Sluta gör vårdpersonalen till byråkrater

Detta är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Administration. Vårdpersonalen fortsätter att få fler administrativa uppgifter, trots löften om motsatsen. Foto: Henrik Montgomery/TT

Krönika. När läkare och sjuksköterskor måste lägga tid och kraft på att besvara klagomål, oavsett hur relevanta eller välgrundade de är, tas den tiden från det konkreta vårdarbetet.

Sedan årsskiftet ska vårdrelaterade klagomål riktas direkt till vårdgivaren, i stället för till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Det logiska hade förstås varit att ge IVO mer resurser, inte att lägga över uppgiften på de som utför kärnverksamheten.

Vårdgivaren har sedan skyldighet att svara på klagomålet inom fyra veckor.

Den nya lagen är resultatet av den så kallade klagomålsutredningen, och motiveras med att det stärker patientskyddet och frigör resurser för IVO.

Det är två dåliga skäl. Lagändringen är ett perfekt exempel på hur välmenande förslag förvandlas till ytterligare sten på börda när de infogas i den redan stora vårdbyråkratin. När läkare och sjuksköterskor måste lägga tid och kraft på att besvara klagomål, oavsett hur relevanta eller välgrundade de är, tas den tiden från det konkreta vårdarbetet.

Det gäller inte bara inom vården. Särskilt lärare har vittnat om hur allt mer tid går till att fylla i utvärderingar och blanketter om måluppfyllnad, i stället för att ägna sig åt undervisning och förberedelser.

New Public Management, NPM, kallas den riktning inom offentlig förvaltning som skapat dessa administrativa extrauppgifter. New Public Management blev populärt på 1990-talet för sitt sätt att föra in managementmodeller och styrverktyg från företagsvärlden in i staten.

Men New Public Management har de senaste åren kritiserats, inte minst av regeringen, för att leda till mer byråkrati. Det var bland annat därför civilminister Aradalan Shekarabi (S) tillsatte den så kallade Tillitsutredningen, som syftar till att tjänstemän i offentlig sektor ska få större handlingsfrihet på eget ansvar.

Den tilliten kan inte ha varit inte särskilt stark, för mindre än två år senare ska nu landets vårdpersonal ännu en gång få nya uppgifter som inte minskar vårdköerna.

Självklart ska patienters klagomål tas på allvar. Men redan innan den nya lagen kom på plats har vårdgivare haft ansvar för att göra Lex Maria-anmälningar om fel har begåtts. Det är inte heller uppenbart att klagomål hanteras bättre av vårdgivarna än av en specialiserad myndighet.

Regeringens motivering vittnar också om ett märkligt perspektiv, när man pekar på att IVO inte hunnit med alla klagomål.

Det logiska hade förstås varit att ge IVO mer resurser, inte att lägga över uppgiften på de som utför kärnverksamheten.

Låt vårdens personal bedriva vård. Och sluta införa välmenande lagändringar som gör välfärdens producenter till byråkrater.

Joakim Broman
ledarskribent på Liberala Nyhetsbyrån

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder Norran dig möjligheten att kommentera en del av innehållet på norran.se. Vi hoppas att du vill bidra med nya perspektiv och kunskap. Men kom ihåg att hålla dig till ämnet och visa respekt mot andra skribenter och personer som berörs i artikeln. Norran och Ifrågasätt kommer att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.

Mer från Åsikter

Artiklar från 19 januari 2018

Artiklar från 18 januari 2018

Artiklar från 17 januari 2018

Artiklar från 16 januari 2018

Artiklar från 15 januari 2018

Artiklar från 12 januari 2018

Artiklar från 11 januari 2018

Artiklar från 10 januari 2018

Artiklar från 9 januari 2018

Artiklar från 8 januari 2018

Artiklar från 5 januari 2018

Artiklar från 4 januari 2018

Artiklar från 3 januari 2018

Artiklar från 2 januari 2018

Artiklar från 29 december 2017

Artiklar från 28 december 2017

Artiklar från 27 december 2017

Artiklar från 22 december 2017

Artiklar från 21 december 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen