Därför har förskolan surfplattor

Femåringarna Elian och Lilly är på förskolan och släcker bränder. Spelet de jobbar med tränar mängdberäkning och logiskt tänkande.

Filmen. Lilly Wännström, Elian Markevärn och Ruben Nilsson kollar på filmen de gjorde.

Filmen. Lilly Wännström, Elian Markevärn och Ruben Nilsson kollar på filmen de gjorde.

Foto: Filmen. Lilly Wännström, Elian Markevärn och Ruben Nilsson kollar på filmen de gjorde.

Samhälle och välfärd2014-11-28 15:03

Surfplattan gör nu sitt intåg i förskolan. Eller lärplattan, som skolan valt att kalla den.

I höst har Skellefteå kommun köpt in 140 stycken, det blir en per förskoleavdelning.

På förskolan Godmorgonsol, Sörböle, är man dock van vid plattorna. De första köptes in för två år sedan. Barnskötare Frida Lundmark och förskollärare Kristin Ekelund är ansvariga på sina avdelningar.

– Från början ville alla barn vara med när vi tog fram lärplattan. Vi lärde oss att man behöver ha en tydlig struktur när man ska jobba med den. Nu får barnen sitta två och två i max 20 minuter.

- Vi har bara två appar i taget, en används individuellt och en främjar samarbete. De ska lära ut något som ingår i skolans mål, just nu är det matte.

Ett verktyg som andra

De ser på lärplattan som ett bra hjälpmedel, och tycker att den gör flera moment i undervisningen mera attraktiv.

De anser också att lärplattan är ett särskilt bra hjälpmedel för barn i behov av särskilt stöd.

Vad säger då barnen?

– Det är kul, säger femåriga Lilly Wännström, när hon håller på med brandbilen. I det här spelet ska man hushålla med vattnet, och köra bilen de rätta vägarna. Men hon tillägger att det är trist när man hör klockan ringa efter 20 minuter.

Många av barnen har plattor hemma, eller tillgång till en smart mobil. Men inte alla. Därför är ett av målen att barnen ska bli mera jämställda när det gäller att hantera ny teknik.

Lättare än dator

Frida och Kristin har tidigare varit med om att arbeta lite med datorer i förskolan.

– Men det är svårt för ett litet barn att förstå sambandet mellan musen och vad som händer på datorn. Då är det lättare att peka och dra direkt på skärmen.

- De datorer vi fick använda var också väldigt begränsande i vad man kunde göra.

De har hört få negativa reaktioner från föräldrar.

– Men det är viktigt att man informerar så att alla förstår syftet, säger Kristin.

Hur lätt är det då för personalen? Kristin tror att det finns alla nivåer på förkunskaper.

– Alla i personalgruppen behöver inte bli superduktiga. Man får använda hjälpmedlet på den nivå man själv behärskar, säger hon.

Ger tips i nätverk 

På Sörböle finns nätverk för förskolan där personalen fördjupar sina kunskaper i olika delar av läroplanen. De som är med i nätverken ska sedan introducera ämnet för sina kolleger.

På så vis behöver inte alla utforska hur man kan använda lärplattorna från grunden, utan man tar tips av varandra. Inte minst gäller det vilka appar som är smartast att ladda hem, eftersom det finns så många att välja på.

Läs mer:Tips till lärare som börjar med platta

undefined
Tränar matte. Uno Hedman (t v) och Enar Juvonen leker affär, en handlar och den andre sköter kassan. Frida Lundmark övervakar.
undefined
Ligger i framkant. Frida Lundmark (t v) och Kristin Ekelund är ansvariga för lärplattorna på sina avdelningar.
undefined
Filmen. Lilly Wännström, Elian Markevärn och Ruben Nilsson kollar på filmen de gjorde.
undefined
Samarbete. Elian Markevärn och Lilly Wännström släcker bränder.
Tips till lärare som börjar med platta

Norran.se Läs Frida och Kristinas tips till personal som ska börja.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!