EU-miljoner till Norrbotniabanan

Notera att denna artikel är från 2015
Glada besked. Norrbotniabanans Elisabeth Sinclair, Mona Mansour från North Swedens Brysselkontor och Region Västerbottens Mårten Edberg jublar åt den pinfärska nyheten att EU kommer att bidra med 10,5 miljoner euro för planering av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå. Trafikverkets Per Olof Lingwall som levererade beskedet myser längst till vänster.

EU går in med närmare 100 miljoner kronor i planeringen av Norrbotniabanan. Nyheten levererades vid ett Almedalsseminarium i måndags. ”En verklig milstolpe, jublar Elisabeth Sinclair”, projektledare i Norrbotniabanegruppen.

Det var den nationella koordinatorn vid Trafikverket, Per Olof Lingwall, som under ett seminarium om just järnvägsprojektet fick nöjet att lämna det positiva beskedet till den västerbottensdominerade publiken. Applåder följde och många drog en lättnadens suck över att nu kunna sparka igång detaljplaneringen på allvar.

– Det här öppnar för att vi verkligen ska kunna sätta spaden i jorden 2018. Beskedet är otroligt viktigt för oss och nu blir det full fart framåt för att tidplanen ska hålla, säger Sinclair.

EU-pengarna, 10,5 miljoner euro som officiellt klubbas den 10 juli, är halva den beräknade kostnaden för planeringen av sträckan Umeå-Skellefteå. Resten räknar man med att staten står för.

Annars har vi garanterat det från regionen, säger Mårten Edberg, infrastrukturstrateg vid Region Västerbotten.

Men 200 miljoner kronor till planeringen är inte mycket om man ser till vad hela bygget av Norrbotniabanan beräknas kosta. Trafikverkets senaste kalkyl landar på 30 miljarder kronor.

Varje gång en ny kalkyl har räknats fram har dessutom summan ökat med några miljarder.

En milstolpe.

– Absolut, det blir inte billigare av att det drar ut på tiden. Nu gäller det att jaga fram mycket pengar från olika medfinansiärer. Men där är vi redan igång och med det här i ryggen kommer det att bli lättare, säger Elisabeth Sinclair.

Hon och andra i såväl Norrbotniabanegruppen som Region Västerbotten och inblandade kommuner, betonar också att måndagens besked är frukten av ett långt och hårt arbete.

– Årets ansökan var den fjärde i ordningen, så vi har verkligen slitit för att nå fram. Att det kanske skulle gå vägen den här gången förstod vi när den nya regeringen öppnade för att ta in Norrbotniabanan i den nationella infrastrukturplanen.

Trafikverkets Per Olof Lingwall fick via telefon det positiva förhandsbeskedet bara några minuter innan han äntrade scenen vid seminariet i Visby. Han var uppenbart nöjd med att få glädja de församlade.

Också Lingwall ser EU-pengarna som ett genombrott.

– Nu hamnar Norrbotniabanan på EU:s kartor över viktiga transportleder. Där kommer den att synas också nästa gång man ansöker om pengar. Det har stor betydelse.

Mårten Edberg är också övertygad om att en dörr nu öppnats.

– Signalverkan är mer värd än pengarna. Nu vet vi att Norrbotniabanan verkligen blir av.

BERTHOLOF BRÄNNSTRÖM

Mer från Nyheter

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen