Frågor och svar

Vanliga frågor

DIGITALT KONTO

Hur aktiverar jag mitt digitala konto?

Gå in på norran.se och klicka på knappen ”logga in” längst upp till höger på sidan. Därefter klicka på knappen ”aktivera din prenumeration”.

2. Fyll i ditt personnummer (ÅÅMMDD-XXXX) och ditt postnummer.

3. Ange din e-postadress och övriga uppgifter, godkänn villkoren och klicka på knappen ”Aktivera”.

4. Du får en bekräftelse på skärmen och till din e-post.

5. Nu kan du logga in på norran.se via datorn, mobilen eller din läsplatta
och får då tillgång till eNorran. Alltid med samma inloggningsuppgifter (din e-postadress och det lösenord du själv valde när du aktiverade dig).
OBS! Du aktiverar dig endast 1 gång. Därefter loggar du in.

Hur laddar jag ner eNorran till min mobiltelefon eller läsplatta?

När du har registrerat dig/aktiverat ditt konto behöver du ladda ner eNorrans app. Det gör du på Appstore om du har en Iphone/Ipad eller på Google play om du har en Android.

Vi bor flera i vårt hushåll, ska vi skapa två digitala konton eller delar vi på ett?

Ett konto kan skapas per hushåll, det kontot kan sedan delas med medlemmar i familjen boende på samma adress.

Hur många tecken ska lösenordet vara på?

Det måste vara minst 6 tecken. Inga andra begränsningar finns.

Får jag dela min inloggning till grannen?

Nej, man måste vara skriven på samma adress.

Jag har bytt e-postadress hur gör jag?

Gå in på ditt konto och ändra din e-postadress.

Vad är mitt login?

Du loggar in med din e-postadress och lösenordet du själv valt när du registrerade dig.

Jag har glömt mitt lösenord?

Klicka på knappen ”glömt lösenord” så får du ett mejl. I meilet finns en lång blå länk som du klickar på (OBS klicka bara en gång och vänta tills sidan öppnas) du kommer då till en sida där du skriver in ett nytt lösenord som du själv väljer och upprepar det i nästa ruta.  Klicka på knappen återställ lösenord. Nu ska du kunna logga in.

 

BETALNING

Hur betalar jag?

Du betalar med faktura, autogiro eller betalkort. Det väljer du själv när du köper din prenumeration.

Hur fungerar det med fakturabetalning?

Man kan välja olika betalningsperioder (1, 4, 6 eller 12 månader). Väljer du en kortare period blir priset något dyrare.  Fakturaavgift på 40 kr tillkommer.

Vad är fördelarna med autogiro och hur beställer jag det?

Autogiro innebär att vi drar pengar från ditt konto den 28:e varje månad. Beloppet som dras gäller för kommande månad, man betalar alltid i förskott. Med autogiro slipper du hantera pappersfakturor, du delar upp betalningen och slipper fakturaavgifter. Tecknar du autogiro med årsavtal, får du ett lägre pris per månad. För att ansöka om autogiro kontakta abonnemang@norran.se.

Hur fungerar det med kortbetalning?

När du köper en prenumeration på webben och betalar med kreditkort, dras pengarna från ditt konto månadsvis. Prenumerationen är fortlöpande och för att stoppa dragningen av pengar från ditt konto måste du meddela oss för att säga upp din prenumeration. Om det inte finns pengar på ditt betalkort vid betalningstillfället får du ett mejl från oss om att betalningen inte gick att genomföra.

Får jag någon bekräftelse på min beställning?

Om du köpt din prenumeration på nätet och betalat med kreditkort, så får du en bekräftelse via mejl. Detta är ditt kvitto.

Hur lång tid tar det innan jag kan läsa e-tidningen efter jag har beställt en prenumeration?

Om du har beställt och betalat din prenumeration via norran.se blir du aktiv prenumerant omgående. Du får en bekräftelse via mejl och därefter kan du läsa allt digitalt innehåll. Det tar ca 3 arbetsdagar innan papperstidningen startar.
 Beställer du din prenumeration via kundtjänst tar det ca 1 dag innan du får tillgång till vårt digitala innehåll.

Vilken bindningstid gäller och vad innebär det?

Betalar du din prenumeration månadsvis via kreditkort har du en bindningstid på en månad. Annars är din bindningstid densamma som längden på din prenumerationsperiod. Har du till exempel 4 månader är din bindningstid 4 månader.

Hur lång tid tar det innan jag har min första tidning?

Det tar som längst 3 arbetsdagar men vi jobbar naturligtvis hårt för att det ska gå så fort som möjligt.
Om du har svarat på en kampanj kan det dock ta längre innan tidningen dyker upp i din brevlåda, hur länge det tar mellan svar och det att första numret av tidningen dimper ner i din brevlåda beror helt på arbetsbelastningen i kundtjänst, räkna med allt från ett par dagar till uppemot några veckor.

Kan jag byta betalningssätt?

Ja, det går. Du kan dock inte göra det själv utan du måste kontakta oss på kundservice@norran.se eller 0910-577 00.

eNORRAN

Det finns en app som heter eNorran som du laddar ner till din telefon eller läsplatta via Appstore eller Google play. Du kan även läsa eNorran på din dator med ingång från norran.se.

Var hittar jag eNorran?

eNorran hittar du på knappen ”logga in” uppe till höger på norran.se. Vill du läsa eNorran på din mobiltelefon eller läsplatta måste du ladda ner appen eNorran.

När publiceras dagens utgåva av e-tidningen?

eNorran uppdateras kl 04.00.

Kan jag köpa lösnummer och hur länge har jag tillgång till den tidningen?

Ja, du kan köpa eNorran som digitalt lösnummer för 20 kr i appen (på mobilen eller läsplattan) och där sparas tidningen. Du kan inte köpa lösnummer via din dator.

Vilka tekniska förutsättningar krävs för att kunna läsa e-tidningen på en dator?

• Det krävs en dator med internetuppkoppling.

• Programmet Flash måste vara installerat på datorn. Går att ladda hem gratis.

• Fungerar på både MAC och PC.

• Fungerar med appen även på Iphone och Ipad, utan Flash samt Windows Phone 8, IOS 5+ och Android 4+

• Webbläsare: för Internet Explorer 8.0 och framåt, Safari, Firefox, Chrome.

Hur använder jag eNorran?

I manualen under kundservice på norran.se finns en beskrivning på hur du går till väga.

Måste jag logga in varje gång jag ska läsa eNorran?

Nej, så länge du inte stänger ner din webbläsare behöver du inte logga in. Har du en gång laddat ner eNorran som app så behöver du inte logga in på nytt.

Kan jag skriva ut sidor från eNorran?

Ja, men endast från din dator och du kan endast skriva ut ett uppslag åt gången.

Kan jag läsa eNorran utan att vara uppkopplad?

Om du har laddat eNorran på appen kan du läsa utan att vara uppkopplad. eNorran på din dator förutsätter dock att du har en aktiv internetuppkoppling.

Kan jag spara eNorran på min dator?

Nej, eNorran är en webbapplikation som endast är tillgänglig online.

UPPEHÅLL OCH ADRESSÄNDRING

Hur gör jag uppehåll på min prenumeration?

Du kan göra två typer av uppehåll om du har papperstidningen.

– Uppehåll av både papperstidningen och eNorran. Då betalar du inte för den period du har uppehållet.

– Uppehåll av endast papperstidningen. Då kommer inte tidningen i brevlådan men du kan fortfarande läsa eNorran. Du betalar precis som vanligt.

Uppehållet gör du på ”Mitt konto”. Uppehåll är en tjänst som vi erbjuder under en kortare period (dock minst 1 vecka). Du kan inte göra uppehåll på eNorran.

TILLFÄLLIG ADRESSÄNDRING

Hur långt innan måste jag anmäla min eftersändning?

Vi måste ha din anmälan minst tre arbetsdagar innan den ska börja gälla. Det registrerar du själv kostnadsfritt på ”Mitt konto”. Adressändringen kostar 30 kr om du anmäler den via Kundtjänst. Till vissa adresser kan vi inte garantera att du får tidningen utdelad samma dag.

NY ADRESS

Hur gör jag om jag har flyttat till en ny adress?

Vi ingår inte i postens allmänna adressändring utan då måste själv anmäla din nya adress till oss. Vi behöver ha din anmälan minst tre arbetsdagar innan den ska börja gälla. Det registrerar du själv på ”Mitt konto”. Till vissa adresser kan vi inte garantera att du får tidningen utdelad samma dag.

UTEBLIVEN TIDNING

Hur reklamerar jag en utebliven tidning?

Du reklamerar utebliven tidning hos Tidningstjänsts webbsida. http://www.tab.se/tab/Kundservice/Utebliventidning.aspx

Hur kompenseras jag vid utebliven tidning?

Det ekonomiska ansvar tidningen åtar sig för eventuellt uteblivna exemplar är begränsat till motsvarande priser för dessa eller motsvarande antal dagar som den uteblivit.

Det är viktigt att du hör av dig till oss direkt om du får problem med utebliven tidning. Vi kan inte kompensera bakåt i tiden om du inte gjort en anmälan till oss.

Hur kompenseras jag som har autogiro vid utebliven tidning?

Vi korrigerar kommande månads dragning och drar av för den eller de dagar då tidningen anmälts utebliven.

Ytterligare frågor?

Välkommen att kontakta Privatmarknad på abonnemang@norran.se eller tel: 0910-57700.