Under perioden 17 december - 14 januari var förslaget till detaljplan utställt för sista gången. Förra rundan kom det tio inlägg och denna gång elva stycken.
Läsa mer? Här är inläggen från den förra utställningen.
Skellefteå kommuns avdelning för gator och parker är fortsatt kritiska till trafiklösningarna.
De är nöjda med att det nu bara är de boende som ska köra in och ut i p-huset från Storgatan. Men det befaras ändå risker för köer och dålig sikt.
Gatuavdelningen föreslår att även bruna huset flyttas, så att in- och utfarten till p-huset ska kunna läggas så långt österut som möjligt. Om det inte är möjligt bör det göras någon intern gata inom kvarteret Renen som kunde mynna ut längre österut, anser de.
Tunnel för gående
En privatperson som bor i området har kommit med ett liknande förslag. Han vittnar om att köerna är långa för att köra ut på E4 från Storgatan i rusningstid. Även han förordar flytt av Bruna huset samt att parkeringshuset då kan byggas i vinkel och ta bruna husets plats.
Vidare föreslår han en tunnel under Storgatan för de boende när de ska till sina bilar. Han föreslår att p-huset görs en våning högre om man därmed kan minska på dess markyta. Då blir det mindre trängsel i marknivå.
Till sist påpekar grannen att man borde minska både antalet bostäder och parkeringshusets storlek, eftersom hela området exploateras för mycket.
"Förbjud utfart"
Ännu en granne har skrivit om de befarande trafikproblemen. Han tycker att man ska förbjuda utfart från Storgatan till E4 och istället öppna upp Kyrkogatan. Då tvingas trafiken upp till Kanalgatan och kan köra ut på E4 från det hållet.
Han skriver att de som jobbar i Billowska huset har stora problem att komma ut från gårdens parkering, och ungefär där ska ju parkeringshusets utfart vara.
Ett alternativt förslag från honom, är att förbjuda trafik rakt över E4 från Storgatan och ta bort trafikljusen. Då tvingas de som kommer ut från P-huset mot Storgatan att köra norrut på E4 och vända i Expolaris-korsningen om de ska söderut.
Trafikverket hotar
Trafikverket hade tidigare omfattande kritik mot att trafiken ökar på E 4 genom stan och därmed också avgaserna.
Den här gången varnar de för att spridningsberäkningar om avgaser kan vara osäkra. Därför lägger de in brasklappen att det kan ställa kommunen till svars i en civilrättslig process, ifall ökade utsläpp leder till åtgärder för statens del.
Lösningar mot buller
Länsstyrelsen har tonat ner sin tidigare kritik när det gäller utsläpp.
Nu anmärker man främst på de åtgärder som är tänkta för att minska buller. Det påpekas att inglasade balkonger inte får användas som ett sätt att minska bullret mot byggnadens utsida. Därför måste man visa tydligare ritningar om att det finns en tyst sida på varje lägenhet.
Räddningstjänsten har inte längre några anmärkningar.
"Inte nog snygga"
Ytterligare en privatperson har yttrat sig och befarar att de tänkta husen inte ska bli nog snygga. Han menar att bilderna i det första förslaget var snyggare än de som bifogades i det andra. Han anser att det synliga läget på husen innebär att de bör vara vackra och något att vara stolt över som Skelleftebo.
En boende på fastigheten Siken 5 (Strandgatan) vill att det görs utökad byggrätt för uppförande av ett parhus.
Brofrågan antyds
Till sist ska vi nämna Centerpartiet som inte gillar skrivningen om en blivande bro. I planförslaget står "Vidare pågår diskussioner, initierade av den politiska ledningen i Skellefteå, att i framtiden åter väcka frågan om en eller flera länkar över älven."
Centerpartiet tycker att detta är en luddig skrivning, och anser att det vore lika bra att man skriver Centrumbron eftersom det är den som avses.
Enar Nordviks kommentarer
Enar Nordvik, arkitekt på Skellefteå kommun, är en av de ansvariga för planen. Han säger att samhällsplanering handlar om att balansera olika intressen, och det går sällan skapa det optimala för alla. Av det skälet tänker man inte föreslå en flytt av bruna huset, och inte öppna Kyrkogatan för trafik.
– Vi ska göra en planlösning som klarar alla krav, och vi ska kämpa för att det ska vara snygga hus, tillägger han.
Vad säger han då om den kryptiska skrivningen om broar?
– Vi anser att den politiska ledningen är större än bara socialdemokraterna. Räknar man in vad övriga partier har föreslagit, så är det olika brolägen som diskuteras.
Beslut 6 februari
Arbetet med detaljplanen ska nu fortsätta, och den planeras att godkännas av bygg- och miljönämnden den 6 februari. Sedan ska den antas av kommunfullmäktige.
Läs också: Här är ändringar och kompletteringar som gjordes inför den andra utställningen.