Filmhistoria utlovas i Östlunds ”The square”

Yann Coatsaliou/AFP
Yann Coatsaliou/AFP

Nu är det dags att möta världens mest svårflörtade publik. Ruben Östlund är nöjd med sin film och planerar att ta röda mattan med storm. Det ska bli jättespännande, säger regissören.

Ruben Östlund tar en klunk rosévin och tänder en cigarett. Utsikten över Medelhavet är fantastisk från terrassen i det hus som han och teamet från ”The square” hyr i Cannes. Om några dagar ska han flytta in på ett lyxhotell, som sig bör när man är med i huvudtävlingen på världens främsta filmfestival. Roliga festinbjudningar saknas inte.

– Ikväll ska vi på party hos Jake Gyllenhaal på hans yacht. Det känns som att folk fick syn på oss tack vare ”Turist” och är nyfikna på vad vi kommer med den här gången, säger han.

”Går till filmhistorien”

Ruben Östlund lade sista handen vid filmen i lördags, försäljningen av den till olika länder har redan tagit fart och nu är han spänd inför mötet med publiken. Den första visningen för pressen, förmodligen världens mest kräsna publik, sker på fredagskvällen. På lördagen blir det röda mattan-gala.

– Några av scenerna är faktiskt gjorda med en smokingklädd publik i den stora Lumière-salongen i tankarna. Som när den aktade curatorn befinner sig i jobbiga situationer iklädd just smoking. Det blir kul om folk ser den spegelsituationen.

TT: Kommer folk att skratta, gråta eller debattera efteråt tror du?

– Debatt… blir det kanske mest i Sverige, det finns en ”Ester Nilsson och Hugo Rask”-relation i filmen. I övrigt har den nog det mesta, det är den mest komplexa film jag gjort och jag vet att det finns scener i den som kommer att leva länge.

Producenten Erik Hemmendorff bryter in och tillägger att det handlar om att det kommer att skapas filmhistoria.

– Vi har ju en scen som alla kommer att prata om under resten av festivalen. Det går inte att inte prata om den, säger han entusiastiskt.

Alla kan hänga med

”The square” utspelar sig i konstvärlden och tar avstamp i konstverket med samma namn. Det handlar om en vitmålad fyrkant, där den som behöver hjälp kan ställa sig.

– Det vi gör är att vi ger oss på de ritualerna som finns i konstvärlden. Det finns så många som spelar rollen av en konstnär men som egentligen bara är tomma och inte har något att säga, säger Ruben Östlund.

TT: Tror du att filmen kan uppfattas som svårtillgänglig om man inte kan den här miljön?

– Nej, under klipprocessen har vi haft testvisningar för en bred publik och det har inte funnits några element som folk inte har förstått. Det finns en idé om att film som har konstnärliga ambitioner skulle vara svårare att ta till sig. Men det behöver inte vara så även om det absolut finns poserande i filmvärlden. Det har varit ett mål att undvika det.

Både Ruben Östlund och Erik Hemmendorff vill framhålla den kollektiva insats som har resulterat i chansen till en Guldpalm och börjar nästan som i ett imaginärt tacktal att räkna upp viktiga medarbetare:

– Scenografen Josefin Åsberg och Fredrik Wenzel som har fotograferat har gjort fantastiska jobb. Och b-foto, Karin Jacobson och Sofia Larsson, skapade så bra stämning och deras professionalitet smittade verkligen av sig.

Planerar överraskning

Danske Claes Bang spås få ett stort genombrott i huvudrollen. I skådespelarlistan finns också Hollywood-stjärnor som Elisabeth Moss och Dominic West. Motion capture-virtuosen Terry Notary spelar bokstavligen apa, på ett sätt som gör alla obekväma.

Ruben Östlund planerar att låta honom överraska världspressen och inta röda mattan i bästa apstil.

– Vi måste ju hitta på något spektakulärt när vi väl är här, skrattar han.

Mer från Nöje & Kultur

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen