Expert: ”Vad får medborgarna tillbaka?”

Skattemedel får användas för marknadsföring, men summorna kan diskusteras. Det säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt och expert på kommunallagen.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Foto: Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Samhälle och välfärd2014-10-22 07:00

– Kommuner får satsa på marknadsföring. Ur en rättslig synvinkel blir frågan snarare att ta ställning till omfattningen. Det finns genom åren flera rättsfall där politiska beslut på området överklagats och ibland upphävts, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Den kommunala kompetensen beskriver vad en kommun får göra och inte. Här ingår flera principer, bland annat att alla ska behandlas lika, att verksamheten ska bedrivas i det egna geografiska området samt att självkostnadspriser ska gälla.

En fråga som kan prövas av kammarätten är om kommuners beslut om kostnader för projekt eller satsningar står i rimlig proportion till nyttan.

– Motsvarar de satsade miljonerna en lika stor nytta för medborgarna? Den frågan bör kanske ställas de ansvariga politikerna, vad får medborgarna tillbaka, säger Olle Lundin.

I ett fall från 2006 stoppade exempelvis regeringsrätten Stockholms kommun från att satsa 61 miljoner kronor i finansieringen av ett internationellt vatteninstitut i Stockholm: ”Att det finns en viss kommunal nytta kan inte lagliggöra ett kommunalt engagemang vilket som helst” skriver man bland annat.

– Handlar det om begränsade summor kanske det inte kan ses som ett problem. Men rör det sig om flera miljoner, då bör man alltid ställa sig frågan om det är rimligt.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.
Anlitar konsulter för miljoner
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!