Lätt att stjäla bilen via hackning

Med några knapptryck kan en biltjuv enkelt hacka sig in i många tusentals svenska bilar. Volkswagenägare är särskilt utsatta, visar iscensatta attacker som brittiska forskare har gjort.

2016-08-12 07:23

Felet finns i praktiskt taget varje Volkswagenbil som har sålts sedan 1995, enligt en rapport vars slutsatser presenteras på en säkerhetskonferens i Texas i USA. Det skulle innebära att uppåt 100 miljoner VW-bilar i hela världen är utsatta.

Med enkla och billiga medel kan en tjuv fånga upp signalen från bilens nyckelbricka och klona informationen. Därefter kan tjuven öppna och låsa bilen hur många gånger som helst, utan att ägaren behöver märka det.

Samma krypteringsnyckel kan dessutom delas av fordon av samma märke, vilket innebär att många tusentals svenska bilar är utsatta för stöldrisk till följd av ett hackningsförsök.

VW mest sårbaraForskare vid universitetet i Birmingham har iscensatt två attacker för att testa säkerheten i låssystemen hos flera bilmärken. Systemet i Volkswagenbilar bedöms som mest sårbart.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, säger att de bytte säkerhetsplattform för cirka två år sedan.

- Det här gäller alltså äldre bilar från 1995 och framåt men inte bilar som säljs i dag. Stöldskyddet förändras och förbättras kontinuerligt, säger han till TT och tillägger att man kan komma att ta hjälp av forskningsrapporten för att utveckla säkerheten ytterligare.

Någon högre stöldfrekvens av Volkswagenbilar än andra bilar har heller inte märkts, enligt Marcus Thomasfolk.

Även Tomas Olovsson, forskare i kommunikationssäkerhet vid Chalmers universitet, tonar ner risken att fler bilar skulle stjälas genom hackning. En vanlig tjuv kan likaväl slå sönder rutan för att ta sig in i bilen.

- Det man däremot har kunnat se är att dyra lyxbilar stjäls på det sättet. Det finns färdig utrustning att köpa som hjälper dig att enkelt låsa upp bilarna, säger han.

Andra säkerhetsriskerI stället ser han stora faror med hackning i framtiden, när bilar allt mer kommer att styras med hjälp av kommunikationsteknologi och med självkörande bilar som det sista steget i utvecklingen. Det värsta tänkbara scenariot skulle vara att någon står vid sidan av vägen, och inte bara öppnar bilen, utan kan börja skicka falska meddelanden som "öka farten".

- Du tar över kontrollen över bilen helt enkelt, säger Tomas Olovsson.

TT: Varför skulle någon vilja göra något sådant?

- Ja, för att det går kanske. Hittills har det ju inte hänt så mycket men det finns en reell risk. Generellt börjar biltillverkarna förstå att man måste göra något åt problemen med svaga system. För går de att hacka så kommer folk att försöka att hacka dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!