteå går inte in i byarna längre, det gör däremot bussarna som går Bureå-Skellefteå.
– På dagtid fungerar det bra med de turer som finns. Värre är det på kvällar, säger Sanna Viklund som bor i byn.
Förare fuskar
Lösningen blir då att ta sig ut till E4 där en del av Umebussarna enligt tidtabellen ska stanna. De kör då ner i rampen i korsningen mot Skelleftehamn.
Haken är dock att vissa förare fuskar. Man kan inte se om det står någon på hållplatsen då man svänger av från E4. Antingen kör förarna bara förbi, eller också upptäcker de resenären precis när de passerar uppe på E4. Då stannar de vid rampens uppfart och resenären känner att den bör springa för att chauffören inte ska åka iväg.
– Min lillasyster Lisa har blivit missad så här tre gånger, säger Sanna. Chauffören kör bara förbi utan att stanna alls.
Snopet, eftersom det är närmare 40 minuters gångväg tillhållplatsen, och lika långt tillbaka om man måste hem igen.
Tre kilometer
Det långa avståndet är också en källa till irritation. Hållplatsen ligger tre kilometer från Ytterviks "centrum" (byagården), och man måste gå längs Örvikenvägen som är hårt trafikerad och inte har gatlyse.
– Jag brukar gå i slänten, det är för farligt att gå på själva vägen, säger Sanna.
Britta Viklund är mamma till flickorna. Hon säger att hon uppmanat dem att ringa efter taxi så ska de skicka notan till Länstrafiken.
– De vågar inte göra det, så vi har aldrig satt hårt mot hårt. Men de har programmerat in länstrafikens nummer i mobilen och ringer alltid dit och påtalar att de blivit missade.
Krav åt flera håll
Byborna har nu gjort en skrivelse till Trafikverket, Länstrafiken, kommunen och Skelleftebuss. Den är undertecknad av Britta Viklund, ordförande i byaföreningen och Barbro Viklund, ordförande i samfällighetsföreningen.
De påpekar att hållplatsen har hamnat i en ond cirkel. Få resenärer på grund av det dåliga läget. Chaufförerna blir less på att åka ner och börjar chansa. Någon blir förbiåkt och ryktet sprider sig. Sen blir det ännu färre som kliver på.
Läs också: Så är svaren som byborna hittills har fått.
– Helst vill vi att hållplatsen flyttas, säger Britta Viklund. Två kilometer närmare stan finns ett virkesupplag med asfalterad väg. Där kan man anlägga en hållplats, den skulle hamna i samma plan som E4 och blir till mindre besvär.
Läget kan tyckas konstigt, men Britta säger att Yttervik är närmare än man tror, det är bara 600 meter till byagården.
Hållplatsen skulle ha en gångväg till Båtviksvägen som ligger alldeles intill.
På hållplatsen vill de ha en kur så man kan vänta under tak, belysning, samt cykelparkering under tak.
Parkera bilar
- Nere vid Båtviksvägen kan vi sedan anlägga några parkeringsplatser för bilar i egen regi, säger Erik Nästén.
Just bristen på parkeringsplatser är något de tar upp med nuvarande hållplats. Det finns ingenstans att stå med bilen om man ska skjutsa eller hämta en resenär. Något som Norran fick erfara när vi gjorde det här reportaget och parkerade halvvägs i ett dike.
Om de inte får en flyttad hållplats, vill de att den nuvarande får väntkur och att det skapas parkeringsplatser.
Bussen körde rätt
Medan vi pratar kommer en Umebuss körande ner för rampen. Guldstjärna därför till chauffören Torsten Lindberg när han stannar.
Han håller med om att hållplatsen är luddig.
– Den borde ha en tydlig hållplatsskylt, säger han. Det borde också finnas bussignaler så att vi i förväg vet om det står någon här.
Ett krav som Britta, Lisa och Erik Nästen instämmer i.
Men helst av allt vill byborna i att fler Umebussar kunde köra in i Yttervik.