Det sprakar och vÀrmer frÄn brasan som Bosse Biström, 67 Är, har tÀnt i den öppna spisen. Ute i köket stÄr hans sambo Marie-Louise Eklund, 59 Är, och kokar kaffe. Lokalen Àr gigantiskt stor, 1 500 kvadratmeter, och nÀstan lite kusligt öde. Den gamla gruvlaven i menstrÀsk Àr ombyggd till krog, Krogen i skogen. Nu Àr linbanan och alla byggnader till salu.
â Linbanan har varit vĂ„rt liv, men nu kĂ€nns det som att banans framtid stĂ„r skrivet i stjĂ€rnorna, sĂ€ger Marie-Louise.
LÀs ocksÄ: Nu avvecklar de linbanetrafiken
Linbanan har en lÄng historia och fÀrdigstÀlldes 1943. Den var en transportlÀnk mellan gruvan i Kristineberg och anrikningsverket i Boliden. Innan banans tillkomst transporterades malmen pÄ lastbilar, men under krigsÄren rÄdde det brist pÄ bÄde gummi och brÀnsle. En 96 kilometer lÄng linbana blev lösningen pÄ problemet. VÀrldens lÀngsta linbana var född.
1970 anstÀlldes Bosse pÄ linbanan, dÀr han jobbade i 17 Är innan den lades ner.
â Det kĂ€ndes jĂ€ttekonstigt. Det var en katastrof för oss som jobbade dĂ€r, sĂ€ger han.
Allt gick vÀldigt fort efter det att Boliden meddelat att banan skulle lÀggas ner, berÀttar Marie-Louise.
â Vi fick besked under hösten 1986 och sista vagnen gick i januari 1987, sĂ€ger hon.
Bosse menar att Boliden under de sista Ären satsade alldeles för lite pÄ underhÄll och det var orsaken till att linbanan inte kunde fortsÀtta med malmtransporterna. Resultatet av Bolidens nedlÀggning blev att VÀrldens lÀngsta linbaneförening bildades.
â Föreningen vĂ€xte snabbt. Efter bara nĂ„gra mĂ„nader hade vi runt 600 medlemmar, sĂ€ger Marie-Louise.
Föreningen som sĂ„ smĂ„ningom omvandlades till en stiftelse rĂ€ddade linbanan frĂ„n att monteras ner och bara bli ett gamalt industrimonument. En 13,6 kilometer lĂ„ng persontrafikbana, frĂ„n ĂrtrĂ€sk till MenstrĂ€sk, iordningsstĂ€lldes. Första turen kördes 10 juni 1989. En turistattraktion var född.
â Elin Johansson, landshövdingens fru, var hĂ€r och klippte bandet. Det var mĂ€rkvĂ€rdigt vĂ€rre, sĂ€ger Marie-Louise och börjar skratta.
Tack vare nystarten kunde Bosse fortsĂ€tta att jobba med linbanan. Enda skillnaden var att han bytte ut malmen mot turister. Ăven Marie-Louise blev engagerad i linbaneprojektet. Elva Ă„r senare tog paret över hela anlĂ€ggningen. Under Ă„rens lopp har de skött allt, krogen, linbanan, busstransporter, bokningar och mycket annat. Att göra allt sjĂ€lva har varit ett sĂ€tt att överleva.
â Om man skulle ersĂ€tta Marie-Louises alla olika roller, sĂ„ behövde man Ă„tminstone anstĂ€llda fem personer, sĂ€ger Bosse och skrattar.
I 28 Är har linbanan tjÀnat som turistanlÀggning, men vad som nu hÀnder med epoken VÀrldens lÀngsta linbana Àr osÀkert.
â I tvĂ„ Ă„r har vi vĂ„ndats, men förra Ă„ret tog vi beslutet att lĂ€gga ner och försöka sĂ€lja. Vi har inte blivit miljonĂ€rer pĂ„ det hĂ€r, men vi har haft roligt. Linbanan har varit vĂ„rt liv, men nĂ€sta sommar Ă€r vi lediga, sĂ€ger Marie-Louise och ser ganska lĂ€ttad ut.
Under alla Ă„r har de bott i ĂrtrĂ€sk, i skuggan av linbanan. De har levt med och av linbanan, men nu Ă€r det över.
â Det Ă€r vĂ€ldigt mycket kĂ€nslomĂ€ssigt krut i det hĂ€r. Dels har vi hĂ„llit pĂ„ sĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge, dessutom har bĂ„da vĂ„ra fĂ€der varit med och byggt linbanan.
Att sÀlja anlÀggningen kommer inte att bli lÀtt. Men inte omöjligt, menar bÄde Bosse och Marie-Louise.
â Om 30 000 tyskar kan Ă„ka norrut för att se Nordkapklippan, en klippa som Ă€ndĂ„ inte gĂ„r att se eftersom den nĂ€stan alltid Ă€r dold av dimman, sĂ„ borde det gĂ„ att fĂ„ hit nĂ„gra av dem, sĂ€ger Bosse.
Om man skulle ersÀtta Marie-Louises alla olika roller, sÄ behövde man Ätminstone anstÀllda fem personer.