På frågan hur en bokhylla på 4 gånger 2,7 meter kan landa på drygt 120 000 kronor, svarar han:
– Det är svårt att svara specifikt för enskilda objekt, det är ju många delar i det här. Själva inventariedelen är ju en del av byggnationerna, man får ha med sig det.
Läs också: Designmöbler och gungor – så mycket kostar nya möblerna i Stadshuset Brinken
Läs också: Norran granskar: Byggde bokhylla i Stadshuset för 120 900 kronor
Han förklarar att man beräknade att en hel del extra inventarier skulle krävas, då de olika zonerna på kontoret främst byggs upp med inventarier.
– När vi tittar så här långt så har vi nästan halverat kostnaden för inventarier jämfört med budget. Den största anledningen till det är att vi har kunnat använda begagnade möbler och återanvänt en hel del, det har inte blivit så mycket nya möbler.
Är det en rimlig kostnad för bokhyllan?
– Jag vill inte uttala mig om det är en rimlig kostnad eller inte. Jag vet inte exakt hur du har fått fram underlagen.
Det är era fakturor och arbetstidsberäkningar.
– Vi har hållit inventariekostnaden totalt lägre än beräknat. Det är jag nöjd med. Vi har en budget för projektet, inom den får man jobba sig fram och försöka hitta smarta lösningar.
Bokhyllan landar på över 120 000 men ni håller budget. Vad säger det om budgeten?
– Som jag tidigare sagt. Vi var väldigt osäkra på var det här skulle landa, men vi har givetvis tittat på andra projekt av den här karaktären och jämfört med dem, säger Jan Sundbom.
En jämförelsekommun är Örnsköldsvik, där möbelkostnaden är hälften av Skellefteås.
Kan budgeten vara för generös?
– Det var den budget vi satte. Som jag sagt tidigare så har vi försökt återanvända så mycket vi bara kunnat för att hålla nere kostnaderna och även köpt begagnade möbler.
Hittills är möbelkostnaden på 1,9 miljoner, de begagnade möblerna är en bråkdel av den kostnaden.
– I den kostnaden ingår mer än bara möbler, ser vi enbart till möbler skulle jag uppskatta att knappt 40 procent är begagnat eller ombyggt.
Arbetsmiljön är lite speciell. Den kan säkert uppfattas som flummig av en del?
– Den fysiska arbetsmiljön är viktig. När man inte sitter på en och samma stol utan rör sig mer, kan det få positiva effekter och förhoppningsvis leda till minskad sjukfrånvaro.
Huvudargumentet för satsningen är att spara lokalyta och därmed få ned kostnader. Men Jan Sundbom säger att det finns fler argument:
– Det ska mynna ut i att vi får en effektivare verksamhet, att vi blir duktigare, bland annat genom att nyttja ny teknik. Det aktivitetsbaserade kontoret ökar beblandning, samarbeten och ger en bättre känsla av helhet.
Att nyttja ny teknik och samarbeta, går det inte genomföra utan nya möbler?
– Absolut, och det har vi gjort också. Det här är ett pilotprojekt, i en begränsad utsträckning som ska utvärderas.
Finns det ett datum för slutvärderingen?
– Jag tror att det blir en kontinuerlig utvärdering, jag kan inte ge något exakt datum men vi ser redan nu saker vi behöver ta med oss i etapp två. Vi kommer säkert se saker senare som fungerat bra eller mindre bra, säger Jan Sundbom.