Till en början hade de planer på att brygga öl eller köpa aktier i Boliden, det vill säga göra något som kändes "typiskt Skellefteå", men allt längre in i arbetet upptäckte eleverna en viss problematik. Så slutligen enades de " kollektivt att inte jobba i kollektiv". Med hjälp av Gean Moreno, konstnär och curator baserad i Miami, har de ändå utbytt idéer genom workshops. Genom den utgångspunkten fick de en inbjudan av Museum Anna Nordlander att ställa ut arbetsprocesserna, det vill säga konsten, på Nordanåområdets outnyttjade ytor.
– Tanken är att de ska få nyttja ytor här på Nordanå som vi vanligtvis inte ens tänker på eller associerar med något annat. Det är intressant att tänka vad som händer när dessa områden används på det här sättet, säger Anders Jansson, museichef för Museum Anna Nordlander.
Totalt medverkar 13 elever från masterprogrammet. En del har gjort installationer medan andra gemensamt skapat ett tillfälligt konstbibliotek. Flera av de verk som exponeras är också väldigt anonyma. Jessika Björhn har valt att visa tennavgjutningar medan de fortfarande är kvar i formarna. Dessa har placerats direkt på golvet intill ett hörn.
– Det handlar om att visa ett mellansteg i arbetet som man annars sällan får se, förklarar hon.
En del av konsten kommer besökarna heller aldrig få se. Eller åtminstone inte på ett traditionellt sätt. Razvan Anghelache har ritat på en lång pappersremsa som han även låtit sina klasskamrater teckna på. Arket ska däremot inte sättas upp utan visas hopskrynklat i en soppåse.
– Det är rätt så befriande att teckna något man vet att ingen kommer se, men samtidigt måste man göra det med goda intentioner, konstaterar Jenny Simm.