Orden som går att sälja

Detta är en krönika. Det betyder att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Krönika. Man kan fundera på hur industrin kring dold marknadsföring kommer att påverka dessa skribenters utrymme att uttrycka sig. En blogg som gått från att vara reflektioner kring omvärlden måste plötsligt vara säljbar. Finns risken att vi tappar viktiga perspektiv till förmån för profit?

Mitt i tv-deckarens mest spännande del, just när hon går ner för trappan, och låter bli att tända ljuset – varför tänder man aldrig ljuset i den kolsvarta källaren? – bryts det för reklamavbrott.

Att en bloggare med jämna mellanrum rekommenderar olika produkter borde vara enkelt att genomskåda.

Den mystiska figuren i pannrummet får vänta med att göra sin entré medan vi får förkovra oss i det senaste om kosttillskott, skor och resor till varmare breddgrader.

Det är dock tydligt aviserat vad som gäller, så det finns ingen chans att vi kopplar ihop vare sig kosttillskotten, resorna eller skorna med källare och galna förbrytare.

Vi har en marknadsföringslag som säger att det tydligt ska framgå vad som är reklam och vad som inte är det. Detta är inte undantaget social media. De tjejer som startade bloggar för tio år sedan är i dag oerhört inflytelserika marknadsförare.

Det finns marknadsföringsstrategier som går ut på att använda bloggare, i det fallet kallade ”influencers”, för att på ett oerhört effektivt sätt få ut reklam utan att vi riktigt vid en första anblick märker att det faktiskt rör sig om sådan.

Bloggare säljer inlägg på sina bloggar. Vissa är duktiga på att markera inläggen som sponsrade och i samarbete med berört företag. Andra är det inte.

Att en bloggare, med en stor läsekrets, med jämna mellanrum, alternativt i vart och vartannat inlägg, rekommenderar olika produkter och erbjuder rabattkoder på diverse nätbutiker borde vara enkelt att genomskåda. Personen har mest troligt inte vaknat upp och känt att hon av ren goodwill vill rekommendera varan.

Det kan tyckas enkelt, men samtidigt kan man fråga sig hur mycket man kan begära att en relativt ung målgrupp ska kunna genomskåda.

Inget snack om saken, man ska följa gällande lagstiftning, oavsett om det handlar om tv eller i en blogg.

Men här finns ett intressant dilemma. Det är riskfyllt att kritisera unga tjejer som vill tjäna sina egna pengar, och jag vill verkligen inte hacka på dem.

De får ändå nog med oförtjänt kritik för att bara ägna sig åt ytliga saker som dagens outfit och tips på olika sätt att spetsa kvarg med osötad saft när de i själva verket ofta gör så oerhört mycket mer produktiva och meningsfulla saker som vi väljer att inte se.

Däremot kan man fundera på hur industrin kring dold marknadsföring kommer att påverka dessa skribenters utrymme att uttrycka sig.

En blogg som gått från att vara reflektioner kring omvärlden måste plötsligt vara säljbar. Finns risken att vi tappar viktiga perspektiv till förmån för profit?

Emilia Hallin
socialdemokratisk ordförande i kulturnämnden i Skellefteå

Mer från Åsikter

Artiklar från 17 november 2017

Artiklar från 16 november 2017

Artiklar från 15 november 2017

Artiklar från 14 november 2017

Artiklar från 13 november 2017

Artiklar från 10 november 2017

Artiklar från 9 november 2017

Artiklar från 8 november 2017

Artiklar från 7 november 2017

Artiklar från 6 november 2017

Artiklar från 3 november 2017

Artiklar från 2 november 2017

Artiklar från 1 november 2017

Artiklar från 31 oktober 2017

Artiklar från 30 oktober 2017

Artiklar från 27 oktober 2017

Artiklar från 26 oktober 2017

Artiklar från 25 oktober 2017

Artiklar från 24 oktober 2017

Artiklar från 23 oktober 2017

Visa fler Preloader
Fler klipp i TV-portalen